Otázky pro státní zkoušku z předmětu Resocializační pedagogika (MRESO)
1. Předmět a cíle resocializační pedagogiky. Vývoj resocializační pedagogiky v ČR.
2. Pojetí socializace a resocializace v různých vědních oborech a disciplínách.
3. Metody resocializační pedagogiky. Formy a techniky resocializační práce.
4. Resocializační pedagogika a integrace marginalizovaných skupin.
5. Vývojové trendy ústavní sociální péče.
6. Vývoj speciálně-pedagogických institucí.
7. Historie trestu a trestání. Současné poznatky o efektivitě represivních opatření.
8. Systém preventivních a represivních opatření v resocializační pedagogice.
9. Právní systém zajištění pedagogické práce v zařízeních poskytující resocializační programy.
10. Vývoj systému vězeňství a systém Vězeňské služby. Právní a etické mantinely vězeňství.
11. Determinanty výkonu trestu odnětí svobody.
12. Účel a význam výkonu trestu odnětí svobody. Systém alternativních trestů.
13. Pedagogické a sociální aspekty programu zacházení.
14. Specifika pedagogických profesí v kontextu VTOS.
15. Zvláštnosti resocializace specifických skupin.
16. Specifické skupiny ve výkonu trestu odnětí svobody.
17. Probační a mediační služba v ČR a její kompetence. Restorativní justice.
18. Systém postpenitenciární péče. Probační a mediační činnosti Probační a mediační služby ČR.
19. Soustava resocializačních institucí v kompetenci rezortních ministerstev.
20. Formy léčby závislosti. Ochranné léčení. Cíle léčebného procesu.
21. Terapeutická komunita jako léčebná instituce. Doléčovací a extramurální programy.
22. Resocializace ve speciální pedagogice a sociálních službách.
23. Předmět a cíle etopedie. Resocializace osob s poruchami chování.
24. Využití terapií v resocializační pedagogice a etopedii.
25. Sociokulturní handicap a problémy vyvolané nevhodným působením společnosti.
26. Agresivní chování, jeho příčiny a varianty.
27. Zásady a formy resocializační práce s minoritami u nás a v zahraničí.
Aktivity
Studijní opory
Garanti a vyučující
Literatura
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu