|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BJZSK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BJZSK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jak zkoumat starověké kultury
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Jak zkoumat starověké kultury: "příběhy" dávných civilizací a jejich pádů
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 27
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na problematiku zkoumání uspořádání starověkých kultur a jejich náboženství a na hypotézy jejich vynoření a zániků. K dávným kulturám máme zpravidla velmi omezené prameny, a to i v případě velice známých civilizací. Jejich výzkum tedy často slouží jako "zrcadlo" aktuálních badatelských hypotéz - zejména nejrůznějších evolucionistických a komparativní modelů kulturního vývoje - a kulturních preferencí a nálad v současné západní civilizaci.
Na příkladech dvou civilizací doby bronzové, Kréty (respektive celé mínójské kultury) a Ugaritu, ale také dalších oblastí starověkého světa jako je Mezopotámie a Egypt, bude předmět, vedený dialogickou formou dvěma vyučujícími, představovat, jakým způsobem se dochovaný materiál proměňuje v optice různých badatelských perspektiv a jak je vůči nim často bezbranný. Kurz účastníky zároveň povede k hlubší reflexi vlastních badatelských stanovisek.
|
Požadavky na studenta
|
Ověření studijních výsledků probíhá na základě písemného rozboru populárně-naučeného dokumentárního filmu, především s ohledem na hodnověrnost zobrazování každodenních reálií, rozsah 2 NS. Dále je požadována docházka minimálně 80 %, aktivní účast na hodinách, zejména v seminární části.
|
Obsah
|
1. Úvodní hodina. Představení tématu, průběh kurzu, podmínky atestace. Geografie, přírodní podmínky, typy dochovaných pramenů a jejich přístupnost. Vzájemné propojení Kréty (mínójské civilizace) a Ugaritu v pozdní době bronzové. Dějiny bádání: Kréta jako kolébka evropské civilizace, Ugarit jako kolébka Bible.
2. Hypotézy náboženského uspořádání na Krétě a v Ugaritu.
3. Reprezentace a konceptualizace božství: písemné a vizuální prameny z Ugaritu, zlaté pečetní prsteny a absence kultických vyobrazení na Krétě.
4. Náboženství a nepísemné prameny: jak rozpoznat náboženství v archeologickém materiálu; archeologie a rituál; sakrální prostory; Xesté 3, Akrotiri (Santorini).
5. Typy vizuálního materiálu na Krétě a v Ugaritu. Zobrazování genderu: způsob zobrazování mužů a žen, nebinární zobrazování. Konstrukce dětství.
6. Rekonstrukce a interpretace rituálů: rituální texty; rituál ve vizuálních pramenech; divinace: věštebné modely; divinační texty. Problematika aplikace iniciačního modelu.
7. Rekonstrukce a interpretace mýtů I: legitimita rekonstrukce mytologie bez mytologických textů; hypotéza narativní freskové malby a její slabiny; vztah mýtu a rituálu.
8. Rekonstrukce a interpretace mýtů II: mytologické texty (Baalovský cyklus); eposy (Aqhat, Kirta); Filón z Byblu a jeho relevance.
9. Topografie viděného světa: Freska s flotilou z Akrotiri (Santorini), Achillův štít u Homéra; babylonská mapa.
10. Náboženská topografie: hory; vrcholové svatyně; jeskyně. Topografie a mýtus: Etana; Košar-wa-Hasis.
11. Náboženství a politika: uspořádání společnosti, hierarchický a heterarchický model, hypotézy vzájemných vztahů "chrámů" a "paláců", reprezentace elit.
12. Kolaps doby bronzové, jeho různé hypotézy, analogie s moderní dobou.
13. Reflexe starověkých společností ve filmech a dokumentech: Ancient Apocalypse; Atlantis: End of a World, Birth of a Legend. Závěrečná diskuze, evaluace.
Doporučená literatura obecná (literatura ke konkrétním tématům bude součástí jednotlivých přednášek):
Doporučená literatura:
- Adams, E. 2017. Cultural Identity on Minoan Crete: Social Dynamics in the Neopalatial Period. Cambridge: CUP.
- Knappett, C. 2020. Aegean Bronze Age Art: Meaning in the Making. Cambridge: CUP.
- Parker, S.B. 1997. Ugaritic Narrative Poetry. Atlanta: SBL.
- Yon, M. 2006. The City of Ugarit at Tell Ras Shamra. Winona Lake: Eisenbrauns.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|