|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSKA / BAAO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSKA
/
BAAO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie areálů: Oceánie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
10 / 20
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 25
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Po kolonizaci evropskými mocnostmi se Oceánie stala cílem mnoha antropologických výzkumů, mnohé z nich se dnes řadí ke klasickým ukázkám antropologické práce. Kurz se zaměří na Oceánii jako makroregion členěný na kulturní areály Melanésie, Mikronésie a Polynésie a bude se věnovat výkladu povahy, uspořádání a světonázoru tamějších komunit, společností a kultur. Ve výkladu se zohlední koloniální aspekt antropologického poznávání pacifických společností a kultur i jejich transformace vyvolaná koloniální situací i globálními propojeními.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti a studenty vypracují semestrální práci na zvolené téma, a to v rozsahu 3-5 normostran.
|
Obsah
|
1. Vymezení Oceánie jako makroregionu (Melanésie, Mikronésie, Polynésie)
2. Osídlení Oceánie lidskými populacemi
3. Objevení Oceánie a její kolonizace evropskými mocnostmi
4. Antropologické výzkumy v Pacifiku
5. Kulturní adaptace a subsistenční strategie pacifických populací
6. Společenské uspořádání a příbuzenské systémy
7. Náboženské kulty
8. Šíření světových náboženství
9. Rituály přechodu a výchovné styly
10. Dekolonizace a sociální změny
11. Oceánie v síti globálních propojení
12. Sociální života artefaktů z Oceánie
13. Závěrečná rekapitulace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Sillitoe, P. An Introdution to the Anthropology of Melanesia. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
-
Doporučená:
Soukup, M. Antropologie a Melanésie. Praha: Karolinum, 2013.
-
Doporučená:
Soukup, M. Cizinci mezi Papuánci. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2016.
-
Doporučená:
Howard, A. Developments in Polynesian Ethnology. Honolulu: Hawai?i University Pres, 1987.
-
Doporučená:
Stuchlík, L. Etnografie mimoevropsky?ch oblasti?: Austrálie a Oceánie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964.
-
Doporučená:
Černý, V & Soukup, M (ed). Havaj. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019.
-
Doporučená:
Černý, V & Soukup, M (ed). Maoři. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2020.
-
Doporučená:
Oliver, D. Oceania. Honolulu: Hawai?i University Pres, 1989.
-
Doporučená:
Strathern, A. Oceania: An Introduction to the Cultures and Identities of Pacific Islanders. Carolina: Carolina Academic Press, 2002.
-
Doporučená:
Petersen, G. Traditional Micronesian Societies. Honolulu: Best Press, 2009.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|