|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KLKS / OMCD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KLKS
/
OMCD2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obrazy moderních českých dějin 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
20 / 20
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Analýza proměňujících se interpretací vybraných událostí a sociokulturních jevů českých dějin od konce "první republiky" do pádu komunistického režimu představí struktury a funkce historické argumentace a způsoby vytváření historických mýtů a stereotypů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři, vypracování a přednesení referátu na téma domluvené s pedagogem. V případě distanční výuky bude referát nahrazen odevzdáním písemného eseje.
|
Obsah
|
1/ Úvod
2/ Totalita, diktatura, autoritativní režim
3/ Čechoslovakismus
4/ Mnichovský komplex
5/ Odsun - vyhnání
6/ Únor 1948
7/ Padesátá léta
8/ Katolicismus před a po roce 1945
9/ "Pražské jaro" 1968
10/ Co byla normalizace?
11/ Listopad 1989
12/ Zrádci a hrdinové - galerie kontroverzních osobností 20. století
13/ Žena a muž v české kultuře (do r. 1989)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KUDLÁČ, Antonín K. K. (ed.). Cestami Mnémosyné. Paměť a identita v moderních českých dějinách. Pardubice, 2021.
-
Základní:
KŘEN, Jan. Dvě století střední Evropy. Praha, 2019.
-
Základní:
RÁKOSNÍK, Jakub, SPURNÝ, Matěj, ŠTAIF, Jiří. Milníky moderních českých dějin. Krize konsenzu a legitimity v letech 1848-1989. Praha, 2018.
-
Základní:
ČINÁTL, Kamil. Naše české minulosti aneb Jak vzpomínáme. Praha, 2014.
-
Základní:
KNAPÍK, Jiří, FRANC, Martin (eds.). Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967 I.- II.. Praha, 2011.
-
Základní:
MACURA, Vladimír. Šťastný věk a jiné studie o socialistické kultuře. Praha, 2008.
-
Základní:
BALÍK, Stanislav, KUBÁT, Michal. Teorie a praxe totalitních a autoritativních režimů. Praha, 2004.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, Pavel, PULLMANN, Michal. Co byla normalizace? Studie o pozdním socialismu. Praha, 2017.
-
Doporučená:
HUDEK, Adam, KOPEČEK, Michal, MERVART, Jan (eds.)T. Čechoslovakismus. Praha, 2019.
-
Doporučená:
HAHNOVÁ, Eva. Češi o Češích. Dnešní spory o dějiny. Praha, 2018.
-
Doporučená:
HAHNOVÁ, Eva. Dlouhé stíny předsudků. Německé a anglické stereotypy o Češích v dějinách 20. století. Praha, 2015.
-
Doporučená:
ZEMAN, Zbyněk. Edvard Beneš. Politický životopis. Praha, 2002.
-
Doporučená:
PLACÁK, Petr. Gottwaldovo Československo jako fašistický stát. Praha - Litomyšl. 2015.
-
Doporučená:
MACHÁČEK, Michal. Gustáv Husák. Praha, 2017.
-
Doporučená:
PASÁK, Tomáš. JUDr. Emil Hácha 1938-1945. Praha, 1997.
-
Doporučená:
PULLMANN, Michal. Konec experimentu. Přestavba a pád komunismu v Československu. Praha, 2011.
-
Doporučená:
SUK, Jiří. Labyrintem revoluce. Aktéři, zápletky a křižovatky jedné politické krize: od listopadu 1989 do června 1990. Praha, 2003.
-
Doporučená:
TESAŘ, Jan. Mnichovský komplex. Jeho příčiny a důsledky. Praha, 2000.
-
Doporučená:
KAPLAN, Karel. Nekrvavá revoluce. Praha, 1993.
-
Doporučená:
NEČASOVÁ, Denisa. Nový socialistický člověk. Československo 1948-1956. Brno, 2018.
-
Doporučená:
STANĚK, Tomáš. Odsun Němců z Československa 1945-1947. Praha, 1991.
-
Doporučená:
VEBER, Václav. Osudné únorové dny. Praha, 2008.
-
Doporučená:
ČINÁTL, Kamil, MERVART, Jan, NAJBERT, Jaroslav (eds.). Podoby československé normalizace. Dějiny v diskusi. Praha, 2017.
-
Doporučená:
SCHULZE WESSEL, Martin. Pražské jaro, průlom do nového světa. Praha, 2018.
-
Doporučená:
FASORA, Lukáš, HANUŠ, Jiří a kol. Svůdnost sociálního experimentu. Nový člověk 20. století. Praha, 2018.
-
Doporučená:
ŠEDIVÝ, Ivan. T. G. M. K mytologii první československé republiky. Praha, 2022.
-
Doporučená:
HANUŠ, Jiří. Tradice českého katolicismu ve 20. století. Brno, 2005.
-
Doporučená:
ŽANTOVSKÝ, Michael. Václav Havel. Praha, 2014.
-
Doporučená:
ČERNÝ, Václav. Vývoj a zločiny panslavismu. Praha. 1995.
-
Doporučená:
ŠEBEK, Jaroslav. Za Boha, národ, pořádek. Praha, 2016.
-
Doporučená:
SCHMARC, Vít. Země lyr a ocele. Subjekty, ideologie, modely, mýty a rituály v kultuře českého stalinismu. Praha, 2017.
-
Doporučená:
WAGNEROVÁ, Alena. Žena za socialismu. Československo 1945-1974 a reflexe vývoje před rokem 1989 a po něm. Praha, 2017.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti budou absolvováním semináře schopni se zorientovat v jednotlivých vrstvách historické kultury, zejména v kategoriích historického vědomí a povědomí, a rozlišit vědecký a publicistický přístup k dějinám a jejich role v současné kultuře a společnosti. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Obhajoba vlastního projektu
|
|
|
|