In my thesis I deal with the problem of testing speaking. Mainly, I focus on particular techniques that elicit speaking to make the testing process effective.
The practical part depicts the realization of testing speaking process in the primary school environment. The central focus is directed at the used elicitation techniques.
Anotace v angličtině
V diplomové práci se zabývám problémem ověřování mluvních dovedností v jazyce. Především se zaměřuji na jisté techniky, které efektivně podporují mluvní proces. Praktická část prověřuje aktuální situaci ověřování mluvních dovedností v hodinách AJ na základní škole. Pozornost je zaměřena na používané podpůrné techniky.
Klíčová slova
assessment, candidate, communicative, context, discussion, elicitation techniques, information gap, interview, oral presentation, role play, simulations, test, test reliability, test validity, testing speaking
In my thesis I deal with the problem of testing speaking. Mainly, I focus on particular techniques that elicit speaking to make the testing process effective.
The practical part depicts the realization of testing speaking process in the primary school environment. The central focus is directed at the used elicitation techniques.
Anotace v angličtině
V diplomové práci se zabývám problémem ověřování mluvních dovedností v jazyce. Především se zaměřuji na jisté techniky, které efektivně podporují mluvní proces. Praktická část prověřuje aktuální situaci ověřování mluvních dovedností v hodinách AJ na základní škole. Pozornost je zaměřena na používané podpůrné techniky.
Klíčová slova
assessment, candidate, communicative, context, discussion, elicitation techniques, information gap, interview, oral presentation, role play, simulations, test, test reliability, test validity, testing speaking
Testing Speaking
V diplomové práci se bude diplomandka věnovat problematice testování řečové dovednosti mluvení v procesu vyučování / učení se anglického jazyka, a to zejména mapování současného stavu této problematiky a možnostem jejího rozvoje.
Teoretická část práce představí koncept komunikativní kompetence; dále pak jednotlivé řečové dovednosti, a to s akcentem na řečovou dovednost mluvení. Diplomandka se dále zaměří zejména na problematiku hodnocení; pozornost bude věnovat testování řečové dovednosti mluvení: existujících elicitačních technik, jejich dělení, analýzu a možnosti využití ve vyučování / učení se anglickému jazyku
V praktické části se diplomandka zaměří na analýzu a evaluaci jednotlivých technik testování řečové dovednosti mluvení, a to dle předem vydefinovaných kritérií. Akcent bude kladen jak na způsoby jejich využívání (např. cíl testování, doporučené materiály, variace jednotlivých technik) v hodinách anglického jazyka, tak na frekvenci jejich užívání a další relevantní kritéria (např. autenticita a komunikativnost testové úlohy). Empirické šetření bude opřeno o přímé pozorování výuky u učitelů anglického jazyka, a to s výše uvedenými cíli, následovat budou (polo)strukturované rozhovory s pozorovanými učiteli, které navíc objasní např. problematiku hodnocení řečové dovednosti mluvení (holistické / analytické hodnocení, kritéria hodnocení).
Zásady pro vypracování
Testing Speaking
V diplomové práci se bude diplomandka věnovat problematice testování řečové dovednosti mluvení v procesu vyučování / učení se anglického jazyka, a to zejména mapování současného stavu této problematiky a možnostem jejího rozvoje.
Teoretická část práce představí koncept komunikativní kompetence; dále pak jednotlivé řečové dovednosti, a to s akcentem na řečovou dovednost mluvení. Diplomandka se dále zaměří zejména na problematiku hodnocení; pozornost bude věnovat testování řečové dovednosti mluvení: existujících elicitačních technik, jejich dělení, analýzu a možnosti využití ve vyučování / učení se anglickému jazyku
V praktické části se diplomandka zaměří na analýzu a evaluaci jednotlivých technik testování řečové dovednosti mluvení, a to dle předem vydefinovaných kritérií. Akcent bude kladen jak na způsoby jejich využívání (např. cíl testování, doporučené materiály, variace jednotlivých technik) v hodinách anglického jazyka, tak na frekvenci jejich užívání a další relevantní kritéria (např. autenticita a komunikativnost testové úlohy). Empirické šetření bude opřeno o přímé pozorování výuky u učitelů anglického jazyka, a to s výše uvedenými cíli, následovat budou (polo)strukturované rozhovory s pozorovanými učiteli, které navíc objasní např. problematiku hodnocení řečové dovednosti mluvení (holistické / analytické hodnocení, kritéria hodnocení).
