|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / BETIK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
BETIK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
43 / 43
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 85
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVV/ETIK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními etickými problémy ve vývoji společnosti a v současnosti z hlediska různých přístupů. Možnosti a meze etiky v kontextu společenských věd. Úvod do studia etiky, odborná terminologie a literatura. Etika jako průřezová disciplína. Závažná etická témata, otázky, problémy a konflikty. Cílem je naučit studenty etickému tázání, usuzování a hodnocení. Předmět bude zaměřen spíše na praxi. Student získá poznatky z praxe a seznámí se s etickými problémy různých společenskovědních oborů.
|
Požadavky na studenta
|
Samostudium + aktivní účast na přednáškách.
Student vypracuje etickou analýzu vybrané knihy. Seznam knih bude zveřejněn na začátku semestru.
Analýza bude zpracována nejen na základě přečtené knihy, ale především na základě odborné literatury. Vypracování a kladné hodnocení vypracované analýzy je předpoklad pro kolokvium, které je výstupem daného předmětu.
Práce bude odevzdána POUZE přes stag. Možnost pouze 1 opravy.
V případě distanční výuky:
Aktivní účast na online přednáškách (fungující mikrofon a webkamera)
Vypracování zadaných úkolů, které budou průběžně kontrolovány a diskutovány
Udělení atestace: Zpracování analýzy textu (knihy). + Splnění výše zmíněného v rámci distanční výuky
|
Obsah
|
Základní etické problémy ve vývoji společnosti.
Mravnost a morálka v pojetí různých přístupů a škol.
Hlavní představitelé a jejich pojetí etičnosti.
Profesní etika a její smysl. - lékařská, manažerská, právní, .
Etické kodexy jednotlivých profesí
Aktuální problémy a jejich řešení z hlediska etických principů.
Sociální funkce profesní etiky a morální hodnoty u vybraných pomáhajících profesí.
Etiketa.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
AsfaWossen Asserate. Dobré mravy. Praha: NLN Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7422-132-3.
-
Základní:
COOPER, D. E. Ethics for Professionals in a Multicultural World. Upper Saddle River, N.J: Prentice Hall, 2004.
-
Základní:
ŠRONĚK, I. Etiketa v obchodě a podnikání. Praha, 1992.
-
Základní:
PLAŇAVA, I. Jak (to) spolu mluvíme. Psychologie dorozumívání i nedorozumění.. Brno, 1992.
-
Základní:
KOCOURKOVÁ, J. Jiný kraj, jiný mrav: jak se chovat v cizině. Praha: Olympia, 2003.
-
Základní:
EIS, Z. Krize všedního dne.. Praha, 1994.
-
Základní:
SMEJKAL, V. Lexikon společenského chování.. Praha, 1992.
-
Základní:
KŘIVOHLAVÝ, J. Mít pro co žít. Návrat domů.. Praha, 1994.
-
Základní:
MORGAN, E. Navigating Cross-Cultural Ethics. Routledge, 2012.
-
Základní:
NĚMEC, P. Public relations. Zásady komunikace s veřejností.. Praha, 1993.
-
Základní:
BAYER,A., ŠRONĚK,I. Společenský styk a diplomatický protokol.. Praha, 1991.
-
Základní:
SEMRÁDOVÁ, I. Úvod do etiky.. Praha, 1998.
-
Základní:
DVOŘÁK, J.; ŠOLCOVÁ, I. Vademecum moderní manažerky.. Praha, 1998.
-
Doporučená:
COHEN, R. Be Good: How to Navigate the Ethics of Everything. San Francisco: Chronicle Books, 2012.
-
Doporučená:
COREY, G. Issues and Ethics in the Helping Professions. Belmont CA: Thomson Brooks Cole, 2010.
-
Doporučená:
DYTRT, Z. a kol.:. Manažerská etika v otázkách a odpovědích. 1. vyd. Brno:Computer Press, 2011, s. 280. ISBN 978-80-251-3344-6.
-
Doporučená:
FEENEY, S. Professionalism in Early Childhood Education: Doing Our Best for Young Children. Boston: Pearson, 2011.
-
Doporučená:
ADENEY, B.T. Strange Virtues: Ethics in a Multicultural World. Illinois: InterVarsity Press Academic, 2008.
-
Doporučená:
GLUCHMAN, V. Úvod do etiky. Brno: Tribun EU, 2011.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti budou schopni projednávat a analyzovat problematiku etiky z hlediska různých společenskovědních disciplín: literatury, filozofie, antropologie, psychologie, pedagogiky, sociální práce atd. Studenti dokáží pojmenovat hlavní etická úskalí jednotlivých praktických oborů. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
- Rozbor díla tvůrčího charakteru
|
|
|
|