|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BRANE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BRANE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Religions of the Ancient Near East
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 10
|
3 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
The course provides the students with an introduction to the religions of the ancient Near East (Mesopotamia, Anatolia, Syro-Palestine). The areas in discussion provide us with a rich material for cultural analysis of close and interwoven cultural systems. Every topic provides an overview across the discussed areas, showing both similarities and differences. Therefore, the course combines the descriptive historical approach with interpretative approaches of religious studies. In form, the classes are combined of introductory lectures and seminars where various primary sources are discussed (ritual and narrative texts, iconographic material, or archaeological reports). The course is open to all students from the university and is concluded with an oral exam testing that the students are able not only to describe the discussed material (based on lectures, seminars, and obligatory reading), but that they also understand the subject in its complexity.
[Please, note that the course begins on 5 October (28 September is a public holiday)]
1. What is ancient Near East and how can we study it? (geography, history, languages, societies, sources, history of research, how to approach ancient sources)
2. What is religion in the ancient Near East? (approaches to defining religion, etic and emic concepts, basic religious categories and phenomena, relationship of religion and "non-religious" phenomena)
3. Conceptions of divinity in the ancient Near East (what were gods in the ancient Near East?; development throughout history; materiality of divine agency, divine presence on earth)
4. Pantheons of the ancient Near East (mutual influences, lexical lists, local pantheons, diffusions, contextual interchangeability)
5. Narratives in the ancient Near East (myths, epics, sapiential literature, royal inscriptions, purpose and use of narratives)
6. Cosmologies in the ancient Near East (creation of the cosmos, organization of cosmos, nature x culture)
7. Anthropologies in the ancient Near East (human nature, human-divine relationship, rites of passage, death and afterlife)
8. Cults in the ancient Near East (caring for the deities, sacrifice, access to cults, sacra privata, clergy)
9. Sacred spaces in the ancient Near East (temples, sanctuaries, men-made and natural sacred spaces)
10. Divination in the ancient Near East (techniques, meaning, personal use, political use, divination as science)
11. Magic and medicine in the ancient Near East (divine involvement in magic and medicine, ritual nature of magic and medicine, healers/doctors/exorcists)
12. Religion and politics in the ancient Near East (religion and power, divine/sacred/secular kingship, religion in international politics, royal presentation)
13. Final discussion, evaluation
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři, závěrečná ústní zkouška ověřující znalosti z přednášek a povinné literatury a schopnost samostatné interpretace, povinná docházka na semináře min 80 %.
|
Obsah
|
-
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hoffner, H. A. and G. M. Beckman. Hittite myths. Atlanta: Scholars Press. 1998.
-
Základní:
Dalley, S. Myths from Mesopotamia: creation, the flood, Gilgamesh, and others. Oxford: Oxford University Press. 2008.
-
Základní:
Bottéro, J. Religion in ancient Mesopotamia. Chicago: University of Chicago Press, 2001.
-
Základní:
George, A. The epic of Gilgamesh: the Babylonian epic poem and other texts in Akkadian and Sumerian. London: Penguin Books, 2003.
-
Základní:
Parker, S. B. Ugaritic Narrative Poetry. Atlanta: Scholars Press, 1997.
-
Doporučená:
Olmo Lete, G. del. Canaanite Religion according to the Liturgical Texts of Ugarit. Münster: Ugarit-Verlag, 2014.
-
Doporučená:
Hundley, M. B. Gods in Dwellings: Temples and Divine Presence in the Ancient Near East. Atlanta: Society of Biblical Literature, 2013.
-
Doporučená:
Popko, M. Religions of Asia Minor. Warszawa: Academic Publications Dialog, 1995.
-
Doporučená:
Liverani, M. The Ancient Near East: History, Society and Economy. New York: Routledge, 2014.
-
Doporučená:
Cohen, Y. Wisdom from the Late Bronze Age. Atlanta: Society of Biblical Literature, 2013.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|