|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
USII / CDS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
USII
/
CDS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Databázové systémy II
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Konzultace
14
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
14
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
USII/KDBS2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je v návaznosti na předmět Databázové systémy I prohloubit teoretické a praktické znalosti o principech databázových systémů a variantnosti jejich uplatnění v rámci vývoje podnikových informačních zdrojů.
|
Požadavky na studenta
|
VÝUKA BĚHEM SEMESTRU:
INFORMACE a ÚKOLY: Pro předmět jsou založeny kurzy v Moodle, jeden kurz (Info) slouží pro zveřejňování podpůrných studijních materiálů a přednáškových prezentací a informací o zkoušce, další kurz (Úkoly) slouží pro zadávání a odevzdávání úkolů.
KOMUNIKACE (přednášky, konzultace) - forma komunikace záleží, zda se jedná o standardní výuku nebo o online výuku:
V případě standardní výuky je komunikace prezenční v místnostech dle rozvrhu.
V případě online výuky je komunikace v MS Teams v časech dle rozvrhu.
ZÁPOČET A ZKOUŠKA:
Zápočet: vypracování a obhájení korespondenčních úkolů.
Zkouška v případě standardní výuky: písemná a následně ústní forma.
Zkouška v případě online výuky: formou online zkoušení.
Obsah zkoušky: prověřuje se stupeň znalostí a schopnost aplikovat nabyté znalosti na řešení praktických problémů, podmínkou je získání zápočtu.
UPOZORNĚNÍ:
Aktuální změny budou zveřejněny v systému Moodle.
V případě dotazů kontaktujte mailem vedoucí předmětu, do předmětu zprávy vždy přidejte zkratku předmětu.
|
Obsah
|
Přístupy k vývoji informačního systému s cílenou implementací v relační databázové platformě.
Komplexní použití strukturovaného přístupu.
Vývojový standard Unified Modelling Language, objekty, třídy, metody, generalizace a specializace, diagram tříd.
Vývojový standard Unified Modelling Language, zprávy a operace, sekvenční diagram, komunikační diagram.
Mapování datových struktur do relací relačního modelu dat, variantnost mapování, technologické důsledky.
Databázový standard Structured Query Language, příkazy pro manipulaci s daty.
Databázový standard Structured Query Language, příkazy pro definici dat.
Datová integrita v procesu analýzy, návrhu a implementace vývoje informačního systému.
Multidimenzionální modelování datového skladu, tabulky faktů a dimenzí.
Data jako součást IT služby, hodnota IT služby, rámec řízení podnikové informatiky ITIL (Information Technology Infrastructure Library).
Určování požadavků na data pro informační systémy, způsoby získávání datových požadavků a nástroje pro stanovení důležitosti datových požadavků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pokorný, J., Valenta, M. Databázové systémy.. ČVUT Praha, 2013.
-
Základní:
Šimonová,S. Modelování procesů a dat pro zvyšování kvality. Univerzita Pardubice, 2009. ISBN 978-80-7395-205-1.
-
Doporučená:
Coronel,C. Database Principles - Fundamentals of Design, Implementation, and Management. Andover Cengage Learning EMEA, 2013.
-
Doporučená:
LABERGE, Robert. Datové sklady: agilní metody a business intelligence. Computer Press. Brno, 2012. ISBN 978-80-251-3729-1.
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
14
|
Projekt individuální
|
60
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Domácí příprava na výuku
|
26
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student, který úspěšně absolvoval předmět, umí:
charakterizovat vazby databázových systémů v organizacích na klíčové firemní procesy a má představu o nezbytné součinnosti procesů s informačními zdroji;
popsat principy vybraných modelů standardu UML;
vysvětlit a aplikovat principy datové integrity v procesu vývoje informačního systému;
používat vybrané příkazy standardu SQL;
charakterizovat principy datového skladu a vytvořit modely v rámci dimenzionální modelování;
se orientovat ve způsobech získávání datových požadavků v souladu s principy rámce ITIL (Information Technology Infrastructure Library).
Student, který úspěšně absolvoval předmět, dovede:
provázat datové potřeby organizace s možnostmi databázových systémů;
využít datové a vývojové techniky, které může uplatnit při tvorbě a aktualizaci informačních systémů v prostředí jak veřejné správy, tak v komerčním sektoru;
ovládat základní příkazy databázového standardu jazyka SQL;
vymezit podstatu datových skladů jako nezbytné datové základny pro Business Intelligence v organizaci a dovede uplatnit základní přístupy multidimenzionálního modelování pro návrh a tvorbu datového skladu.
Student, který úspěšně absolvoval předmět, je schopen:
sdělovat odborníkům i laikům fáze vývoje informačního systému založeném na databázi, kdy pro každou fází umí srozumitelně a logicky zdůvodnit - cíl, obsah, varianty způsobu provedení, vstupy, výstupy, nástroje, technologické návaznosti;
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům stanovování požadavků na relevanci a správnost firemních dat, a to zejména z hlediska jejich modelování a správu v rámci datových center.
|
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Laborování
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Analýza výkonu studenta
- Didaktický test
- Rozhovor
|
|
|
|