Diplomová práce se zabývá hodnocením učebnic. Nejprve je diskutována teorie učebnic, přičemž je zvláštní pozornost věnována funkcím učebnic, typům sylabu, vlastnostem učebnic a strukturním komponentům učebnicových lekcí. V další řadě je posuzováno používání učebnic, tj. jeho výhody a nevýhody, důvody žáků a učitelů pro používání a posléze je pozornost zaměřena na budoucnost učebnic. Výsledkem teoretické části jsou kritéria pro evaluaci učebnic. Následně je realizován výzkum s cílem zjistit, zda se dvě zvolené učebnice a cíle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání shodují a do jaké míry. Učebnice pro tento výzkum byly nejprve vybrány, následně v procesu výzkumu zhodnoceny a v závěru praktické části byly získané údaje porovnány. Výzkum využívá dotazník k selekci učebnic, analytickou metodu a dále provádí komparativní analýzu obou učebnic. Závěrečná část prezentuje výsledky v souvislosti se stanoveným cílem diplomové práce.
Anotace v angličtině
The thesis deals with textbook evaluation. Firstly, the textbook theory is discussed; a certain attention is paid to the textbook functions, syllabus type, the textbook characteristics and structural components of the textbook units. Secondly, usage of textbook is critiqued; advantages and disadvantages of using textbooks, pupils? and teachers? reasons for using textbooks and lastly the future of textbooks are addressed. The outcome of the theoretical part is the criteria for textbook evaluation. Thirdly, the research is conducted with the aim of investigating whether there is an agreement between the selected textbooks and the objectives of the Framework Educational Programme for Basic Education and to what extent the selected textbook are in the concord with them. The research selects the textbooks; consequently it evaluates the selected textbooks and finally compares the obtained findings. The research applies questionnaire for selection of the textbooks, the analytic method and subsequently the comparative analysis of both textbooks. Conclusion presents the outcomes connected to the defined aim of the thesis.
Klíčová slova
kurikulární reforma, hodnocení učebnic, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, učebnice
Diplomová práce se zabývá hodnocením učebnic. Nejprve je diskutována teorie učebnic, přičemž je zvláštní pozornost věnována funkcím učebnic, typům sylabu, vlastnostem učebnic a strukturním komponentům učebnicových lekcí. V další řadě je posuzováno používání učebnic, tj. jeho výhody a nevýhody, důvody žáků a učitelů pro používání a posléze je pozornost zaměřena na budoucnost učebnic. Výsledkem teoretické části jsou kritéria pro evaluaci učebnic. Následně je realizován výzkum s cílem zjistit, zda se dvě zvolené učebnice a cíle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání shodují a do jaké míry. Učebnice pro tento výzkum byly nejprve vybrány, následně v procesu výzkumu zhodnoceny a v závěru praktické části byly získané údaje porovnány. Výzkum využívá dotazník k selekci učebnic, analytickou metodu a dále provádí komparativní analýzu obou učebnic. Závěrečná část prezentuje výsledky v souvislosti se stanoveným cílem diplomové práce.
Anotace v angličtině
The thesis deals with textbook evaluation. Firstly, the textbook theory is discussed; a certain attention is paid to the textbook functions, syllabus type, the textbook characteristics and structural components of the textbook units. Secondly, usage of textbook is critiqued; advantages and disadvantages of using textbooks, pupils? and teachers? reasons for using textbooks and lastly the future of textbooks are addressed. The outcome of the theoretical part is the criteria for textbook evaluation. Thirdly, the research is conducted with the aim of investigating whether there is an agreement between the selected textbooks and the objectives of the Framework Educational Programme for Basic Education and to what extent the selected textbook are in the concord with them. The research selects the textbooks; consequently it evaluates the selected textbooks and finally compares the obtained findings. The research applies questionnaire for selection of the textbooks, the analytic method and subsequently the comparative analysis of both textbooks. Conclusion presents the outcomes connected to the defined aim of the thesis.
Klíčová slova
kurikulární reforma, hodnocení učebnic, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, učebnice
Diplomová práce bude věnována problematice učebnic anglického jazyka.
Východiskem pro vlastní šetření bude v teoretické části práce rozpracovaná teorie učebnic, tj. role, charakteristika, funkce, hodnocení učebnic atd., a to s akcentem na současné trendy ve vyučování anglického jazyka (zejména /post/komunikativní přístup) a na aktuální kontext kurikulární reformy.
Druhou část práce bude představovat komparativní studie, porovnány budou učebnice anglického jazyka pro věkovou skupinu nižší sekundární školy.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude věnována problematice učebnic anglického jazyka.
Východiskem pro vlastní šetření bude v teoretické části práce rozpracovaná teorie učebnic, tj. role, charakteristika, funkce, hodnocení učebnic atd., a to s akcentem na současné trendy ve vyučování anglického jazyka (zejména /post/komunikativní přístup) a na aktuální kontext kurikulární reformy.
Druhou část práce bude představovat komparativní studie, porovnány budou učebnice anglického jazyka pro věkovou skupinu nižší sekundární školy.
Seznam doporučené literatury
Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Oxford, Heinemann. ISBN 0 435 24058 7
Cunningsworth, A. (1984). Evaluating and Selecting EFL Teaching Materials. Oxford, Heinemann. ISBN 0 435 28006 6
Grant, N. (1987). Making the most of your textbook. London, Longman. ISBN 0-582-74624-8
Maňák, J., Knecht, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno, Paido. ISBN 978-80-7315-148-5
Průcha, J. (1987). Učení z textu a didaktická informace. Praha, ACADEMIA.
Průcha, J. (1998). Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno, Paido. ISBN 80-85931-49-4
Seznam doporučené literatury
Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Oxford, Heinemann. ISBN 0 435 24058 7
Cunningsworth, A. (1984). Evaluating and Selecting EFL Teaching Materials. Oxford, Heinemann. ISBN 0 435 28006 6
Grant, N. (1987). Making the most of your textbook. London, Longman. ISBN 0-582-74624-8
Maňák, J., Knecht, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno, Paido. ISBN 978-80-7315-148-5
Průcha, J. (1987). Učení z textu a didaktická informace. Praha, ACADEMIA.
Průcha, J. (1998). Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno, Paido. ISBN 80-85931-49-4