|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / BTUT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
BTUT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie literatury a interpretace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Teorie literatury a interpretace uměleckého textu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
36 / 42
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KLKS/TELI2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KLKS/BTELI
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
ANO
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cíle předmětu: Vědomosti a dovednosti získané v předcházejícím předmětu Úvod do literární teorie budou rozvíjeny v rámci samostatně připraveného seminárního referátu, jehož účelem je analyzovat a interpretovat konkrétní parametry fikčního světa vybraného narativního textu současné světové literatury za posledních padesát let. Zvolené dílo bude v referátu zkoumáno zejména s ohledem na dominantní sémantické a pragmatické, obecně komunikační aspekty své fikční výstavby, a to s využitím sekundární literatury genologické, naratologické a tematologické, případně stylistické. Povinnou součástí referátu je detailní literárněteoretický rozbor reprezentativní ukázky v rozsahu jedné tiskové strany, jejíž kopie referující připraví v dostatečném množství pro všechny účastníky semináře.
|
Požadavky na studenta
|
Po krátkém metodologickém úvodu postupně vystoupí všichni účastníci semináře s podrobnou analýzou dohodnutého díla ze současné české prózy, během jejíž prezentace a následné diskuse se zaměří na co nejširší pojetí sémantiky a pragmatiky příslušných fikčních světů. Zkoumány budou zejména aspekty naratologické, tematologické a stylistické, včetně detailních pohledů na celkový ráz imaginativního myšlení a jeho estetické reprezentace v díle zvoleného autora. Totožné téma studenti zpracují jako volně koncipovaný, akademický esej, jehož dialogická reflexe bude tvořit základ zápočtového pohovoru.
Řečené platí také pro fáze výuky, která bude realizována z důvodů pandemické situace distančně (online), a to jednak prostřednictvím mailové korespondence (metodické dokumenty ve Wordu, Power Pointu) a videokonzultací (videoseminářů) prostřednictvím MS Teams.
|
Obsah
|
1. Sémantika a pragmatika fikčních světů jako nástroj interpretace literárního textu
2. Estetický účinek textu z pohledu aplikované poetiky, rétoriky a stylistiky.
3. Naratologická kategorie vypravěče v kontextu teorie fokalizace
4. Topologická struktura textu, symbolické motivy, chronotopy a archetypy
5. Postava jako centrální faktor tematické výstavby fikčního světa
6. Rétorické principy v souvislostech ideové a ideologické struktury textu
7. Dialog a dialogické aspekty v současné narativní próze
8. Estetický pluralismus, stylistická různořečí a hodnotová polyfonie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
JACKO, T. Autor a čtenář jako představy. Koncepty autora a čtenáře v moderním a postmoderním myšlení. Praha, 2014.
-
Doporučená:
KUDLÁČ, Antonín K. K. Barvy černobílého světa. Studie o vybraných žánrech současné české populární literatury.. Pardubice, 2017.
-
Doporučená:
HODROVÁ, D. Citlivé město. Eseje z mýtopoetiky.. Praha, 2006.
-
Doporučená:
COHNOVÁ, D. Co dělá fikci fikcí. Praha, 2009.
-
Doporučená:
KOL. AUTORŮ. Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky.. Brno, 2001.
-
Doporučená:
KOBLÍŽEK, T. Fenomén fikce. Příspěvky k fenmomenologii literatury. Praha, 2010.
-
Doporučená:
HRABAL, Jiří. Fokalizace. Analýza naratologické kategorie.. Praha, 2011.
-
Doporučená:
BARTHES, R. Fragmenty milostného diskursu. Červený Kostelec, 2008.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Heterocosmica. Fikce a možné světy. Praha, 2003.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Heterocosmica II. Fikční světy postmoderní české prózy. Praha, 2014.
-
Doporučená:
HODROVÁ, D. Hledání románu. Kapitoly z historie a typologie žánru.. Ostrava, 1994.
-
Doporučená:
PECHAR, J. Interpretace a analýza literárního díla. Praha, 2002.
-
Doporučená:
FOSTER, tHOMAS J. Jak číst literaturu jako profesor. Zábavný průvodce ke čtení mezi řádky,. Brno, 2016.
-
Doporučená:
NEWTON, M. K. Jak interpretovat text. Olomouc, 2008.
-
Doporučená:
KOTEN, J. Jak se fikce dělá slovy. Brno, 2013.
-
Doporučená:
NUNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Koncepce, osobnosti, základní. Brno, 2006.
-
Doporučená:
TURNER, M. Literární mysl. O původu myšlení a jazyka. Brno, 2005.
-
Doporučená:
FOŘT, B. Literární postava. Vývoj a aspekty naratologických zkoumání. Praha, 2008.
-
Doporučená:
LAKOFF, G., JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno, 2002.
-
Doporučená:
HODROVÁ, D. A KOL. ?na okraj chaosu?Poetika literárního díla 20. století. Praha, 2001.
-
Doporučená:
RYANOVÁ, M.-L. Narativ jako virtuální realita. Imerze a interaktivita v literatuře a elektronických médiích.. Praha, 2015.
-
Doporučená:
DOLEŽEL, L. Narativní způsoby v české literatuře. Praha, 2014.
-
Doporučená:
BÍLEK, P. A., HRABAL, J., KUBÍČEK, T. Naratologie. Strukturální analýza vyprávění.. Praha, 2013.
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Pčíběh je mrtev? Schizmata a dilemata moderní prózy. Brno, 2003.
-
Doporučená:
BRUKNER, J., FILIP, J. Poetický slovník. Praha, 1997.
-
Doporučená:
HODROVÁ, D. (ed.). Poetika míst. Kapitoly z literární tematologie. Praha, 1997.
-
Doporučená:
ŘÍHA, I,, STUDENÝ, J., (eds.). Sedm statečných a spol. Próza psaní ženami v kontextu současné české literární kultury.. Pardubice, 2015.
-
Doporučená:
ŠIDÁK, P., MULLER, R. Slovník novější literární teorie. Praha, 2012.
-
Doporučená:
ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha, 2005.
-
Doporučená:
WELLEK, R., WARREN, A. Teorie literatury. Olomouc, 1996.
-
Doporučená:
RICHARDSON, Brian. Teorie nepřirozeného narativu.. Praha, 2020.
-
Doporučená:
GRYGAR, M. Terminologický slovník českého strukturalismu. Obecné pojmy estetiky a teorie umění.. Brno, 1999.
-
Doporučená:
PEPRNÍK, M. Topos lesa v americké literatuře. Brno, 2005.
-
Doporučená:
FIŠER, Z. A KOL. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno, 2012.
-
Doporučená:
KOŘÍNEK, P., FORET, M., JAREŠ, M. V panelech a bublinách. Kapitoly z teorie komiksu.. Praha, 2015.
-
Doporučená:
KUBÍČEK, T. Vypravěč. Kategorie narativní analýzy. Brno, 2007.
-
Doporučená:
JEDLIČKOVÁ, A., SLÁDEK, O. (ed.). Vyprávění v kontextu. Praha, 2008.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolventi seminářů budou schopni využít získaných metodických poznatků a analytických dovedností k interpretaci libovolného, zejména uměleckého textu a opatřit si k tomu odpovídající, metodologicky relevantní sekundární literaturu. Seminární textová praxe jim na konkrétních příkladech poskytne obecné vhledy do sémantické konstrukce a aktuálního pragmatického, komunikačního fungování příslušných fikčních světů, včetně jejich poučeného kritického hodnocení. |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor jazykového projevu studenta
- Rozhovor
|
|
|
|