|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / METOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
METOP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etopedie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
31 / 42
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVV/ETOP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KVV/MSPPG
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
ANO
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studijní předmět je zaměřen na seznámení studentů s oblastí etopedie. Předmět navazuje na znalosti získané v předmětu speciální pedagogika.
Studenti získají potřebné teoretické znalosti o etiologii vzniku poruch chování, umí se orientovat v systému školských institucí v dané sféře, vybraných diagnostických postupech, získají přehled o speciálně výchovných metodách výchovného působení a přístupech primární, sekundární a terciární prevence.
V rámci seminářů si osvojí některé dovednosti potřebné k formování osobnosti jedince s poruchami chování a získají vhled do praktických postupů užívaných v zařízeních preventivní či ústavní výchovy při práci s klientem.
|
Požadavky na studenta
|
Vstupní podmínka: absolvování předmětu MSPPG.
Účast na přednáškách a seminářích min. 80%.
Plnění zadaných úkolů, povinná účast na odborných exkurzích
Samostudium dle povinné a doporučené literatury.
Závěrečná atestace - zápočtový test (75 % úspěšnost pro splnění)
Distanční výuka
-povinnost účasti na online přednáškách/ komentované PPT prezentace
-vypracování zadaných úkolů, prezentace vlastní práce
-závěrečná atestace - test (75% úspěšnost pro splnění)
-studium odborné literatury dle sylabu
|
Obsah
|
Pojetí etopedie - definice, předmět zkoumání, cíle, základní terminologie, vývoj pojmů v historickém kontextu.
Historický vývoj etopedie, systém etopedické péče v ČR a zahraničí.
Determinace lidské psychiky (biologická a sociální, genetické a molekulární teorie).
Nejčastější poruchy chování ve školním prostředí - problémové chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, šikana, vandalismus).
ADHD, ADD - etiologie, diagnostika, léčba, přístupy.
Poruchy chování v dětském věku - klasifikace, etiologie, náprava.
Etopedická zařízení (včetně penitenciárních zařízení).
Etopedická diagnostika a intervence.
Metody, prostředky a techniky etopedického (převýchovného) působení. Problematika úkolů, metod a postupů v práci etopeda ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Prevence v etopedii (primární, sekundární, terciární), její formy a cíle.
Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže (terminologie, cíle zákona, druhy opatření).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
STANKOWSKI, A. Etopedie ? úvod do resocializační pedagogiky. . Ostrava: OU, 2003.
-
Doporučená:
Vojtová, V. Kapitoly etopedie I.Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU, 2004.
-
Doporučená:
Mezinárodní klasifikace nemocí10. revize - poruchy chování.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003.
-
Doporučená:
ŠKOVIERA, A. Prevýchova. Úvod do teorie a praxe.. Bratislava, 2011. ISBN 978-80-969-2534-6.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. . Praha: Karolinum, 1997.
-
Doporučená:
Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti získají širší znalosti z oboru Etopedie, s ohledem na budoucí výbavu absolventů oboru Resocializační pedagogika.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Prezentace
|
|
|
|