|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KVV / MTEKO
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KVV
/
MTEKO
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
The Therapeutic Community System in Reso
|
Form of course completion
|
Course-credit
|
Form of course completion
|
Course-credit
|
Long Title
|
The Therapeutic Community System in Resocialization Institutions
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
2
[HRS/WEEK]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 0
|
0 / 16
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / 0
|
11 / 20
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
KVV/TEKOS
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je:
a) seznámit studenty s teoretickým rámcem systému terapeuticko-komunitní práce, který je často realizovaný v detských domovech se školou, výchovných ústavech, diagnostických ústavech, resocializačných, adioktologických a psychiatrických zařízeních,
b) umožnit studentům na základě aktivní tvořivé skupinové práce zažít si některé dílčí terapeutické aktivity
c) získat zkušenost s budováním skupinové koheze,
d) získat zkušenost s prací se skupinovou dynamikou.
Absolvování předmětu by mělo být pro studenty též inspirací pro tvořivou aplikaci postupů převýchovy v budoucí praxi.
|
Requirements on student
|
Aktivní podíl studentů na přípravě socioterapeutického klubu. Příprava a prezentace rituálu ve studijní skupině (podle zadání).
|
Content
|
1. Výchozí teoretické konstrukty terapeutického komunitního systému. Lane, Neill, Jones, Korczak, Makarenko, Knobloch, Kratochvíl 2. Model SUR (Skála, Rubeš, Urban) a jeho pokračovatelé (Štúrová, Kožnar, Hubálek, Heller). Zážitkově edukační příprava terapeutů pro práci s osobami s problémovým chováním. Aplikace v praxi.Praktické výsledky. 3. Komunitní systém jako celek. Podmínky a předpoklady. Terapeutická komunita. Struktura. Vedení. Základní pravidla. 4. (Psycho)terapeutické skupiny. Orientace a zaměření skupin. Sestavování skupin. Organizační a odborně terapeutické aspekty. 5. Vybrané terapeutické aktivity (arte -, muziko - , drama -) a jejich místo v terapeutické práci. 6. Kognitivně-behaviorální prvky systému. Modely hodnocení chování. Bodové hodnocení. 7. Tradice a zvyky. Rituály jako součást komunitního systému. Oblasti spojené s rituály. Tvorba rituálů. Hudba (píseň) a rituály. 8. Participace problémových jednotlivců na fungování systému. Spoluspráva (samospráva). 9. Socioterapeutický klub. Cíle, metody, techniky. 10. Jiné aktivity podporující komunitní systém.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Rieger, Z. Loď skupiny. Hradec Králové, Konfrontace, 1998.
-
Recommended:
Kalina, K. Terapeutická komunita. Praha, Grada, 2008.
-
Recommended:
Škoviera, A. Terapeutická komunita v špeciálnych výchovných zariadeniach. Ružomberok, 2019.
-
Recommended:
Müller, O. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014.
-
Recommended:
Kratochvíl, S. Základy psychoterapie. Praha, Portál, 2007.
|
Prerequisites - other information about course preconditions |
- |
Competences acquired |
- |
Teaching methods |
- Dialogic (discussion, interview, brainstorming)
- Methods of individual activities
- Skills training
- Stimulating activities (simulation, games, drama)
|
Assessment methods |
- Home assignment evaluation
- Discussion
|
|
|
|