|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / MSOPG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
MSOPG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální pedagogika a volný čas
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
30 / 42
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 45
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVV/SOPG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KVV/DETI, KVV/GEPE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti získají základní teoretické znalosti z oborů sociální pedagogika a pedagogika volného času. Znají význam role prostředí ve výchově a rozumí vlivu mikroprostředí, mezoprostředí a makroprostředí na socializaci jedince. Jsou schopni popisovat různé praxe a poskytovat příklady, jak probíhá sociálně-pedagogická intervence v různých prostředích. Umí zhodnotit význam volnočasových aktivit jako zdroje kultivace osobnosti a znát konkrétní aktivity různých institucí. Jsou schopni kriticky přemýšlet o literatuře daných oborů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích.
Seminární práce, prezentace a obhajoba, docházka min 80%.
Samostudium zadané literatury. Seminární práce na zvolené téma v el. formě odevzdaná v zadaném termínu na stag, její prezentace a obhajoba v semináři. Účast v povinných 2 diskusích o přečtené literatuře. Podrobné informace s termíny budou uveřejněny na stagu.
|
Obsah
|
Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky. Volný čas a jeho pojetí v pedagogice (terminologie, cíle, koncepce, obsah, metody).
Biologické a sociální determinanty vývoje člověka. Role prostředí ve výchově. Mikroprostředí, mezoprostředí a makroprostředí a socializace jedince.
Výchova, její cíle, znaky a metody výchovného působení. Kvalifikační vzdělávání a volný čas.
Rodina jako základní výchovná instituce. Syndrom týraného a zanedbávaného dítěte. Syndrom odcizeného rodiče.
Mravní formování člověka (elementární mravní návyky a zvyky, formování mravního přesvědčení, interiorizace norem, pojem charakter, morální city atd.). Koncepce morálního formování.
Zájmová činnost a její motivační náboj. Relaxační a reprodukční funkce volného času.
Kriminalita dětí a mládeže, příčiny vzniku, možnosti prevence.
Osobnost pedagogického pracovníka ve vztahu k výchovnému působení na svěřence.
Politika rozvoje lidských zdrojů. Principy CŽV. Výchovný pracovník pro volný čas.
Volnočasové aktivity jako zdroj kultivace osobnosti. Pracovní proces a člověk.
Na předmět navazuje předmět Vychovatelství a animace v dalším semestru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MATOUŠEK, O. a MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha, 2011.
-
Základní:
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času.. Praha, Portál , 2002.
-
Základní:
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. vyd. Praha: Portál, 2003.
-
Základní:
PERRY, B. D., SZALAVITZ. The Boy Who Was Raised as a Dog: And Other Stories from a Child Psychiatrist's Notebook. NY, Basic Books, 2006.
-
Základní:
Kraus, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
-
Základní:
Zákony platné v oblasti.
-
Rozšiřující:
Zimbardo, Philip G. Moc a zlo : sociálně-psychologický pohled na svět. Praha: Moraviapress, 2005. ISBN 80-86181-80-4.
-
Doporučená:
VEČERKA, K. Mládež v kriminologické perspektivě. Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2009.
-
Doporučená:
Hájek, Bedřich. Pedagogické ovlivňování volného času : trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
-
Doporučená:
KOUKOLÍK, F. Před úsvitem, po ránu: eseje o dětech a rodičích. Praha, Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017.
-
Doporučená:
KOUKOLÍK, F.; DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů.. Praha: Makropulos, 1996.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti získají základní teoretické znalosti z oborů sociální pedagogika a pedagogika volného času. Znají význam role prostředí ve výchově a rozumí vlivu mikroprostředí, mezoprostředí a makroprostředí na socializaci jedince. Jsou schopni popisovat různé praxe a poskytovat příklady, jak probíhá sociálně-pedagogická intervence v různých prostředích. Umí zhodnotit význam volnočasových aktivit jako zdroje kultivace osobnosti a znát konkrétní aktivity různých institucí. Jsou schopni kriticky přemýšlet o literatuře daných oborů. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Obhajoba vlastního projektu
|
|
|
|