|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAA / BSVP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAA
/
BSVP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Specializace v pedagogice
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ne
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zkouška Specializace v pedagogice je výstupem studijního modulu profesní přípravy, tj. studijních předmětů věnovaným otázkám psychologie, pedagogiky, obecné a oborové didaktiky včetně učitelské praxe. Vychází ze syntetického přístupu k problémům výchovy a vzdělávání s důrazem na školní prostředí. Kandidát během zkoušky prokazuje schopnost kritické a analytické práce s odbornou literaturou, odpovídající úroveň internalizace obecných principů a schopnost jejich tvůrčí aplikace na základě reflexe vlastních zkušeností.
Předmět zkoušky je vymezen následujícími tematickými okruhy:
Cíle výchovy a vzdělávání
Obsah a prostředky vzdělávacího procesu
Vyučování a jeho řízení
Žák
Učitel
|
Požadavky na studenta
|
Student při závěrečné zkoušce prokáže porozumění vybrané problematice, znalost odborné terminologie a schopnost diskutovat na odborné úrovni s oporou v odborných zdrojích. V diskusi je schopen prokázat profesní vidění v komplexní šíři a a jednotlivé oblasti tématu analyzovat, propojovat a hodnotit.
|
Obsah
|
1. Cíle výchovy a vzdělávání
A. Cíl jako primární kategorie ve výchově a vzdělávání, současné pojetí cílů, hierarchie cílů z hlediska času a z hlediska obecnosti. Cíle v kurikulárních dokumentech. Formulace cílů a jejich přijímání žákem, vztah cíle a hodnocení.
B. Specifikace cílů ve vyučování cizích jazyků v souvislosti s celostním rozvojem osobnosti žáka. Cíle krátkodobé a dlouhodobé v procesech vyučování / učení.
2. Obsah a prostředky vzdělávacího procesu
A. Pojetí kurikula, pedagogické dokumenty. Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy. Obsah a učivo. Psychologická a didaktická analýza učiva, didaktická transformace. Individualizace a diferenciace v procesech učení se / vyučování, specifika cizojazyčné výuky.
B. Organizační formy vyučování. Vyučovací hodina. Metody, strategie a techniky ve vyučovacím procesu. Učební materiály a pomůcky, ICT ve výuce anglického jazyka, hodnocení učebnic. Strategie a techniky ve výuce řečových dovedností a jazykových prostředků.
3. Vyučování a jeho řízení
A. Vymezení vztahů mezi vyučováním a učením z pedagogického hlediska. Učení jako činnost žáka, vyučování jako činnost učitele. Teorie učení (behaviorismus, kognitivní, .). Transmisivní přístup a konstruktivismus ve výuce. Didaktické principy. Základní faktory výuky cizích jazyků. Plánování vyučovacího procesu (dlouhodobé, střednědobé plány, plánování vyučovací hodiny, typologie aktivit). Současné trendy. Řízení vyučování (role učitele, role žáka, diagnostická činnost učitele v průběhu vyučování. Aktivita žáků ve vyučování, prostředky aktivizace žáků ve vyučování, spolupracující a nespolupracující chování. Autonomní učení. Hodnocení výsledků procesů učení / vyučování didaktickými a psychologickými metodami. Hodnocení učitelem, vzájemné hodnocení žáků, sebehodnocení žáka.
B. Klima třídy. Komunikace jako pedagogický a psychologický termín. Komunikační jazykové kompetence jako cíl cizojazyčné výuky. Druhy komunikace. Výukový dialog. Zpětná vazba. Motivace k učení, způsoby motivování žáků ve vyučování cizího jazyka. Odměna a trest. Demotivace a její příčiny.
4. Žák
A. Osobnost žáka. Stadia ve vývoji osobnosti žáka a jejich pedagogicko-psychologická charakteristika. Determinanty školní úspěšnosti žáka. Individuální styly a strategie učení. Multisensorická strategie výuky cizího jazyka a její zdůvodnění.
B. Objekt a subjekt vyučování, aktivita, tvořivost, kritické myšlení. Sekundární socializace. Pozice žáka ve skupině. Dynamika třídy jako sociální skupiny. Homogenní a heterogenní skupiny. Spolupráce rodiny a školy.
5. Učitel
A. Znaky kvalitní školy. Profesní kompetence a dovednosti učitele, model reflektivního praktika. Typologie učitele. Nároky na osobnostní charakteristiky učitele a na učitelství.
B. Autorita učitele. Výchovné styly (styly vedení třídy). Role učitele ve výuce cizího jazyka (T/L centeredness).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Před zkouškou specializace v pedagogice je student povinen předložit reprezentativní portfolio, tj. soubor vybraných materiálů, dokumentů a artefaktů, jehož cílem je představit "profesní já" studenta na konci bakalářského studia. Součástí je i seznam prostudované literatury (podle normy Chicago Manual of Style). Student odevzdává portfolio 2 týdny před konáním státní závěrečné zkoušky, a to v tištěné (na sekretariát KAA) nebo elektronické formě (https://unipardubice-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/irre0240_upce_cz/Eox3BV-vyqFDuIcXlGkBui0B5rEsOWK8DFyBhnG0aM1mlQ?e=JRH7pw). V případě problémů s nahráním zašlete portfolio na: tatana.chudobova@upce.cz.
Organizace zkoušky:
1.Zkouška je vykonávána před komisí. Členy komise jmenuje děkan s ohledem na zaměření zkoušky.
2.Zkouška se skládá ze tří částí:
- analýza a hodnocení konkrétní učební aktivity z pohledu cílů, rozvoje komunikační kompetence a rozvoje jazykových prostředků a řečových dovedností;
- diskuse v rámci jednoho z výše uvedených tematických okruhů;
- rozprava nad tzv. miniprofesním portfoliem.
3.Tematický okruh pro diskusi a konkrétní učební aktivity jsou voleny losováním. Doba přípravy je 30 minut.
|
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|