Tato práce popisuje roli různých forem náboženství v severní části Arabského poloostrova. Dále se zabývá především analýzou a interpretací pasáží Koránu, které pojednávají o posledních věcech člověka, vzkříšení, posledním soudu a údělu na onom světě. Koncepce islámské eschatologie je analyzována v kontextu etických požadavků, formulovaných v Koranu 17:24 ? 41.
Poslední část práce bude věnována reflexi eschatologie v islámské tradici, sunně.
Anotace v angličtině
This work describes role of different forms religion in northern parts Arabic peninsula. Further deal with above all analyse and interpretation passage of Koran, that the handle about last things of man, resuscitation, last court and deal on that world.
Conception of Islamic eschatology is analysed in context ethical needs, formalized in Koran 17:24 ? 41.
Last part work will be devoted to reflection of eschatology in Islamic tradition, the Sunnah.
Klíčová slova
Islám, Korán, Muhammad, smrt, vzkříšení, poslední soud, ráj a peklo
Klíčová slova v angličtině
Islam, Koran, Muhammad, death, resuscitation, day of reckoning, paradise and hell
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce popisuje roli různých forem náboženství v severní části Arabského poloostrova. Dále se zabývá především analýzou a interpretací pasáží Koránu, které pojednávají o posledních věcech člověka, vzkříšení, posledním soudu a údělu na onom světě. Koncepce islámské eschatologie je analyzována v kontextu etických požadavků, formulovaných v Koranu 17:24 ? 41.
Poslední část práce bude věnována reflexi eschatologie v islámské tradici, sunně.
Anotace v angličtině
This work describes role of different forms religion in northern parts Arabic peninsula. Further deal with above all analyse and interpretation passage of Koran, that the handle about last things of man, resuscitation, last court and deal on that world.
Conception of Islamic eschatology is analysed in context ethical needs, formalized in Koran 17:24 ? 41.
Last part work will be devoted to reflection of eschatology in Islamic tradition, the Sunnah.
Klíčová slova
Islám, Korán, Muhammad, smrt, vzkříšení, poslední soud, ráj a peklo
Klíčová slova v angličtině
Islam, Koran, Muhammad, death, resuscitation, day of reckoning, paradise and hell
Zásady pro vypracování
f1) Autorka nejprve zhodnotí roli různých forem náboženství v severní části Arabského poloostrova, zaměří se především na způsob, jakým bylo kmenové pohanství reflektováno v předislámské poesii a literatuře s ohledem na primát sociálního myšlení před náboženským.
2) Nejrozsáhlejší část bakalářské práce by autorka měla věnovat analýze a interpretaci pasáží Koránu, které pojednávají o posledních věcech člověka, vzkříšení, posledním soudu a údělu na onom světě. Autorka zhodnotí do jaké míry předkládané představy vycházejí z předislámské náboženské a sociální praxe judaismu křesťanství a dualistického zoroastrismu. Koncepce islámské eschatologie bude analyzována v kontextu etických požadavků, formulovaných v Kor. 17:23 - 37. Při interpretaci bude autorka vycházet nejen z historických a orientalistických studií, ale i z kanonických tafsírů. Především z Tafsír al-Džalálajn a Tafsír ibn Kathír.
3) Poslední část práce bude věnována reflexi eschatologie v islámské tradici, sunně.
Zásady pro vypracování
f1) Autorka nejprve zhodnotí roli různých forem náboženství v severní části Arabského poloostrova, zaměří se především na způsob, jakým bylo kmenové pohanství reflektováno v předislámské poesii a literatuře s ohledem na primát sociálního myšlení před náboženským.
2) Nejrozsáhlejší část bakalářské práce by autorka měla věnovat analýze a interpretaci pasáží Koránu, které pojednávají o posledních věcech člověka, vzkříšení, posledním soudu a údělu na onom světě. Autorka zhodnotí do jaké míry předkládané představy vycházejí z předislámské náboženské a sociální praxe judaismu křesťanství a dualistického zoroastrismu. Koncepce islámské eschatologie bude analyzována v kontextu etických požadavků, formulovaných v Kor. 17:23 - 37. Při interpretaci bude autorka vycházet nejen z historických a orientalistických studií, ale i z kanonických tafsírů. Především z Tafsír al-Džalálajn a Tafsír ibn Kathír.
3) Poslední část práce bude věnována reflexi eschatologie v islámské tradici, sunně.
Seznam doporučené literatury
Al-Kisá´i Abú al-Hasan, Kniha o počiatku a konci a rozprávania o prorokoch (Islámské mýty a legendy), přeložil Pauliny Ján, Bratislava, 1980 (knihovna ÚBVA, Celetná 20, Praha 1)
Krejčí Jaroslav, Civilizace Asie a Blízkého Východu, náboženství a politika v souhře a střetání, Praha, 1993
Kropáček Luboš, Duchovní cesty islámu, Praha 2006
Korán, přeložil Hrbek Ivan, Praha, 1991
Lewis Bernard, Dějiny Blízkého Východu, Praha, 1997
Sahih al-Bukhari, translated by Muhammad Muhsin Khan, Riyadh, 1996 (zapůjčí školitelka)
Tauer Felix, Svět islámu, Praha, 1984
Wright Thomas, Early Christianity in Arabia, London, 1855 (zapůjčí školitelka)
www.altafsir.com
Seznam doporučené literatury
Al-Kisá´i Abú al-Hasan, Kniha o počiatku a konci a rozprávania o prorokoch (Islámské mýty a legendy), přeložil Pauliny Ján, Bratislava, 1980 (knihovna ÚBVA, Celetná 20, Praha 1)
Krejčí Jaroslav, Civilizace Asie a Blízkého Východu, náboženství a politika v souhře a střetání, Praha, 1993
Kropáček Luboš, Duchovní cesty islámu, Praha 2006
Korán, přeložil Hrbek Ivan, Praha, 1991
Lewis Bernard, Dějiny Blízkého Východu, Praha, 1997
Sahih al-Bukhari, translated by Muhammad Muhsin Khan, Riyadh, 1996 (zapůjčí školitelka)
Tauer Felix, Svět islámu, Praha, 1984
Wright Thomas, Early Christianity in Arabia, London, 1855 (zapůjčí školitelka)
www.altafsir.com