|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / K2OSE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
K2OSE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ošetřovatelství II.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
11
[HOD/SEM]
Cvičení
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KOS/K1OSE
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studující s teorií ošetřovatelství, bezpečností a kvalitou ošetřovatelské péče a se základy multikulturního ošetřovatelství. Studující si osvojí ošetřovatelskou terminologii, seznámí se s problematikou vzniku a vývoje ošetřovatelství, charakteristikou oboru jako samostatné vědní disciplíny.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění povinné 80% účasti na cvičeních, aktivní zapojení studenta do výuky, vypracování zadané práce. Slnění ústní zkoušky.
|
Obsah
|
Transkulturní ošetřovatelství, význam, zaměření a historická hlediska. Vymezení základních pojmů. Aplikace kulturně specifických ošetřovatelských modelů. Cizinci v ČR a otázky integrace a zdravotní péče. Charakteristika systému poskytování zdravotní péče v ČR, práva a povinnosti cizinců při čerpání zdravotní péče, platné právní předpisy a mezinárodní dohody. Vývoj ošetřovatelství v zahraničí a ČR, mezinárodní aktivity směřující k transformaci ošetřovatelství. Charakteristika oboru ošetřovatelství, základní terminologie, moderní koncepce ošetřovatelství. Profesní vzdělávání a kompetence sestry a porodní asistentky, prof. organizace a jejich význam. Úvod do ošetřovatelských modelů, charakteristika pojmů, model Gordonové. Základní ošetřovatelské modely - Nightingale, Roy, Orem, King. Kvalita a bezpečnost zdravotní péče, indikátory kvality, management mimořádných událostí. Standardy a audity v ošetřovatelské péči, ošetřovatelská dokumentace. Akreditace a certifikace. Celkové řízení kvality v ošetřovatelství.
Specifika ošetřovatelské péče o příslušníky náboženství, náboženské společnosti - křesťanství, judaismus, svědci Jehovovi. Specifika ošetřovatelské péče o příslušníky náboženství, náboženské společnosti - islám, buddhismus, hinduismus. Specifika ošetřovatelské péče u příslušníků etnických, národnostních menšin v ČR - Romové, Ukrajinci, Rusové. Specifika ošetřovatelské péče u příslušníků etnických, národnostních menšin v ČR - Vietnamci, Číňané, Mongolové. Práce s ošetřovatelskou dokumentací, ošetřovatelská dokumentace vycházející z jednotlivých ošetřovatelských modelů. Ošetřovatelský standart a audit - praktický nácvik.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Hana Ochtinská, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Eva Hlaváčková, Ph.D. (100%),
Mgr. Hana Ochtinská, Ph.D. (100%),
Mgr. Jana Škvrňáková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Iva Marková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kutnohorská, Jana. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 208 s., 2010.
-
Základní:
Pavlíková, S. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada, 152 s., 2006.
-
Základní:
IVANOVÁ, Kateřina, ŠPIRUDOVÁ, Lenka, KUTNOHORSKÁ, Jana. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 248 s., 2005.
-
Základní:
KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi I. 1. vyd. Praha: Grada, 2013.
-
Základní:
PLEVOVÁ , Ilona a kol. Ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2018.
-
Základní:
PLEVOVÁ , Ilona a kol. Ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2019.
-
Doporučená:
MZČR. Koncepce ošetřovatelství [online].
-
Doporučená:
ŠPIRUDOVÁ, Lenka. et al. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada, 248 s, 2006.
-
Doporučená:
Vyhláška 55/2011 Sb. Vyhláška o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků a její novela. Sbírka zákonů České republiky, 2011.
-
Doporučená:
Vyhláška 98/2012 Sb. Vyhláška o zdravotnické dokumentaci a její novela. In: Sbírka zákonů České republiky, 2012.
-
Doporučená:
Zákon č.372/2011 Sb. Zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách) a jeho novela. In: Sbírka zákonů České republiky, 2011.
-
Doporučená:
Zákon 96/2004 Sb. Zákon o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) a jeho novela. In: Sbírka zákonů České republiky, 204.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studující zná strategie řízení kvality v systémech zdravotní péče a naučí se kvalitu zdravotní péče sledovat, průběžně vyhodnocovat a kontinuálně zvyšovat. Studující porozumí základním pojmům multikulturního ošetřovatelství. Získá informace o vybraných etnických, kulturních a náboženských skupinách.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|