Diplomová práce se zabývá výukou velmi nadaných žáků na druhém stupni základní školy a to konkrétně výukou angličtiny. Poznatky popsané v teoretické části a potvrzené v praktické části práce jsou však aplikovatelné i na jiné předměty. Výzkum mimo jiného potvrdil, že hlavním aspektem výuky velmi nadaných žáků je jejich vhodná diferenciace, adekvátní rozvoj myšlení a explicitní stanovení cílů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with education of highly gifted pupils at basic schools, particularly with teaching and learning English. Findings described in the theoretical part and confirmed in the practical part are however applicable to other subjects not just English language teaching. The research confirmed that the most important aspect of teaching highly gifted children is their appropriate differentiation, adequate development of thinking skills and explicit formulation of aims.
Klíčová slova
nadání, výuka anglického jazyka, diferenciace, dovednosti myšlení, metody výuky, cíle
Klíčová slova v angličtině
giftedness, English language teaching, differentiation, thinking skills, teaching methods, objectives
Rozsah průvodní práce
118 s.
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá výukou velmi nadaných žáků na druhém stupni základní školy a to konkrétně výukou angličtiny. Poznatky popsané v teoretické části a potvrzené v praktické části práce jsou však aplikovatelné i na jiné předměty. Výzkum mimo jiného potvrdil, že hlavním aspektem výuky velmi nadaných žáků je jejich vhodná diferenciace, adekvátní rozvoj myšlení a explicitní stanovení cílů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with education of highly gifted pupils at basic schools, particularly with teaching and learning English. Findings described in the theoretical part and confirmed in the practical part are however applicable to other subjects not just English language teaching. The research confirmed that the most important aspect of teaching highly gifted children is their appropriate differentiation, adequate development of thinking skills and explicit formulation of aims.
Klíčová slova
nadání, výuka anglického jazyka, diferenciace, dovednosti myšlení, metody výuky, cíle
Klíčová slova v angličtině
giftedness, English language teaching, differentiation, thinking skills, teaching methods, objectives
Zásady pro vypracování
Diplomandka se bude ve své práci zabývat problematikou výuky anglického jazyka u dětí se specifickými vzdělávacími potřebami, a to konkrétně u mimořádně nadaných jedinců. V teoretické části práce nejprve shrne současné názory na uvedenou problematiku, pozornost bude věnovat zejména otázce individualizace a diferenciace. Dále diplomandka na základě relevantní odborné literatury formuluje principy práce s těmito dětmi a uvede příklady konkrétních technik pro výuku anglického jazyka.
Cílem empirického šetření bude zjistit, jakým způsobem vybrané základní školy realizují výuku angličtiny u mimořádně nadaných žáků. Pro vlastní výzkum diplomandka využije pozorování a rozhovory se žáky a učiteli.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se bude ve své práci zabývat problematikou výuky anglického jazyka u dětí se specifickými vzdělávacími potřebami, a to konkrétně u mimořádně nadaných jedinců. V teoretické části práce nejprve shrne současné názory na uvedenou problematiku, pozornost bude věnovat zejména otázce individualizace a diferenciace. Dále diplomandka na základě relevantní odborné literatury formuluje principy práce s těmito dětmi a uvede příklady konkrétních technik pro výuku anglického jazyka.
Cílem empirického šetření bude zjistit, jakým způsobem vybrané základní školy realizují výuku angličtiny u mimořádně nadaných žáků. Pro vlastní výzkum diplomandka využije pozorování a rozhovory se žáky a učiteli.
Seznam doporučené literatury
VLADIMÍR DOČEKAL. Zaměřeno na talenty, Lidové noviny, 2005. ISBN 80-71060840-3.
MONKS F.J.Naše dítě je velmi nadané, Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0445-5.
FOŘTÍK VÁCLAV a FOŘTÍKOVÁ JITKA. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.
SUSAN WINEBRENNER a PAMELA ESPELAND. Teaching Gifted Kids in the Regular Classroom, Free Spirit Publishing 2003. 1-800-703-7322.
Seznam doporučené literatury
VLADIMÍR DOČEKAL. Zaměřeno na talenty, Lidové noviny, 2005. ISBN 80-71060840-3.
MONKS F.J.Naše dítě je velmi nadané, Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0445-5.
FOŘTÍK VÁCLAV a FOŘTÍKOVÁ JITKA. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.
SUSAN WINEBRENNER a PAMELA ESPELAND. Teaching Gifted Kids in the Regular Classroom, Free Spirit Publishing 2003. 1-800-703-7322.