|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / PFMV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
PFMV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filosof. a metod.východiska psaní odb.t.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Filosofická a metodologická východiska psaní odborných textů
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 10
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFR/PDFD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Záměrem předmětu je seznámit doktorandky a doktorandy s filosofickým myšlením, které umožňuje:
1) "Sestoupit pod" osvojené předpoklady, zavedené metody, terminologii a požadované cíle studovaného oboru, s nimiž vědomě i nevědomě přistupují k promýšlení vybraného tématu disertační práce a k interpretačnímu zpracovávání dané literatury, archivních materiálů potažmo jakýchkoli pomůcek, přístrojů apod.
2) Pracovat metodicky s různými vědomými i nevědomými před-, tj. předpoklady, předporozuměními, předsudky apod.
3) Položit si otázky, jež přesahují otázky vznikající jen v rámci předporozumění studijního oboru.
4) Pokusit se dospět ve svém tématu práce k uchopení a interpretaci něčeho, co nebylo dosud plně tematizováno.
* Viz dále studijní materiály.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast (možné i prostřednictvím aplikace Ms Teams) doktorandek a doktorandů na domluvených filosofických kolokviích, vypracování písemné práce (do 15 normostran) na úzce vymezené téma, jež myšlenkově a kontextově souvisí s tématem jejich disertační práce.
|
Obsah
|
Filosofický a hermeneutický (interpretační) způsob myšlení bude studentům představen na několika interdisciplinárních příkladech z dějin filosofie a vědy:
1) Filosofie a věda: Platónovo podobenství o úsečce aneb o rozdílu mezi každodenním, vědeckým (objektivním) a filosofickým myšlením.
2) Mýtus a klasická fyzika: nadčasovost archetypů, axiomů a zákon setrvačnosti (Aristoteles versus Galilei, Newton).
3) Tradiční hermeneutika: techné hermeneutiké (ars interpretandi), moderní hermeneutika (Dielthey a Schleiermacher) a fenomenologická hermeneutika (Heidegger, Gadamer a Ricouer).
4) Metodologie vědy: Popper, Lakatos, Feyerabend a zejména Kuhnovo pojetí paradigmatu.
5) Astronomie: předporozumění či paradigma a metafyzičnost geocentrismu a heliocentrismu (geometrické zachraňování jevů versus Koperník, Bruno, Kepler).
6) Vznik novověké objektivistické vědy: metafyzické předpoklady (Galilei a Descartes), matematizace přírody a subjekt-objektové rozštěpení.
7) Kvantová teorie: krach klasických předpokladů, iracionalita kvanta akce (Planck), nelogičnost dualismu záření a hmoty (Einstein, Broglie), problém kontinuity (Schrödinger) a diskontinuity (Heisenberg) jevů.
8) Kvantové myšlení: Komplementarita neslučitelných pojmů, deskripcí nebo prožitků v každodenním a vědeckém životě (Bohr).
9) Historie nacistického Německa: stará historiografie potažmo veřejné mínění (dějiny píšou Němci, nikoli vítězové) a nová historiografie (dějiny píšou historici).
10) "Kdo kontroluje minulost, kontroluje budoucnost: kdo kontroluje přítomnost, kontroluje minulost" (G. Orwell 1984)
Literatura:
KUHN, S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha, Oikoymenh, 1997, zejména předmluva plus s. 23-24 a dodatek.
HEIDEGGER, M.: Bytí a čas. Praha, Oikoymenh, 2002, § 31-33.
BOHR, N. - AASERUD F. - FAVRHOLDT D. (eds.): Niels Bohr. Collected Works, Volume 10, Complementarity beyond Physics (1928-1962). Amsterdam - New York - Oxford - Tokyo, North-Holland Publishing Company - Elsevier, 1999.
PLATÓN: Ústava. Praha, Oikoymenh, 1996, pag. 509d-511d či s. 210-212.
FAJKUS, Břetislav: Filosofie a metodologie vědy - Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia, 2005 (kap. 2/ I až VII).
GRYGAR, Filip: Bohrova epistemologická lekce kvantové teorie a fenomenologie. In: Daňková Z. - Kanócz R. (eds.): Mosty a řeka. Sborník Jiřímu Michálkovi k 80. narozeninám. Červený Kostelec, Pavel Mervart, 2021, s. 313-369.
GRYGAR, Filip: Bytostná role předporozumění u vybraných zakladatelů kvantové teorie. In: Teorie vědy, 43, 1, 2021, s. 59-93.
GRYGAR, Filip: Bohrs Complementarity Framework in Biosemiotics. In: Biosemiotics, 10, 1, 2017, s. 33-55.
GRYGAR, Filip: K významu pročišťování nereflektovaných předpokladů z hlediska Heideggerova zamýšlejícího se myšlení a Platónova podobenství o úsečce. In: Kuděj 16, 1-2, 2015, s. 138-153.
GRYGAR, Filip: Komplementární myšlení Nielse Bohra v kontextu fyziky, filosofie a biologie. Pavel Mervart, Červený Kostelec, 2014, 432 s.
GRYGAR, Filip: Možnosti Bohrova komplementárního rámce myšlení ve výuce. In: Pedagogika 3, 2012, s. 305-316.
GRYGAR, Filip: Komplementarita kalkulující a kvalitativní deskripce. In: Teorie vědy 33, 2, 2011, s. 271-297.
Online populární přednášky k tématu (viz You Tube):
GRYGAR, Filip, Němečtí atomoví fyzici a uranový projekt - mýty a fakta o morálce slavných vědců (k tématu proměny historiografie doby nacistického Německa).
GRYGAR, Filip, Otto Hahn známý a neznámý (k tématu proměny historiografie doby nacistického Německa).
GRYGAR, Filip, ZAMAROVSKÝ, Petr: Filosofie a věda - Platónovo podobenství o úsečce.
GRYGAR, Filip a Čermák, Patrik: Zrození kvantové teorie - filosofie, věda a experiment.
GRYGAR, Filip: Niels Bohr jako občan, filosof a vědec.
GRYGAR, Filip: Erwin Schrödinger a vznik kvantové teorie.
GRYGAR, Filip: Filosofie a věda.
*Více viz studijní materiály
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Viz obsah kurzu.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Viz cíle. |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|