|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UHV / MMHIP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UHV
/
MMHIP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metody historikovy práce
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
9
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
21 / 25
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UHV/MHIP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
UHV/MSTRB
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit nástroje a způsoby, které dnes historikům pomáhají prozkoumat dějiny a získat z pramenů požadované informace. Těchto metod je v současnosti díky spolupráci historie s dalšími vědami stále více, a proto se soustředíme nejen na standardní badatelské nástroje (jako jsou přímá a nepřímá metoda, kvantitativní metoda, komparace, sonda či biografická metoda), ale i na některé nové a někdy až módní způsoby výzkumu. Mezi ně patří třeba orální historie, historická klimatologie či letecká archeologie. V kurzu bude vždy nejprve objasněno fungování konkrétní metody a posléze sami studenti vysvětlí její aplikaci v konkrétním díle či na vlastním výzkumném záměru.
|
Požadavky na studenta
|
1) Každý student v průběhu semestru představí v krátkém vstupu na hodině (cca 5-10 minut) webovou stránku užitečnou pro historiky (s digitalizovanými prameny či literaturou, recenzemi, starými tisky, slovníky, mapami, různými databázemi či zajímavými vědeckými projekty);
2) každý student na konci semestru představí vyučujícímu (za použití systému MS Teams) krátkou prezentaci, v níž bude demonstrovat použití nějaké zajímavé metody v pracích současných historiků;
3) během semestru každý student přečte minimálně deset titulů literatury a bude je volit tak, aby se jednalo o díla, v nichž autoři využili inspirativní metody a přístupy k tématu (tj. nebude se jednat o žádná tradiční a deskriptivní díla);
4) na závěr semestru proběhne individuální ústní zkouška: student odpoví na jednu z 11 otázek (odpovídají tématům přednášek) a následně proběhne rozprava nad literaturou, jejíž seznam pošle student zkoušejícímu alespoň den před zkouškou na mail Jiri.Kubes@upce.cz.
|
Obsah
|
Úvodní hodina: Má historie metodu, resp. metody?
1) Přímá a nepřímá metoda; induktivní a deduktivní metoda
2) Diachronní a synchronní přístup k vývoji (progresivní a retrospektivní metoda)
3) Kvantitativní metody a historická statistika
4) Modelování a metoda sondy
5) Komparativní metoda
6) Biografická metoda: biografie, kolektivní biografie a prosopografie
7) Filologická metoda
8) Orální historie
9) Historická klimatologie
10) Ikonografická metoda
11) Geografická metoda, letecká archeologie a experimentální archeologie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
STORCHOVÁ, Lucie a kol. Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha, 2014.
-
Doporučená:
STORCHOVÁ, Lucie - HORSKÝ, Jan a kol. Paralely, průsečíky, mimoběžky. Teorie, koncepty a pojmy v české a světové historiografii 20. století. Praha, 2009.
-
Doporučená:
BARTOŠ, Josef. Úvod do metodiky historického bádání a nauky o pramenech. Olomouc, 1999.
-
Doporučená:
BŮŽEK, Václav a kol. Úvod do studia historie. České Budějovice, 1994.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|