Teoretická část diplomové práce přestavuje základní koncept komunikativního přístupu k výuce anglického jazyka, včetně jeho cíle, kterým je dosažení komunikativní kompetence v jazyce. Teoretická část této práce dále seznamuje se zásadami spolupráce, a to jak z psychologického, tak pedagogického pohledu, představuje přístup známý jako kooperativní výuka a vystihuje hlavní rozdíly mezi párovou výukou a ostatními organizačními formami. V závěru teoretické části práce je pak představena známá taxonomie aktivit dle Williama Littlewooda a rozepsány jsou i základní role učitele v rámci párové výuky. Praktická část diplomové práce pak obsahuje případovou studii, která propojuje výstupy z teoretické části práce a ověřuje jejich naplnění v praxi, a to analýzou školního vzdělávacího programu, pozorováními a polo-strukturovanými rozhovory.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the diploma thesis introduces key concepts beyond Communicative Language Teaching, including communicative competence as its objective. Furthermore, it details the principles of cooperation from psychological and pedagogical perspectives, Cooperative Language Learning and main differences between pair work and other organisational forms. Finally, the theoretical part presents the influential taxonomy of activities by William Littlewood and concludes with teacher roles in pair work activities. The practical part includes a case study aim of which was to merge the outputs from the theoretical part and verify their application in practice through an analysis of a School Educational Programme, observations and semi-structured interviews.
Klíčová slova
komunikativní přístup k výuce anglického jazyka, komunikativní kompetence, spolupráce, kooperativní výuka, taxonomie aktivit, role učitele, párová výuka
Klíčová slova v angličtině
communicative language teaching, communicative competence, cooperation, cooperative language learning, taxonomy of activities, teacher roles, pair work
Rozsah průvodní práce
70 s. (110 703 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Teoretická část diplomové práce přestavuje základní koncept komunikativního přístupu k výuce anglického jazyka, včetně jeho cíle, kterým je dosažení komunikativní kompetence v jazyce. Teoretická část této práce dále seznamuje se zásadami spolupráce, a to jak z psychologického, tak pedagogického pohledu, představuje přístup známý jako kooperativní výuka a vystihuje hlavní rozdíly mezi párovou výukou a ostatními organizačními formami. V závěru teoretické části práce je pak představena známá taxonomie aktivit dle Williama Littlewooda a rozepsány jsou i základní role učitele v rámci párové výuky. Praktická část diplomové práce pak obsahuje případovou studii, která propojuje výstupy z teoretické části práce a ověřuje jejich naplnění v praxi, a to analýzou školního vzdělávacího programu, pozorováními a polo-strukturovanými rozhovory.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the diploma thesis introduces key concepts beyond Communicative Language Teaching, including communicative competence as its objective. Furthermore, it details the principles of cooperation from psychological and pedagogical perspectives, Cooperative Language Learning and main differences between pair work and other organisational forms. Finally, the theoretical part presents the influential taxonomy of activities by William Littlewood and concludes with teacher roles in pair work activities. The practical part includes a case study aim of which was to merge the outputs from the theoretical part and verify their application in practice through an analysis of a School Educational Programme, observations and semi-structured interviews.
Klíčová slova
komunikativní přístup k výuce anglického jazyka, komunikativní kompetence, spolupráce, kooperativní výuka, taxonomie aktivit, role učitele, párová výuka
Klíčová slova v angličtině
communicative language teaching, communicative competence, cooperation, cooperative language learning, taxonomy of activities, teacher roles, pair work
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku organizačních forem v procesech vyučování / učení se anglického jazyka, konkrétně na párovou práci žáků.
V teoretické části práce budou stanovena východiska pro vlastní výzkum, tj. bude diskutován (post)komunikativní přístup k vyučování anglického jazyka a relevantní strategie a techniky vyučování včetně klasifikace typů aktivit. Dále bude analyzována párová práce žáků v kontextu ostatních organizačních forem.
Ve druhé části práce budou teoretické poznatky ověřovány v praxi. Cílem vlastního empirického šetření bude zjistit, zda, resp. do jaké míry je párová práce žáků ve školní třídě využívána a pro jaké typy aktivit.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku organizačních forem v procesech vyučování / učení se anglického jazyka, konkrétně na párovou práci žáků.
V teoretické části práce budou stanovena východiska pro vlastní výzkum, tj. bude diskutován (post)komunikativní přístup k vyučování anglického jazyka a relevantní strategie a techniky vyučování včetně klasifikace typů aktivit. Dále bude analyzována párová práce žáků v kontextu ostatních organizačních forem.
Ve druhé části práce budou teoretické poznatky ověřovány v praxi. Cílem vlastního empirického šetření bude zjistit, zda, resp. do jaké míry je párová práce žáků ve školní třídě využívána a pro jaké typy aktivit.
Seznam doporučené literatury
1. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál, 1996.
2. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada Publishing, 2005.
3. ROST, M. Teaching and researching listening. Longman, 2002
4. UNDERWOOD, M Effective class management. Longman, 1991
5. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Portál s.r.o., 2003.
6. PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Triton, 2004
7. HARMER, J The Practice of English Language Teaching. Longman, 2001.
8. UR, P Teaching Listening Comprehension, Cambridge University Press 1992
9. ČÁP, J, MAREŠ, J Psychologie pro učitele. Portál, 2001.
10. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. ISV Praha, 1999.
11. PETTY, G. Moderní vyučování. Portál, 1993.
12. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. , 2005.
13. CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha, 1994.
Všechny dostupné v Univerzitní knihovně UPCE + Národní knihovna České Republika
Seznam doporučené literatury
1. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál, 1996.
2. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada Publishing, 2005.
3. ROST, M. Teaching and researching listening. Longman, 2002
4. UNDERWOOD, M Effective class management. Longman, 1991
5. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Portál s.r.o., 2003.
6. PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Triton, 2004
7. HARMER, J The Practice of English Language Teaching. Longman, 2001.
8. UR, P Teaching Listening Comprehension, Cambridge University Press 1992
9. ČÁP, J, MAREŠ, J Psychologie pro učitele. Portál, 2001.
10. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. ISV Praha, 1999.
11. PETTY, G. Moderní vyučování. Portál, 1993.
12. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. , 2005.
13. CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha, 1994.
Všechny dostupné v Univerzitní knihovně UPCE + Národní knihovna České Republika