|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / MVYCH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
MVYCH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vychovatelství a animace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
30 / 42
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KVV/MHRA
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky výchovné práce se zaměřením na děti, mládež a dospělé s narušenou emocionalitou a poruchami chování, kteří jsou umístěni v specializovaných zařízeních (např. DD se školou, VÚM, věznice), navštěvují ambulantní zařízení anebo se s nimi pracuje v běžných zařízeních (např. ZŠ, CVČ). Studenti získají potřebné znalosti o práci s výchovnou skupinou a roli vychovatele, budou schopni využívat konkrétní metody práce a kriticky přemýšlet o různých přístupech ve výchově. Kromě teoretických vědomostí si studenti procvičí v modelových situacích varianty řešení problémů.
|
Požadavky na studenta
|
Každý student napíše esej na téma MŮJ OBLÍBENÝ PEDAGOG. Rozsah eseje je minimálně 3600 znaků (s mezerami), maximálně 6000 znaků.
V eseji musí být zachyceno:
a) v jaké instituci a na jakém vzdělávacím stupni jste se s ním setkali (mateřská škola, 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, družina, klub, domov mládeže - internát, střední škola, základní umělecká škola, sportovní oddíl - klub, centrum volného času atd.
b) zda se jednalo o učitele, vychovatele, mistra, trenéra, sbormistra, pedagoga volného času apod.
c) kolik let bylo tehdy Vám, kolik přibližně jemu
d) čím Vás zaujal, pro jaké vlastnosti si ho dodnes vážíte a vzpomínáte na něho
e) uveďte jednu ilustrativní příhodu, ilustrativní zážitek, který s ním máte spojený, a utkvěl vám v paměti.
f) neuvádějte vaše zkušenosti nebo zážitky s učiteli na vysoké škole
Na konci do samostatného odseku napište:
g) tři, podle Vás nejdůležitější, vlastnosti, které by každý pedagog měl mít,
h) tři vlastnosti, které jsou podle Vás s dobrým pedagogem neslučitelné.
|
Obsah
|
1. Základní pojmy. Pedagog (paedagogus), vychovatel, tutor, animátor. Výchovná situace. Vychovatel - odborný pracovník první linie práce s jedincem s problémových chováním.
2. Filozofie výchovy jako východisko výchovných přístupů. Hlubinné, kognitivně-behaviorální, experienciální a integrativní přístupy. Role vychovatele v nich.
3. Klíčové dovednosti. Plánování a příprava, realizace výchovné aktivity (jednotky), řízení výchovné aktivity (jednotky), klima v skupině, kázeň.
4. Kompetence vychovatele. Komunikativní vztah k dětem, světu i dospělým; organizační a řídící schopnost plánovat a projektovat svou činnost; motivační získat pro aktivitu;
5. Diagnostická a intervenční jak dítě (pacient, klient) myslí, cítí, jedná a proč; poradenské a konzultativní vztahy k rodičům apod.; reflexe vlastní činnosti činnost jako předmět analýzy, schopnost vyvodit důsledky.
6. Pedagogická diagnostika v práci vychovatele. Sociokulturní, věková, rodová a osobnostní specifika jedinců.
7. Hodnocení chování (diagnostika), reflexe vlastní práce a evaluace (autodiagnostika)
8. Individuální výchova, skupinová výchova, kolektivní výchova, výchova individualizovaná - mentoring, tutoring, facilitace, animace. Od regulace k seberegulaci.
9. Výchovné styly v rodině a jejich determinace. Výchovné styly v institucích a jejich determinace. Typologie vychovatelů.
10. Složky výchovy. Tradiční a "moderní".
11. Výchovné klima. Inkluze jako výzva. Limity inkluze. Skupinová dynamika. Práce s výchovnou skupinou a skupinovou dynamikou.
12. Teamová spolupráce. Supervize. Sebepoznávání - cesta k seberegulaci a sebevýchově. Jedinec a jeho otevřená budoucnost. Kariérní růst.
Literatura:
BENDL, S. Vychovatelství. Praha: Grada, 2015.
CONNELLY, G., MILLIGAN, I. Residential Child Care:Between Home and Family. Edinburg: Dunedin Acadenic. 2012.
FERKOVÁ, Š. Morálne kompetencie žiakov. Bratislava: UK. 2017.
JIRÁSEK, I. Zážitková pedagogika. Praha: Portál, 2019
KAPLÁNEK, M. Animace. Praha: Portál, 2013.
LABÁTH, V., SMIK, J., MATULA, Š. Expoprogram. Intervenčný program pre skupinovú prácu s deťmi a mládežou. Bratislava: UK, 2011.
PACNEROVÁ, H., KUPCOVÁ, A. Z. (eds.) Vybraná témata vychovatelské praxe. Inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Praha: NÚV, Univerzita Karlova, TOCCA, 2012. Dostupné na: http://www.nuv.cz/uploads/pracoviste_pro_certifikace/Vybrana_temata_vychovatelske_praxe_sbornik.pdf
POSPÍŠIL, R. Úvod do pedagogiky. Brno: MU, https://is.muni.cz/elportal/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/kategorie.html
ŠKOVIERA, A. Prevýchova. Bratislava: FICE-NS v SR, 2011.
ŠKOVIERA, A. Resocializační pedagogika - kontexty a trendy. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2018.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Projekce
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|