|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAA / MPRAG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAA
/
MPRAG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pragmatika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
7 / 15
|
0 / 0
|
2 / 3
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 20
|
0 / 0
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KAA/PRAG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit základní principy pragmatiky a pragmatické analýzy textu, poukázat na pozici pragmatiky ve vztahu k sémantice a ke gramatice, a prostudovat rozdíly mezi obecnými gramatickými pravidly a jejich praktickým užitím v určitém kontextu. Kurz se zaměřuje především na rozdíl mezi sémantickým a pragmatickým významem, deixi, řečové akty, teorii relevance, implicitní vyjadřování významu v souvislosti s konverzačními maximy, vyjadřování zdvořilosti a analýzu konverzace. Cílem je také poskytnout studentům možnost analyzovat podobnosti a rozdíly v užití vybraných jevů rodilými a nerodilými mluvčími anglického jazyka začleněním korpusových dat.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast v seminářích (MS Teams)
vypracování zadaných úkolů
seminární práce
ústní zkouška
|
Obsah
|
1) What is pragmatics? Basic concepts in pragmatics
2) Delimitation of pragmatics
3) Deixis and reference
4) Speech act theory
5) Reference and inference
6) Cooperation and implicature
7) Relevance theory
8) Politeness and interaction
9) Conversation analysis
10) Pragmatic markers and interaction
11) Cross-cultural and interlanguage pragmatics
12) Corpus-based pragmatics
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BUBLITZ, W., NORRICK, N.R. (eds). Foundations of Pragmatics. Berlin/Boston: De Gruyter Mouton, 2011.
-
Základní:
THOMAS, J. Meaning in Interaction : an introduction to pragmatics. Harlow: Pearson Education, 1995.
-
Základní:
CUTTING, J. Pragmatics and Discourse: A Resource Book for Students. London/New York: Routledge, 2002.
-
Základní:
BLAKEMORE, D. Understanding Utterances : an introduction to pragmatics. Oxford: Blackwell, 1992.
-
Rozšiřující:
MEY, J. L. Concise Encyclopedia of Pragmatics. Oxford: Elsevier, 2009.
-
Rozšiřující:
PUTZ, M., NEFF-VAN AERTSELAER, J. Developing Contrastive Pragmatics. Interlanguage and Cross-Cultural Perspectives. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 2008.
-
Rozšiřující:
ZIENKOWSKI, J., ÖSTMAN, J-O., VERSCHUEREN, J. Discursive Pragmatics. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins, 2011.
-
Rozšiřující:
GRUNDY, P. Doing Pragmatics. London: Hodder Education, 2008.
-
Rozšiřující:
LEVINSON, S.C. Pragmatics. Cambridge University Press, 1983.
-
Rozšiřující:
YULE, G. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 1996.
-
Rozšiřující:
CUTTING, J. Pragmatics: a resource book for students. Routledge, 2015.
-
Rozšiřující:
ALLEN, K., JASZCZOLT, K. (eds). The Cambridge Handbook of Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
-
Doporučená:
CRUSE, A. Meaning in Language : An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2004.
-
Doporučená:
HUANG, Y. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2014.
-
Doporučená:
ARCHER, D., AIJMER, K. and WICHMAN, A. Pragmatics: an advanced resource book for students. Routledge, 2012.
-
Doporučená:
CULPEPER, J. and HAUGH, M. Pragmatics and the English Language. Palgrave Macmillan, 2014.
-
Doporučená:
LEECH, G. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1989.
-
Doporučená:
SIEMUND, P. Speech Acts and Clause Types. Oxford: Oxford University Press, 2018.
-
Doporučená:
HUANG, Y. The Oxford Handbook of Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2017.
-
Doporučená:
LEECH, G. The Pragmatics of Politeness. Oxford University Press, 2014.
-
Doporučená:
CUMMINGS, L. The Routledge Pragmatics Encyclopedia. Oxon: Routledge, 2013.
-
Doporučená:
SENFT, G. Understanding Pragmatics. London/New York: Routledge, 2014.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
13
|
Samostatná kritická četba
|
30
|
Celkem
|
115
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti budou schopni rozlišovat sémantický a pragmatický význam. Na základě získaných poznatků budou schopni vysvětlit základní pragmatické koncepty a aplikovat je při analýze autentických textů mluvené a psané angličtiny i ve svém projevu. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|