Práce je zaměřena na filosofické pojetí hry v díle Eugena Finka. Převážně vychází z jeho knihy Hra jako symbol světa. Na začátku je vysvětleno, že hra,
i přes to, že se jeví jako neproblematický a pro filosofii nedůležitý fenomén, může být právoplatným předmětem filosofického zkoumání. Pomocí hry chce Fink nahlédnout do celku světa a ukázat postavení člověka v něm. Hra je totiž takový fenomén, ve kterém se odehrávají možnosti lidského života. V reálném životě jsou lidská rozhodnutí skoro vždy nezvratná a určují další vývoj člověka samého. Ve hře se člověk může rozhodnout, jak chce, bez obav z následků. Díky některým charakteristickým rysům, se hra stává symbolem. Tím, že vážný život napodobuje a odráží jako zrcadlový obraz, je symbolem celku světa. Díky této symbolice hry je člověk schopen pochopit svou vlastní existenci mezi ostatními jsoucny a ve světě.
Anotace v angličtině
The thesis is focused in the philosophical conception of drama in the Eugen Fink?s writings. Predominantly the thesis comes out of his book ?Game as a symbol of the world?. At the beginning there is consecrated that even the game seems to be non-problematic and irrelevant for philosophers, it could be an effectual subject of philosophical inquiry. Fink wants to regard with a game into the complex of the world and show the position of humans herein. The game is a phoenix where the possibilities of a human life take place. In the real life human decisions are nearly ever irrevocable and they destine next progression of the humans themselves. In the game a human is in a position to decide what he wants without any misgiving of the following consequences. The game comes to a symbol by virtue of its characteristic attributes. The game reproduces a real life, it flashs the life back like a mirror and it is the symbol of the complex of the world. Thanks to this symbolology of the game the human is able to understand its own existence in the world and between others subsistence.
Klíčová slova
hra, symbol, kult, světskost
Klíčová slova v angličtině
game, symbol, cult, profane
Rozsah průvodní práce
34
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na filosofické pojetí hry v díle Eugena Finka. Převážně vychází z jeho knihy Hra jako symbol světa. Na začátku je vysvětleno, že hra,
i přes to, že se jeví jako neproblematický a pro filosofii nedůležitý fenomén, může být právoplatným předmětem filosofického zkoumání. Pomocí hry chce Fink nahlédnout do celku světa a ukázat postavení člověka v něm. Hra je totiž takový fenomén, ve kterém se odehrávají možnosti lidského života. V reálném životě jsou lidská rozhodnutí skoro vždy nezvratná a určují další vývoj člověka samého. Ve hře se člověk může rozhodnout, jak chce, bez obav z následků. Díky některým charakteristickým rysům, se hra stává symbolem. Tím, že vážný život napodobuje a odráží jako zrcadlový obraz, je symbolem celku světa. Díky této symbolice hry je člověk schopen pochopit svou vlastní existenci mezi ostatními jsoucny a ve světě.
Anotace v angličtině
The thesis is focused in the philosophical conception of drama in the Eugen Fink?s writings. Predominantly the thesis comes out of his book ?Game as a symbol of the world?. At the beginning there is consecrated that even the game seems to be non-problematic and irrelevant for philosophers, it could be an effectual subject of philosophical inquiry. Fink wants to regard with a game into the complex of the world and show the position of humans herein. The game is a phoenix where the possibilities of a human life take place. In the real life human decisions are nearly ever irrevocable and they destine next progression of the humans themselves. In the game a human is in a position to decide what he wants without any misgiving of the following consequences. The game comes to a symbol by virtue of its characteristic attributes. The game reproduces a real life, it flashs the life back like a mirror and it is the symbol of the complex of the world. Thanks to this symbolology of the game the human is able to understand its own existence in the world and between others subsistence.
Klíčová slova
hra, symbol, kult, světskost
Klíčová slova v angličtině
game, symbol, cult, profane
Zásady pro vypracování
Tato práce pojímá hru jako předmět filosofického zkoumání. Základem bude rozbor díla Eugena Finka. Studentka se v práci zaměří na otázku zda a jak patří hra do filosofie, zda a jak lze porozuměním hře pochopit postavení člověka ve světě.
Zásady pro vypracování
Tato práce pojímá hru jako předmět filosofického zkoumání. Základem bude rozbor díla Eugena Finka. Studentka se v práci zaměří na otázku zda a jak patří hra do filosofie, zda a jak lze porozuměním hře pochopit postavení člověka ve světě.
Seznam doporučené literatury
FINK E. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993.
FIHK E. Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta, 1992.
PELCOVÁ N. Vzorce lidství. Praha: ISV 2001.
HUIZINGA J. Homo ludens. Praha: Mladá fronta, 1971.
Seznam doporučené literatury
FINK E. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993.
FIHK E. Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta, 1992.
PELCOVÁ N. Vzorce lidství. Praha: ISV 2001.
HUIZINGA J. Homo ludens. Praha: Mladá fronta, 1971.