V důsledku nerovnoměrného vývoje vzdělávací soustavy v České republice po roce 1989 vzrostly nerovnosti v přístupu k vysokoškolskému vzdělání. Vysoké školy se potýkají s nedostatkem finančních prostředků a pro studenty je studium finančně náročné. Cílem této práce je učinit si představu o změnách vzdělanostních aspirací v případě zavedení nového systému financování na vysokých školách. Analýza ukázala, že po zavedení školného se nedá očekávat prudký pokles v aspiracích na vysokoškolské studium.
Anotace v angličtině
Consequent on unequal development of the educational system in Czech republic after 1989 there took place the increase of inequalities in access to tertiary education. Universities must solve lot of its financial problems and studies are to costing for students. The aim of this text is to preconceive the changes of educational aspirations in the event of implementation of the new higher education´s financial system. The result of the analyses is, that rapid decrease in education aspiratons cannot be expected.
Klíčová slova
přístup ke vzdělání, vysoké školy, systém financování, školné, vzdělanostní aspirace
Klíčová slova v angličtině
access to education, Universities, financial system, tuition fees, educational aspirations
Rozsah průvodní práce
52 s., 3 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V důsledku nerovnoměrného vývoje vzdělávací soustavy v České republice po roce 1989 vzrostly nerovnosti v přístupu k vysokoškolskému vzdělání. Vysoké školy se potýkají s nedostatkem finančních prostředků a pro studenty je studium finančně náročné. Cílem této práce je učinit si představu o změnách vzdělanostních aspirací v případě zavedení nového systému financování na vysokých školách. Analýza ukázala, že po zavedení školného se nedá očekávat prudký pokles v aspiracích na vysokoškolské studium.
Anotace v angličtině
Consequent on unequal development of the educational system in Czech republic after 1989 there took place the increase of inequalities in access to tertiary education. Universities must solve lot of its financial problems and studies are to costing for students. The aim of this text is to preconceive the changes of educational aspirations in the event of implementation of the new higher education´s financial system. The result of the analyses is, that rapid decrease in education aspiratons cannot be expected.
Klíčová slova
přístup ke vzdělání, vysoké školy, systém financování, školné, vzdělanostní aspirace
Klíčová slova v angličtině
access to education, Universities, financial system, tuition fees, educational aspirations
Zásady pro vypracování
1) Zpracování rešerše, jejímž východiskem je doporučená literatura.
2) Zpracování podrobné struktury textu a teoretických východisek.
3) Vypracování hypotéz , operacionalizace a dotazník.
4) Sběr, analýza a interpretace dat.
5) Závěry
(Každá etapa je zakončena konsultací).
Zásady pro vypracování
1) Zpracování rešerše, jejímž východiskem je doporučená literatura.
2) Zpracování podrobné struktury textu a teoretických východisek.
3) Vypracování hypotéz , operacionalizace a dotazník.
4) Sběr, analýza a interpretace dat.
5) Závěry
(Každá etapa je zakončena konsultací).
Seznam doporučené literatury
Beneš, M. (2002). Idea vzdělávání v dnešní společnosti. Praha: Eurolex Bohemia.
Betrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Illich, I. (2001). Odškodnění společnosti.Praha: SLON.
Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON.
Keller, J., Tvrdý, L. (2008). Vzdělanostní společnost?Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON.
Matějů, P., Řeháková, B. (1992). Rodina 89´: úloha mentálních schopností a sociálního původu ve formování vzdělanostních aspirací. Praha: Sociologický
ústav ČSAV. Sociologický časopis. No. 28. s. 423 - 438.
Matějů, P., Simonová, N. (2005). České vysoké školství na křižovatce. Praha: SOÚ AV.
Matějů, P., Straková, J. (2006). (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
Matějů, P. Večerník, J. (1998). Zpráva o vývoji české společnosti 1989 - 1998. Praha: Academia
Možný, A. (1999). Sociologie rodiny. Praha: SLON.
Průša, M., Průšová, P. (1997). Přístup mladých lidí ke vzdělání. Praha: Středisko vzdělávací politiky.
Světlík, J. (1996). Marketing školy. Zlín: Ekka.
Seznam doporučené literatury
Beneš, M. (2002). Idea vzdělávání v dnešní společnosti. Praha: Eurolex Bohemia.
Betrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Illich, I. (2001). Odškodnění společnosti.Praha: SLON.
Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON.
Keller, J., Tvrdý, L. (2008). Vzdělanostní společnost?Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON.
Matějů, P., Řeháková, B. (1992). Rodina 89´: úloha mentálních schopností a sociálního původu ve formování vzdělanostních aspirací. Praha: Sociologický
ústav ČSAV. Sociologický časopis. No. 28. s. 423 - 438.
Matějů, P., Simonová, N. (2005). České vysoké školství na křižovatce. Praha: SOÚ AV.
Matějů, P., Straková, J. (2006). (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
Matějů, P. Večerník, J. (1998). Zpráva o vývoji české společnosti 1989 - 1998. Praha: Academia
Možný, A. (1999). Sociologie rodiny. Praha: SLON.
Průša, M., Průšová, P. (1997). Přístup mladých lidí ke vzdělání. Praha: Středisko vzdělávací politiky.
Světlík, J. (1996). Marketing školy. Zlín: Ekka.