|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BVVPN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BVVPN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Výzkum viz. pramenů: náb. a viz. kult.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Výzkum vizuálních pramenů: náboženství a vizuální kultura
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
5 / 12
|
2 / 15
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přestože současná religionistika klade značný důraz na kulturní podmíněnost analytických termínů a kategorií, se kterými pracuje, kulturní podmíněnost vizuálního vnímání a vizuálního vědomí stále zůstává spíše stranou jejího zájmu. Porozumění nejrůznějším podobám vztahu mezi vizuální reprezentací a jejím příjemcem, jejich kulturním rekonfiguracím a transformacím, je však zásadně důležité nejen pro interpretaci pojetí božství i místa člověka ve světě, ale rovněž jakéhokoli symbolického systému, kterým se zabýváme. Rysy a zkušenosti, které jsou často vnímány jako pouze "estetické", mají často zásadní evidenční význam.
Studenti se během kurzu, který se bude pohybovat na pomezí antropologie náboženství a dějin a teorie umění, učí základy práce s vizuálním pramenným materiálem. Na příkladu neevolučně chápaného vývoje zobrazování v egejském a řeckém prostoru od bronzové doby po klasické období se učí rozpoznávat různé reprezentační strategie a interpretační kontexty. Zároveň se seznamují s teoretickými modely, jejichž prostřednictvím je můžeme uchopovat, s důrazem na diskuze o roli příjemce vizuální reprezentace, zkušenosti absorpce a diváctví. Tyto nástroje budou po absolvování kurzu schopni přenést do jakéhokoli jiné oblasti, s jejímž kulturním a náboženským uspořádáním jsou blíže obeznámeni.
|
Požadavky na studenta
|
Rozhovor nad vypracovanou seminární prací.
Samostatná interpretace předloženého vizuálního materiálu.
Povinná docházka minimálně 80 % (účast na nejméně devíti společných setkání).
|
Obsah
|
KURZ ZAČÍNÁ 22. 2.
1. (22. 2.) Historický úvod, obsah a cíle kurzu, požadavky na studenty. Vztah umění, vizuální kultury a náboženství a jejich kulturní podmíněnost. Kulturně specifický charakter umění (C. Geertz); kulturně specifický charakter vidění a vizuální kultury (S. Alpers), optická konzistence zobrazování a popisování světa (B. Latour)
2. (29. 2.) Kykladské sošky a moderní interpretační bezradnost.
3. (7. 3.) Perspektiva a místo diváka. Lineární perspektiva jako specifická zobrazovací technika, její alternativy a důsledky pro vidění světa. Fresková malba doby bronzové: vertikální perspektiva, mapující zobrazování, absorpce diváka a performance vidění. (S. Alpers, A. Chapin, L. Morgan).
4. (14. 3.) Reprezentační médium a gender. Mínójské kamenné vázy, Xeste 3 v Akrotiri, knósská freska Přeskakování přes býka a otázka nebinárního zobrazování (B. Alberti).
5. (21. 3.) Zobrazování božství I: materiální anikonismus a anikonismus prázdného prostoru (T. Mettiner, M. Gaifman). Mínójské zlaté pečetní prsteny a vynoření epifanie. Materiální intimita a diseminace sdělení; individualizace a personifikace.
6. (28. 3.) Prolínání a překrývání figurálního a ornamentálního zobrazování v geometrickém období.
7. (4. 4.) Ekfrasis jako obraz malovaný slovy. Achilleův štít u Homéra a ekfrastické štíty v antické kultuře (K. Thein).
8. (11. 4.) Vynoření a rozkvět narativního zobrazování. Vázové malby, chrámové vlysy (Andrew Steward, Mieke Bal).
9. (18. 4.) Zobrazování božství II: kultické sochy. Pausaniás a Aischylos o božské povaze přednaturalistického zobrazování; archaické idoly a "znak" nepřítomného božství (Jean-Pierre Vernant). Koexistence a prolínání anikonického a figurálního zobrazování (Erós, hermovky, dionýské masky); rozdíl v jejich replikovatelnosti (Richard Gordon). Hypotéza vizuálního rámování archaického přítomným (Jaś Elsner).
10. (25. 4.) Zobrazování božství III. "Řecká revoluce"; klasické období a "zrod" obrazu. Rekonfigurace vztahu obrazu a jeho příjemce; narativizace a psychologizace nazírání; "divadelní" diváctví. Obří sochy Athény Parthenos a Olympského Dia jako thaumata; dialektika přítomnosti a absence v klasickém období (Richard Neer). Otevřená interakce a "epifanické naplnění" v antickém Římě (Jaś Elsner).
11. (2. 5.) Mínójské a řecké umění a evropská kulturní identita. Secese a rekonstrukce archeologických nálezů.
12. (9. 5.) Závěrečná diskuze. Evaluace kurzu.
Povinná literatura (vybrané pasáže):
Alpers, S. The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century. Chicago: University of Chicago Press, 1983.
Geertz, C. "Art as a Cultural System". Modern Language Notes 91, 1976, 1473-1499.
Latour, B. "Visualization and cognition: Thinking with eyes and hands." In H. Kuklick and E. Long (eds.), Knowledge and Society: Studies in the Sociology of Culture Past and Present. Vol. 6. Greenwich, Connecticut: JAI Press, 1986, 1-40.
Doporučená literatura:
Bal, M. "Reading the Gaze: The Construction of Gender in 'Rembrandt'". In S. Melville and B. Readings (eds.), Vision and Textuality. London: Macmillan, 1995.
Dietrich, N. and M. Squire, Ornament and Figure in Graeco-Roman Art: Rethinking Visual Ontologies in Classical Antiquity. Berlin/Boston: De Gruyter, 2018.
Knappett, C. Aegean Bronze Age Art: Meaning in the Making. Cambridge: Cambridge University Press, 2020.
Neer, R. The Emergence of the Classical Style in Greek Sculpture. Chicago, London: Chicago University Press, 2010.
Thein, K. Ecphrastic Shields in Graeco-Roman Literature: The World's Forge. London: Routledge, 2021.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D. ,
-
Přednášející:
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D. (100%),
Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D. (100%),
Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|