Tato bakalářská práce zkoumá reklamu jako významnou formu komunikace v současné společnosti a zároveň jako jeden z nejpronikavějších, nejvlivnějších a nejrozšířenějších druhů jazykových projevů. Ze stylistického hlediska rozebírá vybrané jazykové prvky, které se objevují v tištěných reklamách a jejich přesvědčovací vliv. Jazyk užitý v reklamě často vybočuje ze zavedených norem a porušuje pravidla spisovného jazyka. Cíloví příjemci reklamy v praxi často věnují pozornost právě těmto záměrným odchylkám. Právě na tento druh kreativního projevu v reklamním odvětví se zaměřuje tato práce a v rámci stylistiky provádí analýzu vybraných jazykových prvků a kombinuje četné literární zdroje s širokou škálou reklamních sloganů obsahujících rozdílné jazykové prostředky. V důsledku inovativního způsobu tvorby reklamních sloganů, je jejich zařazení stále obtížnější. Tento fenomén ovlivňuje názory lidí, kteří jsou nuceni osvojit si nové životní hodnoty a vcítit se do vytvořené situace. V úvodní části je definován charakter reklamy a metoda zvolená pro její zkoumání. Současná reklama je velice složitý jazykový projev, a proto její studium vyžaduje zvláštní pojetí. V této bakalářské práci je reklama zkoumána ze stylistického hlediska a mimo jiné jako forma komunikace. Reklama je považována za směs a napodobeninu jiných jazykových projevů a parazita, který využívá prvků jiných žánrů. Cílem této studie je dokázat, že reklama není okrajovým odvětvím stylistiky, ale je jí nadřazená a integruje jí jako jednu z mnoha svých komponent. Předmětem analýzy jsou pouze vybrané jazykové jevy, které byly zvoleny v souladu se stanovenými kritérii. Tato studie je však především zaměřena na kombinační jazykové techniky, které využívají prolínání konvenčního a kreativního textu. V pozdější fázi se studie zaměřuje na netradiční jazykové prvky, obzvláště na kombinaci slov, založených převážně na neobvyklých a hravých jazykových metodách.
Anotace v angličtině
This bachelor paper aims to examine advertising as a prominent form of communication in contemporary society, as one of the most pervasive, influential and inescapable discourses. It investigates from the stylistic point of view selected linguistic features that frequently appear in printed advertisements and their persuasive effect. Advertising often forces the language to do things, which the language does not do otherwise, introducing deviations from accepted language usage and violating linguistic norms. In practice, receivers of advertisements pay attention predominantly to these overt features of advertisements. This bachelor paper focuses on this aspect of creative advertising discourse within the framework of stylistic analysis of selected linguistic features and combines multiple literary sources with a wide range of English printed advertisements based on different kinds of linguistic techniques. Due to the inventiveness of advertisements, their categorization is not simple anymore. The introductory parts display advertising as a form of communication, discourse or a set of stylistically distinct elements and introduces linguistic features chosen for the analysis. This phenomenon influences attitudes of people, constructs values that people are supposed to share and creates positions people are expected to identify with. Advertisements are approached as a discourse mixing and imitating other genres, acting as a parasite upon other types of discourse and indulging in various genre aspects. The aim of this study is to demonstrate that advertisement is not peripheral phenomenon of stylistics, but is far more superior and integrates stylistics as one of many components. Only selected linguistic features are subjects to discourse analysis chosen in accordance with given criteria. This study focuses on various advertising techniques of combining texts, both conventional and creative. However, the latter approach is aimed on exposing features of advertising language, examining mainly methods of combining words, which are based rather on unorthodox and playful use of language than on conventional methods.
Klíčová slova
Reklama, Stylistika, Lingvistika
Klíčová slova v angličtině
Advertisement, Stylistics, Linguistics
Rozsah průvodní práce
40 s., 6 s. graf. příloh
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce zkoumá reklamu jako významnou formu komunikace v současné společnosti a zároveň jako jeden z nejpronikavějších, nejvlivnějších a nejrozšířenějších druhů jazykových projevů. Ze stylistického hlediska rozebírá vybrané jazykové prvky, které se objevují v tištěných reklamách a jejich přesvědčovací vliv. Jazyk užitý v reklamě často vybočuje ze zavedených norem a porušuje pravidla spisovného jazyka. Cíloví příjemci reklamy v praxi často věnují pozornost právě těmto záměrným odchylkám. Právě na tento druh kreativního projevu v reklamním odvětví se zaměřuje tato práce a v rámci stylistiky provádí analýzu vybraných jazykových prvků a kombinuje četné literární zdroje s širokou škálou reklamních sloganů obsahujících rozdílné jazykové prostředky. V důsledku inovativního způsobu tvorby reklamních sloganů, je jejich zařazení stále obtížnější. Tento fenomén ovlivňuje názory lidí, kteří jsou nuceni osvojit si nové životní hodnoty a vcítit se do vytvořené situace. V úvodní části je definován charakter reklamy a metoda zvolená pro její zkoumání. Současná reklama je velice složitý jazykový projev, a proto její studium vyžaduje zvláštní pojetí. V této bakalářské práci je reklama zkoumána ze stylistického hlediska a mimo jiné jako forma komunikace. Reklama je považována za směs a napodobeninu jiných jazykových projevů a parazita, který využívá prvků jiných žánrů. Cílem této studie je dokázat, že reklama není okrajovým odvětvím stylistiky, ale je jí nadřazená a integruje jí jako jednu z mnoha svých komponent. Předmětem analýzy jsou pouze vybrané jazykové jevy, které byly zvoleny v souladu se stanovenými kritérii. Tato studie je však především zaměřena na kombinační jazykové techniky, které využívají prolínání konvenčního a kreativního textu. V pozdější fázi se studie zaměřuje na netradiční jazykové prvky, obzvláště na kombinaci slov, založených převážně na neobvyklých a hravých jazykových metodách.
