Diplomová práce představuje návrh čtyřnápravového řídicího vozu pro regionální železniční dopravu, který je doplněn zábranami a pískovacím zařízením. Vůz je konstruován pro maximální provozní rychlost 120 km/h. Podvozky byly navrženy s použitím kolébkové koncepce, s ojničkovým vedením dvojkolí a s dvojitým svislým vypružením šroubovitými válcovými pružinami. Řešení zábran je provedeno čelním pluhem na skříni vozidla a menšími zábranami na rámu podvozku. V problematice pískování je práce zaměřena na možnosti umístění zásobníků písku na vozidle a na návrh vhodného uchycení pískovací hubice k ložiskové skříni.
Anotace v angličtině
This thesis is about design of four-axle control car for regional transport. It contains plough and sandblaster. The car is designed for maximum operating speed 120 km/h. The bogies are using cradle conception, clearance-free lemniskaten guide and double vertical suspension by helical coiled springs. Solvent of plough is going in two ways: autopercussive plough on body and small ploughs on bogie frame. As for being sandblaster: Thesis is solving where to located sand boxes in the carriage and try to designed optimal gripping of sand outlet to axle box housing.
Diplomová práce představuje návrh čtyřnápravového řídicího vozu pro regionální železniční dopravu, který je doplněn zábranami a pískovacím zařízením. Vůz je konstruován pro maximální provozní rychlost 120 km/h. Podvozky byly navrženy s použitím kolébkové koncepce, s ojničkovým vedením dvojkolí a s dvojitým svislým vypružením šroubovitými válcovými pružinami. Řešení zábran je provedeno čelním pluhem na skříni vozidla a menšími zábranami na rámu podvozku. V problematice pískování je práce zaměřena na možnosti umístění zásobníků písku na vozidle a na návrh vhodného uchycení pískovací hubice k ložiskové skříni.
Anotace v angličtině
This thesis is about design of four-axle control car for regional transport. It contains plough and sandblaster. The car is designed for maximum operating speed 120 km/h. The bogies are using cradle conception, clearance-free lemniskaten guide and double vertical suspension by helical coiled springs. Solvent of plough is going in two ways: autopercussive plough on body and small ploughs on bogie frame. As for being sandblaster: Thesis is solving where to located sand boxes in the carriage and try to designed optimal gripping of sand outlet to axle box housing.
Osobní podvozek pro čtyřnápravový osobní vůz pro regionální dopravu s dvojitým svislým vypružením (oba stupně řešené kovovými pružinami), navíc však doplněn zábranami a pískovacím zařízením.
Je třeba vyjít z předpokladu vozu jako celku a jednotlivé konstrukční skupiny podvozku řešit ve vazbě na vozovou skříň. Návrh vozové skříně proveďte na základě současných potřeb přepravy na regionálních tratích. Maximální provozní rychlost 120 km/h. Vypracujte:
1. Rozbor požadavků na vůz a zdůvodnění zvolené konstrukce.
2. Technický popis a typový výkres vozu.
3. Technický popis podvozku a jeho sestava (3 pohledy, část v řezu).
4. Výpočty svislého vypružení, zúžení vozové skříně a dalších důležitých konstrukčních uzlů.
5. Rozbor možností optimálního řešení pískovačů a zábran včetně jejich výkresové dokumentace.
Zásady pro vypracování
Osobní podvozek pro čtyřnápravový osobní vůz pro regionální dopravu s dvojitým svislým vypružením (oba stupně řešené kovovými pružinami), navíc však doplněn zábranami a pískovacím zařízením.
Je třeba vyjít z předpokladu vozu jako celku a jednotlivé konstrukční skupiny podvozku řešit ve vazbě na vozovou skříň. Návrh vozové skříně proveďte na základě současných potřeb přepravy na regionálních tratích. Maximální provozní rychlost 120 km/h. Vypracujte:
1. Rozbor požadavků na vůz a zdůvodnění zvolené konstrukce.
2. Technický popis a typový výkres vozu.
3. Technický popis podvozku a jeho sestava (3 pohledy, část v řezu).
4. Výpočty svislého vypružení, zúžení vozové skříně a dalších důležitých konstrukčních uzlů.
5. Rozbor možností optimálního řešení pískovačů a zábran včetně jejich výkresové dokumentace.
Seznam doporučené literatury
[1] IZER J., JANDA J., MARUNA Z., ZDRŮBEK S.: Kolejové vozy. Bratislava: Nakladatelství Alfa, 1. vydání, 1986, 380 s., ISBN 63-870-84.
[2] MARUNA Z.: Metodika konstruování kolejových vozidel. Praha: ČVUT, 1992, ISBN 80-01-00815-0.
[3] LATA M.: Konstrukce kolejových vozidel II. Pardubice: UPa, 2004, 206 s., ISBN 80-7194-696-6.
Seznam doporučené literatury
[1] IZER J., JANDA J., MARUNA Z., ZDRŮBEK S.: Kolejové vozy. Bratislava: Nakladatelství Alfa, 1. vydání, 1986, 380 s., ISBN 63-870-84.
[2] MARUNA Z.: Metodika konstruování kolejových vozidel. Praha: ČVUT, 1992, ISBN 80-01-00815-0.
[3] LATA M.: Konstrukce kolejových vozidel II. Pardubice: UPa, 2004, 206 s., ISBN 80-7194-696-6.
Přílohy volně vložené
DP-Frank-01 Typový výkres řídicího vozu
DP-Frank-02 Typový výkres podvozku
DP-Frank-03 Výkres pluhu na skříni vozidla
DP-Frank-04 Výkres pískování
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant přednesl obhajobu své diplomové práce a zodpověděl dotazy oponentního posudku.