|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KST / DVKEA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KST
/
DVKEA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané kapitoly z evolučních algoritmů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
20
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení studentů se základními idejemi evolučních technik.
|
Požadavky na studenta
|
Student absolvuje minimálně 3 konzultace během semestru s vyučujícím předmětu týkající se teoretické náplně předmětu. Student absolvuje minimálně 1 konzultaci týkající se zadané praktické práce.
V rámci praktické práce student implementuje vhodný algoritmus pro řešení zadaného problému a demonstruje jeho funkci a vhodnost. Vhodným algoritmem může být některý z genetických algoritmů, evolučních strategií pro optimalizační úlohy, nebo algoritmy genetického programování, hierarchické a hybridní algoritmy či gramatické evoluce pro konstruktivní úlohy, případně další evoluční techniky volené i s ohledem na budoucí doktorskou práci.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je seznámení studentů se základními idejemi evolučních technik. Dále se mohou studenti soustředit buď více na optimalizační techniky a jim odpovídající genetické algoritmy a evoluční strategie, simulované žíhání a další, nebo na problémy vytváření struktur a symbolické regrese a tedy především na genetické programování, gramatickou evoluci a další přístupy. V rámci studia mají studenti možnost si algoritmy prakticky vyzkoušet. V předmětu jsou rovněž vysvětlovány základní poznatky informační dynamiky GA, ES a GPA, aby studenti mohli tyto algoritmy efektivně aplikovat.
Hlavní témata předmětu:
1.Základní typy a struktury evolučních algoritmů, otázka reprezentace genů, evolučních operátorů. V případě algoritmů genetického programování je dále vysvětlován vliv různých reprezentací genů, volba množiny funkcí a její vliv na efektivitu řešení, specifické aplikačně definované funkce a operace např. Pro řešení problémů popsaných obecnými grafy, hierarchické a hybridní algoritmy a jejich vhodnost pro určité typy úloh.
2.Třídy úloh řešených pomocí evolučních technik, aplikace v optimalizaci nelineárních systémů, symbolické regrese, konstruktivních úloh, programování, objevování pravidel hry apod.
3.Informační dynamika evolučních algoritmů, problém globálního optima, fitness funkce.
4.Paralelní implementace úloh a vhodnost jednotlivých tříd paralelního HW, jako jsou multicore a nany core procesory, GPGPU, clustery, gridy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
V případě mimořádných opatření bude výuka probíhat vzdáleně s využitím programu MS Teams v době dle rozvrhu. Účast na schůzkách skupiny v MS Teams je ekvivalentní účasti na přednáškách a cvičeních.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Metody samostatných akcí
- Laborování
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
|
|
|
|