Informace o kvalifikační práci Neformální vzdělávání jako nástroj prevence vzniku stereotypů u mládeže na příkladu sdružení "Junák - svaz skautů a skautek ČR"
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název v angličtině
Hlavní téma
Neformální vzdělávání a jeho role ve formování a odstraňování stereotypů u mládeže na příkladu sdružení "Junák - svaz skautů a skautek ČR"
Hlavní téma v angličtině
Nonformal education and its role in construction and deconstruction of stereotypes among the youth on an example of the association "Junák - svaz skautů a skautek ČR"
Název dle studenta
Neformální vzdělávání jako nástroj prevence vzniku stereotypů u mládeže na příkladu sdružení "Junák - svaz skautů a skautek ČR"
V dnešní době je velmi často diskutované téma volného času a jeho trávení. S problematikou volného času jsou spojeny i termíny neformální a zájmové vzdělávání. Jde o fenomény, které mají na člověka nepochybně pozitivní vliv. Neformální a zájmové vzdělávání jsou založeny na dobrovolném rozhodnutí a odehrávají se v době volného času. Jsou zaměřeny na získávání vědomostí a dovedností, které mohou člověku zlepšit společenské uplatnění a plní i funkci relaxační. Tato práce se zabývá jejich vlivem na mládež, konkrétně zdali neformální vzdělávání může působit jako nástroj prevence vzniku stereotypního uvažovaní, zaměřeného na minoritní skupiny, tedy skupiny národnostní, etnické či skupiny sociálně vyloučené. Práce je založena na kvalitativním výzkumu mezi mladými lidmi ve věku 15 ? 20 let, kteří jsou aktivními členy organizace Junák ? svaz skautů a skautek ČR, která je největší mládežnickou organizací v České republice a její činnost spadá do oblasti neformálního a zájmového vzdělávání.
Anotace v angličtině
It is very often discussed the topic of leisure time and its spending today.
With the problem of leisure time are also linked non-formal education and
interest-driven education. It is a phenomenon that undoubtedly have a
positive effect for humans. Non-formal education and interest are based on
voluntary decision and take place during leisure time. They focus on the
acquisition of knowledge and skills that can improve assertion in human
society and perform the function of relaxation. This work deals with their
impact on youth, specifically whether non-formal education may act as a tool
to prevent the emergence of stereotypical thinking, aimed at minority
groups, ethnic groups and socially excluded. The work is based on
qualitative research among young people aged 15 - 20 years who are active
members of organization Junák ? svaz skautů a skautek ČR, which is the largest youth organization in the Czech Republic and its activities fall within the area of interest-driven and non-formal education.
youth, non-formal education, stereotype, prejudice, leisure time, toleration
Rozsah průvodní práce
73 s. (131 497 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V dnešní době je velmi často diskutované téma volného času a jeho trávení. S problematikou volného času jsou spojeny i termíny neformální a zájmové vzdělávání. Jde o fenomény, které mají na člověka nepochybně pozitivní vliv. Neformální a zájmové vzdělávání jsou založeny na dobrovolném rozhodnutí a odehrávají se v době volného času. Jsou zaměřeny na získávání vědomostí a dovedností, které mohou člověku zlepšit společenské uplatnění a plní i funkci relaxační. Tato práce se zabývá jejich vlivem na mládež, konkrétně zdali neformální vzdělávání může působit jako nástroj prevence vzniku stereotypního uvažovaní, zaměřeného na minoritní skupiny, tedy skupiny národnostní, etnické či skupiny sociálně vyloučené. Práce je založena na kvalitativním výzkumu mezi mladými lidmi ve věku 15 ? 20 let, kteří jsou aktivními členy organizace Junák ? svaz skautů a skautek ČR, která je největší mládežnickou organizací v České republice a její činnost spadá do oblasti neformálního a zájmového vzdělávání.
Anotace v angličtině
It is very often discussed the topic of leisure time and its spending today.
With the problem of leisure time are also linked non-formal education and
interest-driven education. It is a phenomenon that undoubtedly have a
positive effect for humans. Non-formal education and interest are based on
voluntary decision and take place during leisure time. They focus on the
acquisition of knowledge and skills that can improve assertion in human
society and perform the function of relaxation. This work deals with their
impact on youth, specifically whether non-formal education may act as a tool
to prevent the emergence of stereotypical thinking, aimed at minority
groups, ethnic groups and socially excluded. The work is based on
qualitative research among young people aged 15 - 20 years who are active
members of organization Junák ? svaz skautů a skautek ČR, which is the largest youth organization in the Czech Republic and its activities fall within the area of interest-driven and non-formal education.
youth, non-formal education, stereotype, prejudice, leisure time, toleration
Zásady pro vypracování
Práce bude založena na poznatcích z dostupné literatury a na terénním výzkumu realizovaném mezi skauty a dalšími organizacemi pracujícími s mládeží. Metodologie bude vycházet ze zúčastněného pozorování, strukturovaných, polostrukturovaných a nestrukturovaných rozhovorů mezi vedoucími oddílů a mládeží ve věku 14 - 20 let.
Zásady pro vypracování
Práce bude založena na poznatcích z dostupné literatury a na terénním výzkumu realizovaném mezi skauty a dalšími organizacemi pracujícími s mládeží. Metodologie bude vycházet ze zúčastněného pozorování, strukturovaných, polostrukturovaných a nestrukturovaných rozhovorů mezi vedoucími oddílů a mládeží ve věku 14 - 20 let.
Seznam doporučené literatury
Allport, G. W.: O povaze předsudků, Prostor 2004
Barša, Pavel: Politická teorie multikulturalismu, Portál 2004
Baršová, Andrea; Barša, Pavel: Přistěhovalectví a liberální stát, Masarykova univerzita v Brně 2005
Dančák, Břetislav; Fiala, Petr (eds.): Národnostní politika v postkomunistických zemích, Masarykova univerzita v Brně 2000
Fay, Brian: Současná filosofie sociálních věd, Sociologické nakladatelství 1996
Matoušek, O.; Kroftová A.: Mládež a delikvence, Portál 2003
Průcha, Jan: Interkulturní psychologie, Portál 2004
Průcha, Jan: Multikulturní výchova, Portál 2001
Šišková, Tatjana (ed.): Menšiny a migranti v České republice, Portál 2001
Šišková, Tatjana (ed.): Výchova k toleranci a proti rasismu, Portál 1998
Seznam doporučené literatury
Allport, G. W.: O povaze předsudků, Prostor 2004
Barša, Pavel: Politická teorie multikulturalismu, Portál 2004
Baršová, Andrea; Barša, Pavel: Přistěhovalectví a liberální stát, Masarykova univerzita v Brně 2005
Dančák, Břetislav; Fiala, Petr (eds.): Národnostní politika v postkomunistických zemích, Masarykova univerzita v Brně 2000
Fay, Brian: Současná filosofie sociálních věd, Sociologické nakladatelství 1996
Matoušek, O.; Kroftová A.: Mládež a delikvence, Portál 2003
Průcha, Jan: Interkulturní psychologie, Portál 2004
Průcha, Jan: Multikulturní výchova, Portál 2001
Šišková, Tatjana (ed.): Menšiny a migranti v České republice, Portál 2001
Šišková, Tatjana (ed.): Výchova k toleranci a proti rasismu, Portál 1998