Seznam doporučené literatury
BACHMAN, Lyle F.: Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press, 1990. ISBN: 0194370038.
BAKER, David: Language testing. London : Edward Arnold. 1989. ISBN: 0713165383.
BROWN, Gillian: Teaching the spoken language: an approach based on the analysis of conversational English. Cambridge: Cambridge University Press, 1991. ISBN: 0521273846.
BYGATE, Martin: Speaking. OUP. 1987. ISBN: 0194371344.
CAROLL, Brendan J. (Brendan Joseph): ESU framework. Harlow: Longman, 1989.ISBN: 0582031613.
HEATON, J. B.: Classroom testing. London : Longman, 1990. ISBN: 0582746256.
HUGHES, Arthur: Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. ISBN:0521272602.
KLIPPEL, Frederike: Keep Talking. CUP. 1984. ISBN 0 521 27871 6.
LADOUSSE, Gilian Porter: Role Play. OUP. 1987. ISBN 0 19 437095X.
LUOMA, Sari: Assessing Speaking. CUP. 2004. ISBN 0521 80487 6
MADSEN, Harold S.: Techniques in Testing. OUP. 1983. ISBN: 0194341321.
MCNAMARA, Tim: Language testing. Oxford : Oxford University Press, 2000. ISBN: 0194372227.
SELIGER, H. W. and Shohamy, E.: Second Langua
THORNBURY, Scott: How to teach speaking. Harlow : Longman, 2005. ISBN: 9780582853591
UNDERHILL, Nic: Testing spoken language. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. ISBN: 0521312760.
UR, Penny: Discussions That Work. CUP. 1981. ISBN 0 521 28169 5.
WEIR, Cyril J.: Communicative language testing. Prentice Hall International (UK), 1990. ISBN: 0131552848.
Seznam doporučené literatury
BACHMAN, Lyle F.: Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press, 1990. ISBN: 0194370038.
BAKER, David: Language testing. London : Edward Arnold. 1989. ISBN: 0713165383.
BROWN, Gillian: Teaching the spoken language: an approach based on the analysis of conversational English. Cambridge: Cambridge University Press, 1991. ISBN: 0521273846.
BYGATE, Martin: Speaking. OUP. 1987. ISBN: 0194371344.
CAROLL, Brendan J. (Brendan Joseph): ESU framework. Harlow: Longman, 1989.ISBN: 0582031613.
HEATON, J. B.: Classroom testing. London : Longman, 1990. ISBN: 0582746256.
HUGHES, Arthur: Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. ISBN:0521272602.
KLIPPEL, Frederike: Keep Talking. CUP. 1984. ISBN 0 521 27871 6.
LADOUSSE, Gilian Porter: Role Play. OUP. 1987. ISBN 0 19 437095X.
LUOMA, Sari: Assessing Speaking. CUP. 2004. ISBN 0521 80487 6
MADSEN, Harold S.: Techniques in Testing. OUP. 1983. ISBN: 0194341321.
MCNAMARA, Tim: Language testing. Oxford : Oxford University Press, 2000. ISBN: 0194372227.
SELIGER, H. W. and Shohamy, E.: Second Langua
THORNBURY, Scott: How to teach speaking. Harlow : Longman, 2005. ISBN: 9780582853591
UNDERHILL, Nic: Testing spoken language. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. ISBN: 0521312760.
UR, Penny: Discussions That Work. CUP. 1981. ISBN 0 521 28169 5.
WEIR, Cyril J.: Communicative language testing. Prentice Hall International (UK), 1990. ISBN: 0131552848.