Bakalářská práce je zaměřena na úpravu a složení výfukových plynů zážehových motorů použitím katalyzátoru s materiálně didaktickou pomůckou uzavřeného regulačního obvodu, včetně výfukové soustavy Škody Fabia 1.4 16V (55 kW). V úvodní části se zaobírám motorovými palivy ať už jejich složením, tvorbou a spalováním. V dalších částech se zaměřuji na složení výfukových plynů a vlastnosti škodlivých složek, které vznikají při spalování paliva v souvislosti se součinitelem přebytku vzduchu ?, vývojem emisních předpisů EHK a rozdělení norem EU. Dále porovnávám naměřené emisní hodnoty pro motory Škoda Fabia 1.4 16V splňující normu EURO 4 a 1.2 TSI s normou EURO 5. V závěrečné fázi se dostáváme k úpravě složení výfukových plynů za použití katalyzátorů a lambda sond a následně jejich konstrukcí.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on treatment and the composition of exhaust gases from the engine using a catalyst material and teaching aids closed loop, including the exhaust system Skoda Fabia 1.4 16V (55 kW). In the first part focuses on motor fuels, whether their composition, formation and combustion. In the following sections focus on the composition of exhaust gases and the properties of harmful substances generated by the combustion of fuel in connection with excess air coefficient ?, the development of emission regulations EHK and distribution of EU standards. Furthermore, comparing the measured emission rates for engine Skoda Fabia 1.4 16V meeting Euro 4 and 1.2 TSI with Euro 5 In the final stage, we come to modify the composition of exhaust gases using a catalytic converter and lambda probe, and consequently their structures.
Bakalářská práce je zaměřena na úpravu a složení výfukových plynů zážehových motorů použitím katalyzátoru s materiálně didaktickou pomůckou uzavřeného regulačního obvodu, včetně výfukové soustavy Škody Fabia 1.4 16V (55 kW). V úvodní části se zaobírám motorovými palivy ať už jejich složením, tvorbou a spalováním. V dalších částech se zaměřuji na složení výfukových plynů a vlastnosti škodlivých složek, které vznikají při spalování paliva v souvislosti se součinitelem přebytku vzduchu ?, vývojem emisních předpisů EHK a rozdělení norem EU. Dále porovnávám naměřené emisní hodnoty pro motory Škoda Fabia 1.4 16V splňující normu EURO 4 a 1.2 TSI s normou EURO 5. V závěrečné fázi se dostáváme k úpravě složení výfukových plynů za použití katalyzátorů a lambda sond a následně jejich konstrukcí.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on treatment and the composition of exhaust gases from the engine using a catalyst material and teaching aids closed loop, including the exhaust system Skoda Fabia 1.4 16V (55 kW). In the first part focuses on motor fuels, whether their composition, formation and combustion. In the following sections focus on the composition of exhaust gases and the properties of harmful substances generated by the combustion of fuel in connection with excess air coefficient ?, the development of emission regulations EHK and distribution of EU standards. Furthermore, comparing the measured emission rates for engine Skoda Fabia 1.4 16V meeting Euro 4 and 1.2 TSI with Euro 5 In the final stage, we come to modify the composition of exhaust gases using a catalytic converter and lambda probe, and consequently their structures.
1) Motorová paliva, jejich směsi se vzduchem a termochemie hoření.
2) Tvoření směsi a její spalování v zážehových motorech.
3) Složení výfukových plynů zážehových motorů a vlastnosti škodlivých složek.
4) Vývoj emisních předpisů EHK a norem pro kategorie vozidel M1, N1.
5) Úprava složení výfukových plynů použitím oxidačního, třísložkového a zásobníkového katalyzátoru.
6) Konstrukční provedení katalyzátorů a lambda sond.
7) Zhotovení materiálně didaktické pomůcky ? výukového panelu.
Zásady pro vypracování
1) Motorová paliva, jejich směsi se vzduchem a termochemie hoření.
2) Tvoření směsi a její spalování v zážehových motorech.
3) Složení výfukových plynů zážehových motorů a vlastnosti škodlivých složek.
4) Vývoj emisních předpisů EHK a norem pro kategorie vozidel M1, N1.
5) Úprava složení výfukových plynů použitím oxidačního, třísložkového a zásobníkového katalyzátoru.
6) Konstrukční provedení katalyzátorů a lambda sond.
7) Zhotovení materiálně didaktické pomůcky ? výukového panelu.
Seznam doporučené literatury
(1) BEROUN, S., SCHOLZ, C.: Základy teorie vozidel a pístových spalovacích motorů, Skriptum TU v Liberci, Liberec 2001
(2) KYSELA, T., TOMČALA.: Spalovací motory II, Skriptum VŠB-TU Ostrava , Ostrava 2004, ISBN 80-248-0682-2
(3) VLK, F.: Příslušenství vozidlových motorů. Brno: Nakladatelství VLK, 2002, ISBN 80-238-8755-6
(4) GREGORA, S., MAŠEK, Z.: Elektronické a mechatronické systémy v konstrukci silničních vozidel. Skriptum Univerzity Pardubice, Pardubice 2008, ISBN 978-80-7395-082-8
(5) YAMAGATA, H.:The science and technology of materials in automotive engines, Woodhead Publishing Limited, Cambridge, 2005, 318 s., ISBN 1-85573-742-6
Seznam doporučené literatury
(1) BEROUN, S., SCHOLZ, C.: Základy teorie vozidel a pístových spalovacích motorů, Skriptum TU v Liberci, Liberec 2001
(2) KYSELA, T., TOMČALA.: Spalovací motory II, Skriptum VŠB-TU Ostrava , Ostrava 2004, ISBN 80-248-0682-2
(3) VLK, F.: Příslušenství vozidlových motorů. Brno: Nakladatelství VLK, 2002, ISBN 80-238-8755-6
(4) GREGORA, S., MAŠEK, Z.: Elektronické a mechatronické systémy v konstrukci silničních vozidel. Skriptum Univerzity Pardubice, Pardubice 2008, ISBN 978-80-7395-082-8
(5) YAMAGATA, H.:The science and technology of materials in automotive engines, Woodhead Publishing Limited, Cambridge, 2005, 318 s., ISBN 1-85573-742-6
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Bakalář při obhajobě své bakalářské práce přednesl nevýraznou prezentaci. Ve své práci se zaměřil na úpravu a složení výfukových plynů zážehových motorů použitím katalyzátoru s materiálně didaktickou pomůckou uzavřeného regulačního obvodu včetně výfukové soustavy Škody Fabia 1.4 16V - 55kW. V úvodu prezentace se bakalář zaobíral motorovými palivy ať už jejich složením, tvorbou a spalováním. Dále se zaměřil ve své prezentaci na složení výfukových plynů a vlastnosti škodlivých složek, které vznikají při spalování paliva v souvislosti se součinitelem přebytku vzduchu, vývojem emisních předpisů EHK a rozdělení norem EU, porovnáním naměřené emisní hodnoty pro motory Škoda Fabia 1.4 16V splňující normu EURO 4 a 1.2 TSI s normou EURO 5. V závěru bakalář prezentoval úpravu složení výfukových plynů za použití katalyzátorů a lambda sond, následně prezentoval její konstrukci. V rozpravě pak bakalář zodpověděl uspokojivým způsobem na dotazy vznesené vedoucím bakalářské práce a členy komise.