|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / BSELI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
BSELI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář k literární kritice
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
28 / 31
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KLKS/SELI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je nabídnout historizující rozhled (vybrané kapitoly z dějin kritiky) i metakritický vhled. Základem práce budiž četba podstatných textů a cílem pak dovednost jejich konfrontace. Důraz bude kladen na vlastní kritický projev; pomoci by k tomu mělo i studium žánrového rozvržení literární kritiky (recenze, esej, diskuse, polemika ad.), ale i jejích strategií (předpoklady a východiska, argumentace, analýza, styl, výzbroj, úkoly, cíle ad.). Celkově by měl kurz přispět k promýšlení a definování místa kritiky v rámci literární vědy i mimo ni - tedy kritičnosti v nejširším slova smyslu.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou atestace je aktivní účast (3 absence) a písemné zpracování referátu a průběžných úkolů (1 normostrana). Rozprava nad odevzdanou esejí či analýzou (3 normostrany) a seznamem literatury.
|
Obsah
|
1. Obhajoba kritiky pojem, definice, vymezení
2. Příběh kritiky
3. Kritéria kritiky
4. Diskuse, polemika, rozepře
5. Programy, proklamace, metakritiky
6. Kritika kritiky
7. Kritikou k pravdě?
8. Portrét kritika
9. Kritika k čemu je na světě?
10. Ne/jistoty kritiky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BURIÁNEK, F. (ed.). Čítanka české literární kritiky. Praha, 1974.
-
Základní:
TAXOVÁ, E. (ed.). Experimenty. Český literární esej z přelomu 19. a 20. století. Praha, 1985.
-
Základní:
FRAENKL, Pavel. K vývoji novodobé české literární kritiky. Nový Bydžov, 1930.
-
Základní:
NOVÁK, Arne. Kritika literární. Metody a směry. Zásady a prakse. Praha, 1925.
-
Základní:
(kol.). O českou literární kritiku. Vůdčí zjevy kritiky let devadesátých. Praha, 1940.
-
Základní:
BURIÁNEK, F. (kol.). Z dějin české literární kritiky. Praha, 1965.
-
Doporučená:
WELLEK, René. Koncepty literární vědy. Praha, 2005.
-
Doporučená:
FUČÍK, Bedřich. Kritické příležitosti I.. Praha, 1998.
-
Doporučená:
FUČÍK, Bedřich. Kritické příležitosti II.. Praha, 2002.
-
Doporučená:
GROSSMAN, Jan. Mezi literaturou a divadlem I. a II.. Praha, 2013.
-
Doporučená:
DOLEŽAL, Bohumil. Netrpěná literatura. Praha, 2007.
-
Doporučená:
CHALUPECKÝ, Jindřich. Obhajoba umění. Praha, 1991.
-
Doporučená:
BROUSEK, Antonín. Podřezávání větve. Praha, 1999.
-
Doporučená:
LOPATKA, Jan. Předpoklady tvorby. Praha, 2010.
-
Doporučená:
ČERNÝ, Václav. Tvorba a osobnost I.. Praha, 1992.
-
Doporučená:
PŘIBÁŇ, Michal (ed.). Z dějin českého myšlení o literatuře 1, 2, 3, 4. Antologie.. Praha, 2001.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
|
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Rozhovor
|
|
|
|