|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAA / MTELI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAA
/
MTELI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Textová lingvistika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
3 / 16
|
4 / 4
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 18
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAA/TELI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními jazykovědnými přístupy k analýze struktury psaného textu. Studenti se učí aplikovat různé metody analýzy a také posuzovat jejich vhodnost. Přitom používají deskriptivní metody jak obecně použitelné, tak žánrově specifické. V oblasti koherence a koheze je navázáno na dosavadní teoretickou i praktickou znalost studentů. K oběma konceptům je přistupováno selektivně, vybrané problémy odrážejí různé přístupy k textové analýze, specifika analyzovaných textů a zohledňují i možnost praktické aplikace na vlastní psaný text studentů. Studenti se též seznámí s různými přístupy k žánrové analýze a aplikují je na rozličných typech žánru.
|
Požadavky na studenta
|
- docházka do seminářů a aktivní účast prezenčně/online
- plnění domácích zadání
- zakončení předmětu ústní zkouškou
|
Obsah
|
1) Introduction to text linguistics
2) Text, discourse and text type
3) Register, style and genre
4) Information structure
5) Cohesion
6) Coherence
7) Lexical cohesion in discourse
8) Discourse patterns and relations
9) Stylistic and rhetorical devices in discourse
10) Evaluative patterns in discourse
11) Multimodality in various discourses
12) Selected discourse types and genres
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Taboada, M. T. Building Coherence and Cohesion. Task-oriented dialogue in English and Spanish.. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2004.
-
Základní:
Tanskanen, Sana-Kaisa. Colaborating towards Coherence: Lexical Cohesion in English Discourse. Amsterdam: John Benjamins, 2006.
-
Základní:
Brown, G., Yule, G. Discourse analysis. CUP, 1996.
-
Rozšiřující:
Hunston, S. Corpus Approaches to Evaluation. Phraseology and Evaluative Language.. London: Routledge, 2011.
-
Rozšiřující:
Renkema, Jan. Discourse, of Course. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2009.
-
Rozšiřující:
Dressler, W., Beaugrande de, R.A. Introduction to Text Linguistics. London: Routledge, 2002.
-
Rozšiřující:
Martin, James R. and Peter R. R. White. Language of Evaluation: Appraisal in English. London/New York, 2005.
-
Rozšiřující:
Halliday, M.A.K. and Jonathan J. Webster. Text Linguistics: The How and Why of Meaning. London, 2014.
-
Rozšiřující:
Bhatia, Vijay. Worlds of Written Discourse: A Genre-Based View.. London and New York: Bloomsbury., 2014.
-
Doporučená:
Coulthard, Malcolm (ed.). Advances in Written Text Analysis. London: Routledge, 1994.
-
Doporučená:
Flowerdew, Lynne. Corpus-based Analyses of the Problem?Solution Pattern: A phraseological approach. Amsterdam: John Benjamins, 2003.
-
Doporučená:
Biber, Douglas, Ulla Connor and Thomas A. Upton (eds.). Discourse On The Move: Using Corpus Analysis To Describe Discourse Structure.. Amsterdam: John Benjamins, 2007.
-
Doporučená:
Gruber, Helmut and Peter Muntigl. Generic and rhetorical structures of texts: Two sides of the same coin? Folia Linguistica 39(1/2), 75-113. 2005.
-
Doporučená:
Renkema, Jan. Introduction to Discourse Studies. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2004.
-
Doporučená:
Esser, Jürgen. Introduction to English Text-Linguistics. Frankfurt am Mein, 2009.
-
Doporučená:
Hoey, Michael. Lexical Priming: A New Theory of Words and Language. London and New York: Routledge, 2005.
-
Doporučená:
Daneš, František. Papers on Functional Sentence Perspective. Praha: Academia, 1974.
-
Doporučená:
Scott, Mike and Geoff Thompson (eds.). Patterns of Text: In Honour of Michael Hoey. Patterns of Text: In Honour of Michael Hoey, 2001.
-
Doporučená:
Mann, William C. and Sandra A. Thompson. Rhetorical Structure Theory: Toward a Functional Theory of Text Organization. Text 8, 243-281. 1988.
-
Doporučená:
Hoey, Michael. Textual Interaction: An Introduction to Written Discourse Analysis. London and New York: Routledge, 2001.
-
Doporučená:
Bazerman, Charles and Paul A. Prior. What Writing Does and How It Does It: An Introduction to Analyzing Texts and Textual Practices.. Mahwah, NJ: Erlbaum, 2004.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti budou schopni aplikovat různé moderní přístupy k analýze struktury psaného textu (např. žánrová analýza, funkční vnitrotextové vztahy), posoudit jejich vhodnost a případně je použít pro své vlastní psaní. |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody samostatných akcí
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|