|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BNPK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BNPK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Náboženství a populární kultura
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
6 / 20
|
0 / 5
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Povinně volitelný kurz seznámí studenty s (kvazi)náboženskými jevy v rámci populární kultury. Kurz si klade za cíl ve studentech rozvíjet schopnost dívat se na současnou moderní kulturu stejnými prizmaty jako na kultury "cizí", "vzdálené", "archaické", "náboženské" či "primitivní". Tím se rozvíjí jak schopnosti religionistické interpretace, tak uvědomělé respektování kulturní diverzity. Kurz kombinuje formu přednášky a semináře. Semináře jsou naplněny diskusí nad četbou, ale také nad filmovou, seriálovou, knižní, hudební a další uměleckou tvorbou i sportem či historií. Každý student přednese prezentaci, která se bude týkat libovolného jevu z populární kultury. Kurz je zakončen písemnou prací v rozsahu do 15 NS, která může i nemusí vycházet z prezentovaného tématu.
1. Představení kurzu a požadavků; úvodní představení tématu - přednáška
2. Náboženské jevy a sekulární společnosti - seminář
- moderovaná diskuse: hranice mezi náboženskými a nenáboženskými jevy, je sekulární společnost nenáboženská? narativy a rituály sekulární společnosti, generování moci, jedinec a společnost
- četba: Introduction: Finding Religion in Unexpected Places. In Forbes, B. D. a J. H. Mahan (eds.), Religion and Popular Culture in America. 3. vyd., Berkeley: University of California Press, 2017, s. 1-33.
3. Kultury, subkultury, popkultury a sociální konstrukce reality - přednáška (úvod do sociální konstrukce reality, mnohost sociálních realit, přepínání mezi realitami, uzávorkování, kultura jako systém, systémy a subsystémy)
4. Kultury, subkultury, popkultury a sociální konstrukce reality - seminář
- diskuse nad četbou a materiálem z předchozí přednášky
- četba: Clarke, J., S. Hall, T. Jefferson a B. Roberts. "Subcultures, Cultures and Class", in S. Hall a T. Jefferson (eds.), Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-War Britain, London: Routledge, 1993, s. 3-59
5. Knihy, filmy, seriály, hry a fiktivní světy - přednáška (hranice mezi skutečností a fikcí, vztah fikce a skutečnosti, když se fikce stane skutečností, život ve fiktivním světě, fiktivní světy a rituály)
6. Knihy, filmy, seriály, hry a fiktivní světy - seminář
- studentské prezentace
- moderovaná diskuse nad materiálem z prezentací a nad vlastní zkušeností s fiktivními světy (knihy, filmy, seriály)
7. Hudební tvorba a konzumace jako náboženský jev - přednáška (transcendence v hudbě, konstrukce reality skrze hudbu, hudebníci jako božstva, koncerty jako náboženská slavnost, koncertní communitas,
8. Hudební tvorba a konzumace jako náboženský jev - seminář
- studentské prezentace + diskuse
- četba: Hulsther, M. D., "Like a Sermon: Popular Religion in Madonna Videos", in B. D. Forbes a J. H. Mahan. Religion and Popular Culture in America. 3. vyd., Berkeley: University of California Press, 2017, s. 75-98.
9. Sport jako náboženský jev - přednáška (sportovní utkání jako rituál, fanouškovství, náboženství a násilí, sportovci jako božstva, sport sjednocující a rozdělující, sportovní transcendence)
10. Sport jako náboženský jev - seminář
- studentské prezentace
- moderovaná diskuse nad materiálem z prezentací i nad vlastní zkušeností se světem sportu, prezentací sportu v médiích atd.
- četba: Forbes, B. D. a J. H. Mahan. Religion and Popular Culture in America. 3. vyd., Berkeley: University of California Press, 2017, s. 288-312.
11. Muzeum jako chrám: umění a historie jako náboženský jev - přednáška (muzeum jako prezentace reality, etiky, morálky, transcendence; historické hodnoty, umělecké hodnoty; inverze: náboženské prostory jako muzeum; historie jako moderní mýtus; umění, historie a moc)
12. Muzeum jako chrám: umění a historie jako náboženský jev - seminář
- studentské prezentace + diskuse
- četba: Plate, S. B., Walter Benjamin, Religion and Aesthetics: Rethinking Religion through the Arts, New York: Routledge, 2004. (vybrané pasáže napříč publikací)
13. Závěrečná diskuse: kultury a subkultury, sekularita a religiozita; evaluace (seminář)
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na seminářích, prezentace na semináři; závěrečná písemná práce; ústní zkouška (diskuse nad písemnou prací); povinná docházka na semináře nejméně 80 %.
|
Obsah
|
-
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Forbes, B. D. a J. H. Mahan. Religion and Popular Culture in America. Berkeley: University of California Press, 2017.
-
Doporučená:
S. Hall a T. Jefferson (eds.). Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-War Britain. London: Routledge. 1993.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|