|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / BEKAN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
BEKAN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do ekonomické antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
18 / 20
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 35
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSKA/EKANT
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení teoretických znalostí ekonomických systémů a institucí tradičních i moderních společností v čase i prostoru. Student bude seznámen s klady a zápory aplikace ekonomických modelů a teorií trhu na netržní společnosti. V průběhu kurzu budou probíhat diskuse nad otázkami ekonomické diskriminace, politické moci a řešení chudoby.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na přednáškách je povinná.
Atestace: Referát o četbě (dle dohody). Test na závěr kursu.
|
Obsah
|
1. Úvod
2. Ekonomie jako domácnost
3. Ekonomické teorie, politická ekonomie
4. Národní školy v ekonomické antropologii
5. Substantivismus
6. Formalismus
7. Nerovnost vývoje, rozvoj a nedorozvoj
8. Socialismus a jeho aberace
9. Kapitalismus a jeho bezbřehost
10. Ekologická ekonomie
11. Antropocén?
12. Ekonomická antropologie jako kritika světa
13. Opakování, hodnocení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KOTTAK, C. P. Culture and "Economic Development". American Anthropologist 92(3):723-731, 1990.
-
Základní:
Hann, Chris, Hart, Keith. Economic Anthropology. History, Ethnography, Critique.. Cambridge, 2011.
-
Základní:
WILK, R. R. Economies and Cultures: Foundations of Economic Anthropology. Westview Press: Boulder, 1996.
-
Základní:
Soukup, M. Ekonomická antropologie: směňovat, darovat a kupovat.. Praha, 2015.
-
Základní:
Mauss, Marcel. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech.. Praha, 1999.
-
Základní:
DURKHEIM, É. Společenská dělba práce. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004.
-
Doporučená:
MATTHEW, R. Psychology and Economics. Journal of Economic Literature, American Economic Association, vol. 36(1), pages 11-46, 1998.
-
Doporučená:
GODELIER, M. The Enigma of the Gift. Chicago: University of Chicago Press, 1999.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Získané dovednosti: schopnost orientace v ekonomických vztazích současnosti i minulosti, v celosvětových relacích; kritické hodnocení ekonomických systémů současnosti (kapitalismus, socialismus, smíšené varianty); porozumění alternativám k produktivistickým modelům; kritický pohled na rozvoj a rozvojovou pomoc.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|