|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / BRETO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
BRETO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář rétoriky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 5
|
28 / 31
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KLKS/RETO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavní obsah předmětu tvoří praktická cvičení zaměřená na seznámení s vybranými aspekty a konkrétními metodami současné rétoriky, respektive neorétoriky v obecném komunikačním kontextu a s ohledem na historické, zejména antické základy této disciplíny. Prostřednictvím konkrétně strukturovaných, monologických i dialogických rétorických zadání budou účastníci kurzu motivováni k prohlubování a zkvalitňování vlastních řečových dovedností, včetně nezbytných kompetencí stylizačních a prezentačních. Součástí širšího metodického rámce semináře jsou průběžné, reflektivní a sebereflektivní úvahy týkající se analytického, kritického a kreativního myšlení, storytellingu, asertivního koučování a sebeřízení, včetně obrany proti běžným manipulačním strategiím.
|
Požadavky na studenta
|
Pravidelná docházka podle dohodnutých pravidel a aktivní účast na semináři jsou základními podmínkami pro udělení zápočtu, každý účastník navíc přednese závěrečnou řeč ve stanovené struktuře a délce, tj. chvála, zhruba 10 minut.
Řečené platí také pro fáze výuky, která bude realizována z důvodů pandemické situace distančně (online), a to jednak prostřednictvím mailové korespondence (metodické dokumenty ve Wordu, Power Pointu) a videokonzultací (videoseminářů) prostřednictvím MS Teams.
|
Obsah
|
1. Současná veřejná komunikace v postmoderním mediálním kontextu
2. Antické počátky rétorického umění a etické souvislosti mluveného projevu
3. Základy řečníkovy seberegulační práce s tělem, dechem a emocemi
4. Monologické formy řečnické komunikace a tematické prezentace
5. Teorie a praxe dialogických postupů v rétorice, managementu a koučování
6. Aktivní myšlení, mluvení a prožívání ve specifických rolích, empatie a asertivita
7. Základní nástroje kritického, analytického a kreativního myšlení
8. Storytelling jako prostředek zvyšování přístupnosti a efektivity řeči
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
VASQUEZ, M. Buďte mistry improvizace. Praha, 2013.
-
Doporučená:
KRAUS, J. Člověk mluvící. Praha, 2011.
-
Doporučená:
PLATON. Faidros. O lásce.. Praha, 1958.
-
Doporučená:
BRZÁKOVÁ, P. Hlas a dech čínské zpěvačky Feng-yün Song. Praha, 2013.
-
Doporučená:
KIRSCHNER, J. Hry života. Praha, 2008.
-
Doporučená:
GAZDA, Jan ? LIŠKA, Václav ? MAREK, Bořivoj. Kritické myšlení. Dovednost (nejen) pro 21. století.. Praha, 2019.
-
Doporučená:
HOLÁ, L. Mediace. Způsob řešení mezilidských konfliktů. Praha. Grada, 2003.
-
Doporučená:
DANEŠ, F. Mluvená próza i verš. O kultuře mluveného projevu.. Praha, 2008.
-
Doporučená:
ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha. Grada, 2003.
-
Doporučená:
KLIPPERT, H. Nápadník aktivit pro trénink komunikace.. Brno, 2013.
-
Doporučená:
EDMÜLLER, A. - WILHELM, T. Nenechte sebou manipulovat. Jak rozpoznat manipulaci. Praha, 2003.
-
Doporučená:
O´BRIENOVÁ, P. Pozitivní řízení. Asertivita pro manažery. Praha, 2003.
-
Doporučená:
de BONO, E. Pravdu mám já, určitě ne ty. Praha. Argo, 1998.
-
Doporučená:
SIMMONS, A. Přesvědčujte a ovlivňujte pomocí příběhů. Storytelling.. Praha, 2008.
-
Doporučená:
ŠMAJSOVÁ-BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha, 2005.
-
Doporučená:
KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha. Karolinum, 2004.
-
Doporučená:
HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy.. Praha, 2011.
-
Doporučená:
KRAUS, J. Rétorika v evropské kultuře. Praha. Academia, 1998.
-
Doporučená:
de BONO, E. Šest klobouků aneb Jak myslet. Praha. Argo, 1997.
-
Doporučená:
HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha, 2006.
-
Doporučená:
PETRÁK, M. Terapie chaosem aneb Jak nejistota člověka posouvá a rozvíjí.. Praha, 2016.
-
Doporučená:
CHARLAU, Ch. Trénink úspěšné komunikace. Jak uspět v každém rozhovoru v práci i osobním životě.. Praha, 2010.
-
Doporučená:
POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha. Mladá fronta, 1999.
-
Doporučená:
ZI, N. Umění dýchat. Šest jednoduchých lekcí, jak zlepšit výkonnost, zdraví a celkový pocit pohody. Hodkovičky, 2009.
-
Doporučená:
BRAUN, R. Umění rétoriky. Lépe mluvit - více dokázat. Praha, 2009.
-
Doporučená:
HOLASOVÁ, T. Umíte dobře mluvit?. Praha. H a H, 1992.
-
Doporučená:
MEDLÍKOVÁ, O. Umíte prezentovat? Odpověď zní: Ano!. Praha, 2005.
-
Doporučená:
LANGER, A. Úspěch veřejné promluvy. Praha. Fortuna, 1993.
-
Doporučená:
ROBINSON, K. Ve svém živlu. Najděte sami sebe a změňte svůj život.. Brno, 2013.
-
Doporučená:
BECK, G. Zakázaná rétorika. 30 manipulativních technik. Praha, 2007.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Program semináře nabízí průběžné vhledy do vybraných rétorických žánrů, rozvíjí schopnost systematické práce s tématem, zejména kreativní produkci a reprodukci textu, respektive schopnost komunikovat z různých názorových pozic spojených s dohodnutými / představovanými rolemi. Absolventi kursu mají být schopni na základě samostatné analýzy a kompoziční strukturace připravit a pronést středně dlouhou řeč na zadané téma. Předpokládá se též zvýšená schopnost rétorické improvizace v rámci skupinové a týmové práce, otevřené veřejné debaty či panelové diskuse. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Pozorování
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Rozbor jazykového projevu studenta
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
- Rozhovor
- Systematické pozorování
|
|
|
|