Anotace v angličtině
This bachelor paper aims to examine advertising as a prominent form of communication in contemporary society, as one of the most pervasive, influential and inescapable discourses. It investigates from the stylistic point of view selected linguistic features that frequently appear in printed advertisements and their persuasive effect. Advertising often forces the language to do things, which the language does not do otherwise, introducing deviations from accepted language usage and violating linguistic norms. In practice, receivers of advertisements pay attention predominantly to these overt features of advertisements. This bachelor paper focuses on this aspect of creative advertising discourse within the framework of stylistic analysis of selected linguistic features and combines multiple literary sources with a wide range of English printed advertisements based on different kinds of linguistic techniques. Due to the inventiveness of advertisements, their categorization is not simple anymore. The introductory parts display advertising as a form of communication, discourse or a set of stylistically distinct elements and introduces linguistic features chosen for the analysis. This phenomenon influences attitudes of people, constructs values that people are supposed to share and creates positions people are expected to identify with. Advertisements are approached as a discourse mixing and imitating other genres, acting as a parasite upon other types of discourse and indulging in various genre aspects. The aim of this study is to demonstrate that advertisement is not peripheral phenomenon of stylistics, but is far more superior and integrates stylistics as one of many components. Only selected linguistic features are subjects to discourse analysis chosen in accordance with given criteria. This study focuses on various advertising techniques of combining texts, both conventional and creative. However, the latter approach is aimed on exposing features of advertising language, examining mainly methods of combining words, which are based rather on unorthodox and playful use of language than on conventional methods.
Klíčová slova
Reklama, Stylistika, Lingvistika
Klíčová slova v angličtině
Advertisement, Stylistics, Linguistics
Zásady pro vypracování
Student se ve své bakalářské práci zaměří na charakteristiku anglického jazyka a jazykových prostředků používaných v reklamách. Na základě studia relevantní odborné literatury z oblasti lingvistiky a kognitivní stylistiky vymezí základní terminologii a distinktivní jazykové prostředky používané v jednotlivých rovinách, se zaměřením na významovou stránku jazyka a možné interpretace významu. Následně provede analýzu vybraných vzorků reklam, ve které zmapuje frekvenci využívaných jazykových prostředků, zhodnotí jejich efektivitu a vliv na čtenáře.
Zásady pro vypracování
Student se ve své bakalářské práci zaměří na charakteristiku anglického jazyka a jazykových prostředků používaných v reklamách. Na základě studia relevantní odborné literatury z oblasti lingvistiky a kognitivní stylistiky vymezí základní terminologii a distinktivní jazykové prostředky používané v jednotlivých rovinách, se zaměřením na významovou stránku jazyka a možné interpretace významu. Následně provede analýzu vybraných vzorků reklam, ve které zmapuje frekvenci využívaných jazykových prostředků, zhodnotí jejich efektivitu a vliv na čtenáře.
Seznam doporučené literatury
Alvarado, Manuel, and John O. Thompson. The Media Reader. Indiana University: British Film Institution, 1990.
Brierley, Sean. The Advertising Handbook. London, New York: Routledge, 2003.
Carter, Ronald. Language and Creativity: The Art of Common Talk. London, New York: Routledge, 2006.
Cook,Guy. The Discourse of Advertising. London, New York: Routledge, 2003.
Crystal, David, and Derek Davy, Investigating English Style. Edinburgh Gate: Longman, 1997.
Goddard, Angela. The Language of Advertising: Written Texts. London, New York: Routledge, 2005.
Griffin, Em. A First Look at Communication Theory. Wheaton College: McGraw-Hill, 1997.
Leigh, H. James. ‘‘The Use of Figures of Speech in Print Ad Headlines.‘‘ Journal of Advertising 23 Jun. 1994: 17-33
Myers, Greg. Words in Ads. Oxford: Oxford University Press, 1994.
Shannon, Claude Elwood, and Warren Weaver. The Mathematical Theory of Communication. Illinois: University of Illinois Press, 1999.
Simpson, Paul. Language, Ideology and Point of View. London, New York: Routledge, 2000.
Williamson , Judith. Decoding Advertisments: Ideology and Meaning in Advertising. London: Marion Boyars, 2002.
Seznam doporučené literatury
Alvarado, Manuel, and John O. Thompson. The Media Reader. Indiana University: British Film Institution, 1990.
Brierley, Sean. The Advertising Handbook. London, New York: Routledge, 2003.
Carter, Ronald. Language and Creativity: The Art of Common Talk. London, New York: Routledge, 2006.
Cook,Guy. The Discourse of Advertising. London, New York: Routledge, 2003.
Crystal, David, and Derek Davy, Investigating English Style. Edinburgh Gate: Longman, 1997.
Goddard, Angela. The Language of Advertising: Written Texts. London, New York: Routledge, 2005.
Griffin, Em. A First Look at Communication Theory. Wheaton College: McGraw-Hill, 1997.
Leigh, H. James. ‘‘The Use of Figures of Speech in Print Ad Headlines.‘‘ Journal of Advertising 23 Jun. 1994: 17-33
Myers, Greg. Words in Ads. Oxford: Oxford University Press, 1994.
Shannon, Claude Elwood, and Warren Weaver. The Mathematical Theory of Communication. Illinois: University of Illinois Press, 1999.
Simpson, Paul. Language, Ideology and Point of View. London, New York: Routledge, 2000.
Williamson , Judith. Decoding Advertisments: Ideology and Meaning in Advertising. London: Marion Boyars, 2002.