|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KID / YCPCS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KID
/
YCPCS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Počítačové sítě
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
16
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
12 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KID/XCPCS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V předmětu Počítačové sítě se studenti seznámí s principy funkce počítačových sítí a získají základní znalosti a dovednosti v rozsahu, nezbytném pro každého pracovníka v oboru IT. Pro praktický výcvik se využívá vybavení laboratoře CNA (Cisco Networking Academy) a studenti souběžně absolvovují e-learningový kurz CCNA
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou udělení zápočtu je, že se student zúčastňoval výuky v požadované míře a že splnil požadavky: zejména aktivní práce na laboratorním cvičení, splnění průběžných testů a závěrečného testu e-learningu. Podrobné podmínky udělení zápočtu určuje vyučující v prvním týdnu přednáškového období semestru, pro prezenční i kombinovanou formu studia, v souladu se Studijním a zkušebním řádem UPa. Bližší aktuální informace budou uvedeny v dokumentu, který bude dostupný v IS STAG.
Osobní kontakt s vyučujícím je zajištěn na rozvrhovaných konzultacích, na kterých vyučující mimo jiné zadává úkoly k samostudiu a procvičení probírané látky, zadává plnění testů e-learningu. Kontrola se uskutečňuje v rámci další konzultace. Studijní materiály jsou studentům poskytovány operativně v IS STAG, a formou e-learningu. Další kontakt studenta s vyučujícím probíhá prostřednictvím e-mailu. Dále vyučující poskytuje studentům individuální konzultace na základě jejich požadavků v rámci vypsaných konzultačních hodin zveřejněných v IS STAG.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy funkce počítačových sítí, studenti získají základní znalosti a dovednosti v adresování, protokolech, službách, síťových zařízeních a bezpečnosti sítí. Pro praktický výcvik se využívá vybavení laboratoře CNA (Cisco Networking Academy) a studenti absolvují v rámci předmětu základní e-learningový kurz CCNA, zakončený získáním certifikátu.
1. Seznámení s předmětem, organizace výuky. Metodika práce v kurzech CNA. Počítačové sítě, sítě a jejich rozdělení, LAN a WAN, PAN, MAN. E-learning: Koncept konvergované sítě. Zařízení a topologie sítě LAN až WAN.
2. Sítě LAN. Principy, technologie. Seznámení s prostředím a možnostmi Packet Tracer. E-learning/laboratoř: Úvod do Cisco IOS. Struktury a syntaxe příkazů IOS, základy konfigurace. Nastavení PC, ověření konektivity mezi dvěma koncovými zařízeními.
3. Komponenty a zařízení fyzické vrstvy, kolize a kolizní domény ve sdílených prostředích, topologie sítí. E-learning/laboratoř: Použití sad protokolů. TCP/IP a ISO/OSI model, RFC. Zapouzdření dat.
4. Síťová vrstva, význam, funkce, protokoly. E-learning/laboratoř: Konektivita zařízení. Funkce fyzické vrstvy v síti. Fyzické a logické topologie. Metody MAC na WAN a LAN technologii. Popis rámce (frame).
5. Vlastnosti a charakteristiky zařízení síťové vrstvy. Principy směrování. E-learning/laboratoř: Operace na úrovni ethernetu. MAC adresa. ARP, Koncept přepínání, fixed a modular přepínače.
6. Úloha transportní vrstvy. E-learning/laboratoř: Síťová vrstva v datových komunikacích, IPv4 protokol, pole v hlavičce IPv4 a IPv6 paketu. Routovací tabulky. Konfigurace směrovače.
7. Úloha dalších vrstev OSI (relační a presentační). E-learning/laboratoř: Transportní vrstva a přenos dat v end-to-end komunikaci. TCP a UDP protokol, porty, TCP session, navázání a ukončení spojení. PDU.
8. Aplikační vrstva. Aplikační protokoly: e-mail, Telnet, FTP, http. E-learning/laboratoř: IPv4 adresy, masky podsítě. Unicast, broadcast a multicast v IPv4. IPv6 adresování, ICMP.
9. Kontrola funkce sítě, diagnostika. E-learning/laboratoř: Úloha směrování. Popis IP, maska, podsítě a VLSM. Implementace IPv6.
10. Přehled pokročilých síťových technologií, směrování, přepínání, virtuální LAN, přístupové seznamy ACL, technologie WAN. E-learning/laboratoř: Funkce aplikační, session a prezentační vrstvy. DHCP a DNS. Well-known aplikační protokoly, FTP, FS, SMB
11. Problematika cybersecurity, kybernetická bezpečnost, zásady práce v sítích, ochrana proti napadení. Závěrečné laboratorní práce. E-learning: Zařízení a protokoly v malých sítích, základ velkých sítí. Základy bezpečnosti a zabezpečení, zranitelnost a techniky obrany, zajištění zařízení.
12. Aktuality, nové technologie (i průběžně). Finální e-learningový test CNA. E-learning: Opravný finální e-learningový test CNA
13. Časová rezerva za svátky, rektorské a děkanské volno apod. Závěrečné konzultace laboratorních prací, dotazy studentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Jiří Peterka. Archiv materiálů Jiřího Peterky.
-
Základní:
Cisco Networking Academy
(Cisco Corporate)
-
Základní:
Pužmanová, Rita. Moderní komunikační sítě od A do Z : [technologie pro datovou, hlasovou a multimediální komunikaci]. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1278-0.
-
Základní:
Odom, Wendell. Počítačové sítě bez předchozích znalostí. Brno: CP Books, 2005. ISBN 80-251-0538-5.
-
Doporučená:
Lammle, T. Cisco Certified Network Associate Study Guide. USA: Sybex, 2003. ISBN 0-7821-2647-2.
-
Doporučená:
Cisco Networking Academy Program: CCNA 1 and 2 Lab Companion. USA: Cisco Press, 2003. ISBN 1587131110.
-
Doporučená:
Tanenbaum, A. S. Computer networks - 4th ed. Prentice Hall, 2003. ISBN 0-13-066102-3.
-
Doporučená:
Naik, D. C. INTERNET standardy a protokoly. Brno: Computer Press, 1999. ISBN 8072261460.
-
Doporučená:
Comer, D. E. Internetworking with TCP/IP vol. I, Principles, protocols, and architecture.- 4th edition. Prentice Hall, 2000. ISBN 0-13-018380-6.
-
Doporučená:
Linux dokumentační projekt. Computer Press Brno, 2003. ISBN 80-7226-761-2.
-
Doporučená:
Lammle, T. Mistrovství v počítačových sítích. Praha: Grada, 2003.
-
Doporučená:
Velte, T. J., Velte, A. T. Síťové technologie CISCO- velký průvodce. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 8072268570.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
6
|
Praktická výuka
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
62
|
Příprava na dílčí test
|
8
|
Příprava na souhrnný test
|
4
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Student má základní znalosti z oboru informačních technologií, zvládá nastavení windows, je schopen číst anglický odborný text. |
Získané způsobilosti |
Student je schopen nastavit počítač pro práci v síti, dokáže navrhnout malou síť a nastavit potřebné parametry, má základní znalosti o fungování síťových protokolů, a zásadách bezpečnosti. Absolvent předmětu Počítačové sítě získá mezinárodně platné certifikáty o absolvování Cisco Networking Academy. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
- Nácvik dovedností
- Laborování
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Didaktický test
|
|
|
|