|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / METI2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
METI2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etika II
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / 10
|
0 / 0
|
0 / 10
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/METI2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs se zaměří na zkoumání ústředního morálního citu studu ( či ). Naším východiskem bude, v návaznosti na tezi B. Williamse, otázka, zda dnes, v době sekularizace a ústupu vlivu kantovské etiky, nemá být etice studu opět přiznána přednost před - dosud dominantní - etikou viny. Pro zodpovězení této otázky je nejprve třeba důkladně prozkoumat, jaké možnosti a výzvy nám poskytuje v této oblasti etika antická.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky: Pravidelná účast (80 %), presentace. Stejná pravidla platí pro případ distanční výuky, která bude probíhat on-line (MS Teams).
|
Obsah
|
1. Úvodní hodina
2. Homér a Hésiodos
3. Řecká tragédie a komedie
4. Sofistika
5. Platón I: Stud jako stav duše a jako cit
6. Platón II: Podmínka ctnosti
7. Platón III: Předmět chvály, zdroj výchovy, příčina chyby
8. Aristotelés I: Stud a etická ctnost
9. Aristotelés II: Jako zdroj občanské ctnosti
10. Aristotelés III: Jako cit
11. Stoa
12. Závěrečná hodina: zhodnocení a reflexe
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Literatura
D. L. Cairns, Aidos: The Psychology and Ethics of Honour and Shame in Ancient Greek Literature, Oxford 1993.
W. Jaeger, Paideia. Die Formung des griechischen Menschen, I, Berlin 1934.
M. Marren, Plato and Aristophanes on (want of) education: shame and eros in the Gorgias and in the Clouds, in: Ramus, 48, 2019, str. 127-147.
M. F. Meyer, Scham im klassischen griechischen Denken, in: M. Bauks - M. F. Meyer (vyd.), Zur Kulturgeschichte der Scham (Archiv für Begriffsgeschichte, Sonderheft 9), Hamburg 2011, str. 35-54.
M. C. Nussbaum, Shame, Separateness, and Political Unity: Aristotle's Criticism of Plato, in: A. O. Rorty (vyd.), Essays on Aristotle's Ethics, Berkeley 1980, str. 395-436.
Ch. C. Raymond, Shame and virtue in Plato and Aristotle, disertace University of Texas, Austin 2013.
M. Scheller, Über Scham und Scham-Gefühl (1913), in: Schriften aus dem Nachlass, I, Berlin 1933, 31986.
R. Stark, Die Bedeutung der in der aristotelischen Ethik, in: P. Steinmetz (vyd.), Aristotelesstudien. Philologische Untersuchungen zur Entwicklung der aristotelischen Ethik, München 1954, str. 119-133.
Ch. Tarnopolsky, Prudes, Perverts, and Tyrants: Plato's Gorgias and the Politics of Shame, Princeton - Oxford 2010.
G. Taylor, Pride, Shame, and Guilt, Oxford 1985.
U. Von Wilamowitz-Moellendorff, Der Glaube der Hellenen, I, Berlin 1931.
B. Williams, Shame and Necessity, Berkeley - Los Angeles - London 20082.
|
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|