Práce je věnována paměťové a časové náročnosti grafických knihoven pro X Window se zaměřením na multiplatformní knihovny. Věnuje se knihovnám Qt, GTK+, wx Widgets, FLTK, Fast Toolkit. Zabývá se jejich porovnáním mezi sebou a následnému testování jednotlivých knihoven.
Anotace v angličtině
This work is dedicated to measure the memory and time performance of graphics libraries for X Window with a focus on multi-platform libraries. It deals with the comparison among them and the subsequent testing of individual libraries.
GTK+, Qt, FLTK, wx Widgets, Fast Toolkit, graphic libraries, memory, time, Unix, RAM
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je věnována paměťové a časové náročnosti grafických knihoven pro X Window se zaměřením na multiplatformní knihovny. Věnuje se knihovnám Qt, GTK+, wx Widgets, FLTK, Fast Toolkit. Zabývá se jejich porovnáním mezi sebou a následnému testování jednotlivých knihoven.
Anotace v angličtině
This work is dedicated to measure the memory and time performance of graphics libraries for X Window with a focus on multi-platform libraries. It deals with the comparison among them and the subsequent testing of individual libraries.
GTK+, Qt, FLTK, wx Widgets, Fast Toolkit, graphic libraries, memory, time, Unix, RAM
Zásady pro vypracování
Teoretická část
1. Vytvořte přehled dostupných grafických knihoven pro GUI na platformě X Window.
2. Shrňte vlastnosti a možnost použití na vestavěném systému.
3. Popište kompilaci programů pro jinou platformu (cross-compiling), zaměřte se na kompilaci pro procesor ARM na platformě IA-32.
Praktická část
1. Vyberte vhodné kandidáty pro použití na platformě ARM: Procesor AT91SAM9263, 200 MHz. Barevné displeje rozlišení QVGA nebo VGA. OS Linux 2.6.22, X?Server Xfbdev. (Nyní je používána knihovna GTK+ 2.12.6, která je implementována jako klient-server, což se ukázalo jako špatná volba: není možné přistupovat přímo na objekty knihovny, není možné měnit objekty za běhu, pokud pro to není implementována funkce, potřeba implementovat stejnou funkci 2× ? na straně serveru i klienta). Do výběru je možné zahrnout i komerční produkty. Knihovna by měla umět pracovat pod X?Serverem ? přímý přístup na frame-buffer není požadován. Přínosná je existence návrháře GUI.
2. Proveďte testy na vybraných knihovnách a knihovny porovnejte: velikost knihovny, snadnost použití (existence návrháře), náročnost na HW (paměť, zatížení procesoru, rychlost překreslování celých obrazovek za vteřinu), dostupná podpora. Většina testů by měla jít provádět na PC, rychlost překreslování obrazovky bude třeba zkoušet na zařízení.
3. Pro každou knihovnu by měla být napsána jednoduchá aplikace, která bude obsahovat minimálně dvě okna/tabulky, mezi kterými půjde přepínat stiskem kláves (pro subjektivní vyhodnocení rychlosti).
Zásady pro vypracování
Teoretická část
1. Vytvořte přehled dostupných grafických knihoven pro GUI na platformě X Window.
2. Shrňte vlastnosti a možnost použití na vestavěném systému.
3. Popište kompilaci programů pro jinou platformu (cross-compiling), zaměřte se na kompilaci pro procesor ARM na platformě IA-32.
Praktická část
1. Vyberte vhodné kandidáty pro použití na platformě ARM: Procesor AT91SAM9263, 200 MHz. Barevné displeje rozlišení QVGA nebo VGA. OS Linux 2.6.22, X?Server Xfbdev. (Nyní je používána knihovna GTK+ 2.12.6, která je implementována jako klient-server, což se ukázalo jako špatná volba: není možné přistupovat přímo na objekty knihovny, není možné měnit objekty za běhu, pokud pro to není implementována funkce, potřeba implementovat stejnou funkci 2× ? na straně serveru i klienta). Do výběru je možné zahrnout i komerční produkty. Knihovna by měla umět pracovat pod X?Serverem ? přímý přístup na frame-buffer není požadován. Přínosná je existence návrháře GUI.
2. Proveďte testy na vybraných knihovnách a knihovny porovnejte: velikost knihovny, snadnost použití (existence návrháře), náročnost na HW (paměť, zatížení procesoru, rychlost překreslování celých obrazovek za vteřinu), dostupná podpora. Většina testů by měla jít provádět na PC, rychlost překreslování obrazovky bude třeba zkoušet na zařízení.
3. Pro každou knihovnu by měla být napsána jednoduchá aplikace, která bude obsahovat minimálně dvě okna/tabulky, mezi kterými půjde přepínat stiskem kláves (pro subjektivní vyhodnocení rychlosti).
Seznam doporučené literatury
* Kolektiv autorů: LINUX - dokumentační projekt. Computer Press 1998 (3. aktualizované vydání), ISBN 80-7226-761-2.
* Stones, Richard, Matthew, Neil: Linux - Začínáme programovat. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-307-2.
* Stones, Richard, Matthew, Neil: Linux - Programujeme profesionálně. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-532-6.
* Reimer, Klaus: ARM cross-compiling howto [online]. 2005-08-28 [cit. 2009-01-08]. URL: http://www.ailis.de/ k/archives/19-ARM-cross-compiling-howto.html
Seznam doporučené literatury
* Kolektiv autorů: LINUX - dokumentační projekt. Computer Press 1998 (3. aktualizované vydání), ISBN 80-7226-761-2.
* Stones, Richard, Matthew, Neil: Linux - Začínáme programovat. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-307-2.
* Stones, Richard, Matthew, Neil: Linux - Programujeme profesionálně. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-532-6.
* Reimer, Klaus: ARM cross-compiling howto [online]. 2005-08-28 [cit. 2009-01-08]. URL: http://www.ailis.de/ k/archives/19-ARM-cross-compiling-howto.html
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Při obhajobě zkoušený reagoval na dotazy vedoucího a členů komise. Student nezvládl problematiku ze státnicového předmětu Programovací techniky, kterou musí zopakovat.
Dne 9. 9. 2009 student opakoval SZZ z předmětu Programovací techniky. Celkové hodnocení SZZ - velmi dobře.