|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / BDVK2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
BDVK2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny výtv.kultury stř.Evropy II
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Dějiny výtvarné kultury střední Evropy II
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
32 / 45
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
UHV/BDUM2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
UHV/BDUM1 nebo UHV/BDVK1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s výběrovým přehledem stylového vývoje českého a moravského umění ve středoevropském kontextu od období humanismu a renesance 16. století až po nástup moderního umění v první polovině 20. století. Důraz bude kladen na schopnost rozpoznat základní stylové a slohové znaky, základní ikonografické náměty a formální znaky stylového vývoje.
|
Požadavky na studenta
|
Pro úspěšné absolvování předmětu je preferovaná pravidelná účast na přednáškách a úspěšné složení závěrečné zkoušky. Zkoušku studenti získají na základě kombinace následujících částí: 1.) ústního pohovoru, zaměřeného na prověření znalostí z probrané látky a z četby - nejméně 8 titulů odborné literatury. Před zkouškou studenti předloží vytištěný a podepsaný seznam četby a 4stránkový esej na libovolně zvolené téma, inspirované uměleckým dílem z období 16.-20. století; 2.) Úspěšné absolvování poznávacího testu (aspoň 80% úspěšnost).
|
Obsah
|
Témata jednotlivých bloků:
1. Úvod do tématu - časové a teritoriální souřadnice, přehled hlavních témat duchovní a hmotné kultury.
2. Renesance - časové vymezení, stylová charakteristika, humanismus, kulturně-historické pramenné zdroje.
3. Renesanční umění v Záalpí a ve střední Evropě - hlavní centra, osobnosti a díla. Renesance a manýrismus v Čechách a na Moravě.
4. Baroko - časové vymezení, stylová charakteristika, hlavní středoevropská centra, kulturně-historické pramenné zdroje.
5. Barokní umění ve střední Evropě - hlavní osobnosti a ikonická díla. Barokní umění v Čechách a na Moravě - hlavní osobnosti a klíčová díla.
6. Klasicismus a romantismus ve středoevropském a českém umění.
7. Secese a moderna ve střední Evropě a v českých zemích - hlavní centra a osobnosti a stěžejní díla.
8. Výtvarná středoevropská moderna na prahu 20. století - malířství a sochařství (stěžejní stylové proudy, osobnosti a díla).
9. Středoevropské výtvarné avantgardy - stěžejní hnutí, umělecké skupiny a tvůrci. Středoevropské umění mezi světovými válkami. Nástin vývoje, stěžejních témat, uměleckých skupin a osobností.
10. Středoevropské umění v letech 1945-2000. Nástin vývoje, stěžejních témat a osobností.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kol. autorů:. Dějiny českého výtvarného umění III / 1-2. 1780-1890.. Praha, 2001.
-
Základní:
Kol.autorů. Dějiny českého výtvarného umění IV/1-2,1890-1938. Praha, 1998.
-
Základní:
René Huyghe (ed.). Encyklopedie umění nové doby. Praha, 1974.
-
Základní:
René Huyghe (ed.). Encyklopedie umění středověku. Umění a lidstvo. Larousse.. Praha, 1969.
-
Základní:
Vít Vlnas (ed.). Sláva barokní Čechie. Umění, kultura a společnost 17. a 18. století.. Praha: NG, 2001.
-
Doporučená:
ŠAMÁNKOVÁ, E. Architektura české renesance. Praha. 1961.
-
Doporučená:
MACEK, P. - BIEGEL, R. - BachtÍK, J. (eds,). Barokní architektura v Čechách. Praha. 2015.
-
Doporučená:
PREISS, P. Boje s dvouhlavou saní. František Antonín Špork a barokní kultura v Čechách. Praha. 1981.
-
Doporučená:
WITTLICH, P. Česká secese. Praha. 1982.
-
Doporučená:
René Huyghe ( ed.). Encyklopedie umění renesance a baroku. Umění a lidstvo. Larousse.. Praha, 1970.
-
Doporučená:
ROYT, Jan. Obraz a kult v Čechách v 17. a 18. století. Praha, 1999.
-
Doporučená:
MALÝ, T. ? SUCHÁNEK, P. Obrazy očistce: studie o barokní imaginaci. Brno. 2013.
-
Doporučená:
ŠVÁCHA, R. Od moderny k funkcionalismu: Proměny pražské architektury 1. poloviny 20. století. Praha. 1994.
-
Doporučená:
PREISS, P. Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století. Praha. 1974.
-
Doporučená:
SAVICKÝ, N. Renesance jako změna kódu: o komunikaci slovem a obrazem v italském rinascimentu. Praha. 1998.
-
Doporučená:
HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha. 2008.
-
Doporučená:
WITTLICH, P. Sochařství české secese. Praha. 2000.
-
Doporučená:
KALISTA, Z. Tvář baroka: poznámky, které zabloudily na okraj života, skicář problémů a odpovědí. Praha, 2005.
-
Doporučená:
ROYT, J. Zahrada mariánská. Mariánská úcta ve výtvarném umění od středověku do 20. století. Kašperské Hory. 2000.
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
13
|
Celkem
|
13
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Student by měl mít základní orientaci v evropských dějinách a kultuře a v historických souvislostech vývoje a kulturního portfolia českých zemí. |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Nácvik dovedností
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Posouzení zadané práce
- Analýza výkonu studenta
- Didaktický test
- Systematické pozorování
- Rozbor portfolia studenta
|
|
|
|