|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KST / NAPIS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KST
/
NAPIS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Architektura a projektování inf. systémů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Architektura a projektování informačních systémů
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KST/INPDS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s posláním, metodami a technikami oboru Enterprise Architektura, tak aby byli v praxi schopni efektivně komunikovat s architekty a spolupracovat s nimi.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou udělení zápočtu je odevzdání semestrální práce dle stanovených požadavků a její schválení vyučujícím
|
Obsah
|
1. Enterprise architektura - základní pojmy, cíle, metody, techniky
2. Základy jazyka Archimate
3. Druhy architektonických pohledů
4. Kvalitativní požadavky na software a měření kvality softwaru
5. Analýza aplikačního portfolia organizace
6. Architecture Building blocks a Solution Building Blocks
7. Modelování a implementace obchodních procesů v jazyku BPMN v prostředí Camunda
8. Tvorba aplikací pomocí Solution Building Blocks
9. Agilní metodiky pro projektování informačních systémů v enterprise kontextu
10. Architektura a projektová příprava
11. Definice a popis změny aplikačního ekosystému
12. Typické problémy transformací aplikačních ekosystémů a jejich řešení
13. Servisně orientované architektury
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Základní:
Lankhorst Marc: Enterprise Architecture at Work. 4th ed. Springer Verlag Berlin Heidelberg, 2017. ISBN 978-3662539323
Ambler, Scott. Disciplined Agile Delivery: A Practitioner's Guide to Agile Software Delivery in the Enterprise (IBM Press) 1st Edition. Pearson Boston, 2012. ISBN 978-0132810135
BASS, Len, Paul CLEMENTS a Rick KAZMAN. Software architecture in practice. 3rd ed. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, c2013. ISBN 978-0321815736.
Specifikace jazyka Archimate 3 [online]. [cit. 2018-02-16]. Dostupné z: http://pubs.opengroup.org/architecture/archimate3-doc/
Specifikace jazyka BPMN2.0 [online]. [cit. 2018-02-16]. Dostupné z: http://www.omg.org/spec/BPMN/2.0/
Specifikace metodiky Disciplined Agile Delivery [online]. [cit. 2019-02-16]. Dostupné z
Doporučená:
SCHWALBE, Kathy. Řízení projektů v IT: kompletní průvodce. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2882-4.
SOMMERVILLE, Ian. Softwarové inženýrství. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3826-7. Informace ke
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Ing. Michael Bažant, Ph.D. ,
Ing. Jan Fikejz, Ph.D. ,
Ing. Jaroslav Lach ,
-
Přednášející:
doc. Ing. Michael Bažant, Ph.D. (100%),
Ing. Jan Fikejz, Ph.D. (100%),
Ing. Jaroslav Lach (100%),
-
Cvičící:
Ing. Jan Fikejz, Ph.D. (100%),
Ing. Jaroslav Lach (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Ambler, Scott. Disciplined Agile Delivery: A Practitioner's Guide to Agile Software Delivery in the Enterprise (IBM Press), 1st Edition. Pearson Education, Boston, 2012. ISBN 978-0132810135.
-
Základní:
Lankhorst, Marc. Enterprise Architecture at Work. Berlin, 2017. ISBN 978-3662539323.
-
Základní:
BASS, Len, Paul CLEMENTS, Rick KAZMAN. Software Architecture in Practice. Upper Saddle River, NJ, 2013. ISBN 978-0321815736.
-
Základní:
Specifikace jazyka BPMN2.0.
-
Doporučená:
Specifikace jazyka Archimate 3
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
52
|
Příprava na zkoušku
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
26
|
Semestrální práce
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předpokládají se následující znalosti a dovednosti:
- Znalosti metodik z oblasti projektování softwarových systémů
- Znalost principů objektového návrhu
- Základní dovednosti v oblasti vývoje aplikací v prostředí JAVA
- Znalost základních principů agilního přístupu k vývoji softwaru
|
Získané způsobilosti |
Studenti v tomto předmětu získají následující znalosti a dovednosti:
- naučí se co je cílem oboru Enterprise architektura
- seznámí se s metodickými frameworky, které v tomto oboru existují
- naučí se používat jazyk pro modelování architektur Archimate a vytvářet v tomto jazyce modely a pohledy
- naučí se vytvořit přehledy aplikačního ekosystému organizace
- naučí se jak vyhodnocovat kvalitativní vlastnosti tohoto ekosystému
- seznámí se s pojmy referenční architektura, enterprise patterns a Architecture building blocks
- na konkrétním příkladě (BPM Camunda) se naučí jak building blocks použít pro vývoj aplikace.
- naučí se jak řízeně provést změnu ekosystému a které metodiky lze pro provedení takové změny použít |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
- Nácvik dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|