|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BDH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BDH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Digital Humanities
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
8 / 30
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Povinně volitelný kurz seznámí studenty s některými oblastmi digital humanities (DH) a přínosy, které DH mohou poskytnout (nejen v akademickém prostředí). Kurz je zaměřen zejména na sdílení nápadů, kreativní přístup k řešení problémů a osobní rozvoj v oblasti DH, včetně získání základní orientace v programování (např. v jazyce Python). V průběhu semináře si každý student vymyslí vlastní mini projekt, který bude řešit konkrétní problém a zkusí pro něj navrhnout vhodné a funkční řešení.
V části věnované umělé inteligenci se budeme zabývat jak povahou AI systémů (např. Hovoříme v kontextu AI oprávněně o myšlení a záleží na tom?), tak etickými otázkami, které s rozvojem AI souvisí (např. Sladění hodnot AI s hodnotami člověka, práva a povinnosti AI).
Výuka probíhá kombinovanou formou seminářů a cvičení. Na kurzu budou probírána zejména následující témata: představení předmětu digital humanities, datová analýza (získávání, zpracování a vizualizace dat; právní aspekty získávání dat), zpracování přirozeného textu, práce s elektronickými zdroji, machine learning, humanity a počítačová grafika, výhody a úskalí digital humanities. Umělá inteligence: základní charakteristika AI, povaha myšlení, AI allignment, schopnosti AI, potenciál využití AI, zneužití AI, autonomie AI, existenciální hrozby.Hodinová dotace k dílčím tématům bude založena především na základě individuálních preferencí účastníků kurzu a bude reflektovat povahu jejich mini projektů. V případě zájmu studentů je možné se zaměřit i na jiná témata.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích; zpracování vlastního mini projektu, který je průběžně prezentován na seminářích; závěrečná zkouška formou kolektivní diskuse nad studentskými projekty; povinná docházka nejméně 80 %.
|
Obsah
|
-
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dobson J. E. Critical Digital Humanities: The Search for a Methodology. Champaign: University of Illinois Pres, 2019.
-
Základní:
Russell, S. Jako člověk: Umělá inteligence a problém jejího ovládání. Praha: Argo-Dokořán, 2021.
-
Doporučená:
Introductions to Digital Humanities - Religion. DeGruyter.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|