|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BFIL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BFIL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do filozofie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
2 / 15
|
31 / 55
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
76 / 76
|
2 / 2
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/BFIL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Úvod do filosofie aneb o rozdílu mezi každodenním, vědeckým a filosofickým myšlením
Cílem předmětu je uvést studenty jednotlivých oborů nebo fakult do základů filosofického myšlení prostřednictvím vybraných témat z dějin filosofie a vědy. Nárokem předmětu je představit odlišné, a často až neslučitelné druhy oborového myšlení v rámci systému komplementarity tak, aby specializované vzdělání umožňovalo i vztah k celku a bylo s to naplnit ideu univerzity či to, co je hodno vědění.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách. Vypracování zápočtového testu na podkladě probírané látky a zadané literatury.
|
Obsah
|
Úvod do filosofie aneb o rozdílu mezi každodenním, vědeckým a filosofickým myšlením
- Vymezení řecké a hebrejské tradice vůči mýtu a styčné momenty moderní vědy s mýtem (2 přednášky)
- Platónova Ústava a podobenství o úsečce a jeskyni - rozdíl mezi vědeckým a filosofickým myšlením (2x)
- Aktuálnost sporu o univerzálie ve vztahu k vědeckým entitám (2x)
- Descartes a Husserl (2x)
- Filosofická východiska kvantové teorie (2x)
- Idea univerzity jako idea komplementarity - od Heideggera k Bohrovi (2x)
Literatura k zápočtu:
Platón: Ústava. Praha: Oikoymenh, 1996 (6. kniha - Podobenství o úsečce, s. 210-212; 7. kniha - Podobenství o jeskyni, s. 213-216).
Descartes, R.: Meditace o první filosofii. Praha: Oikoymenh, 2003 (druhá meditace, závěrečný příklad s voskem).
Grygar, F., 4 kapitoly in: Kolektiv autorů: Úvod do filosofie. Pardubice, 2011.
Grygar, F.: Komplementarita kalkulující a kvalitativní deskripce, in: Teorie vědy, 33 (2), 2011, s. 271-297. Viz PDF http://teorievedy.flu.cas.cz/index.php/tv/issue/view/11
Grygar, F.: Možnosti Bohrova komplementárního rámce myšlení ve výuce, in: Pedagogika, Vol. LXII, 3, 2012, s. 305-316. Viz PDF: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/files/2013/10/P_3_2012_05_Moznosti_Bohrova_305_316.pdf
*Více viz STAG - studijní materiály.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Descartes. Meditace o první filosofii. Praha. 2003.
-
Základní:
Platón. Ústava. Praha.
-
Základní:
kol. autorů. Úvod do filosofie. Pardubice. 2011.
-
Doporučená:
Grygar. Komplementarita kalkulující a kvalitativní deskripce. Praha. 2011.
-
Doporučená:
Grygar. Možnosti Bohrova komplementárního rámce myšlení ve výuce. Praha. 2012.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti se seznámí se vznikem filosofie a vědy ve starověku, s proměnou jejich smyslu v novověku a ve 20. století. Tím získají dějinný vhled do stěžejních pojmů filosofie a vědy. Studenti budou současně konfrontováni s dějinnými rozhodnutími a etickými dilematy, které od starověku procházejí napříč různými vědními obory až do současnosti. Absolventi kurzu by měli být schopni propojit své odborné zaměření s širším intelektuálním kontextem univerzitního vzdělávání, vědeckého i každodenního života a rozvinout mezioborovou orientaci či schopnost kritické a kultivované sebereflexe. |
Vyučovací metody |
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|