|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / MES
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
MES
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Esejistika v dějinách literární kultury
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 15
|
0 / 10
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Na pozadí historického vývoje a současného postavení eseje v literatuře, vědě a umělecké publicistice představíme tento tradiční žánr jako klíčový nástroj kritického myšlení. Cílem semináře je umožnit praktické využití esejistických postupů v akademickém a obecně reflektivním diskursu současné intermediální kultury. Seminář procvičuje základní žánrové struktury esejistického stylu, mimo jiné motivickou a tematickou výstavbou eseje, a to včetně využití principů lineárního a nelineárního, respektive imaginativního myšlení v umělecké, popularizační, argumentativní a polemické próze. Přidanou hodnotu semináře představuje průběžně poskytovaná detailní zpětná vazba pokrývající všechny takto vzniklé texty, stejně jako text závěrečný, zápočtový.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast a docházka podle dohodnutých pravidel jsou hlavní podmínkou udělení zápočtu. Vypracování autorského eseje v rozsahu minimálně 5 na základě jednoho z probíraných témat. Udělení zápočtu bude předcházet individuální kritická reflexe výše zmíněného autorského eseje.
Řečené platí také pro fáze výuky, která bude realizována z důvodů pandemické situace distančně (online), a to jednak prostřednictvím mailové korespondence (metodické dokumenty ve Wordu, Power Pointu) a videokonzultací (videoseminářů) prostřednictvím MS Teams.
|
Obsah
|
1. Žánr eseje v historickém vývoji a současných tendencích.
2. Nelineární, samoorganizační principy eseje.
3. Argumentace, polemika a kritika v eseji.
4. Analytické versus imaginativní aspekty eseje.
5. Rétorické pozadí kompozice esejistického textu.
6. Esejistika v kontextu kreativního myšlení.
7. Myšlení obrazem jako základ literární esejistiky.
8. Vybraní představitelé současné esejistiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Prohloubení kritické komunikace o aktuálních tématech literární a vědecké kultury, využití esejistických přístupů v sebereflexi osobního vývoje, podpora kreativního přístupu k řešení mediální a intermediální problematiky. |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor jazykového projevu studenta
- Rozbor díla tvůrčího charakteru
|
|
|
|