|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAA / MLITE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAA
/
MLITE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Literární teorie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
34 / 34
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KAA/LITEO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními proudy současné literární teorie od počátků dvacátého století a umožnit jim využít těchto poznatků při interpretaci literárního textu. Pro účely celistvější představy studentů o evropském literárněkritickém myšlení jsou v úvodní fázi ve stručnosti nastíněny myšlenky Platónovy a Aristotelovy. Hlavní důraz je však kladen na teoretické směry 20. století. Semináře jsou koncipovány jako řízené diskuze nad názornými texty, které zastupují jednotlivé teoretické směry (Structuralism, New Criticism, Russian Formalism, Postcolonial and Ethnic Studies, Feminism, New Historicism, Psychoanalysis, aj.). Nabyté znalosti specifických rysů jednotlivých východisek jsou následně využity při ilustrativní interpretaci literárního textu (C. Brontë: Jane Eyre, popř. M. Shelley: Frankenstein: Or the Modern Prometheus). Zaměření se na jeden text umožní studentům, aby si uvědomili škálu interpretačních možností a různorodost zjištění, které jednotlivé teoretické přístupy skýtají. Zároveň si prakticky ověří a zdokonalí svou schopnost využít interpretačního rámce při samostatné analýze (potřebné např. během psaní kvalifikační práce). Na obecné rovině předmět rozvíjí literárně-teoretické a kritické myšlení studentů.
|
Požadavky na studenta
|
prezenční výuka
1) studenti musí přispívat do diskuse během seminářů a podílet se na jejich rozvoji
2) prezentace jednoho ze zadaných literárně kritických přístupů (skupinová práce)
3) detailní obeznámenost se zadanými texty (Moodle)
4) písemná práce - studenti vyberou jeden text z britské/americké literatury a zvolí literárně-teoretický přístup, který použijí při analýze tyhoto díla. Text i témata musí být předem konzultována a schválena vyučujícícím. 1000 slov, tištěné, citace Notes and bibliography Chicago manual, prohlášení autora.
distanční výuka
1/ semináře probíhají v reálném čase dle rozvrhu na platformě MS Teams
2/ studenti přispívají do rozvoje diskuse stejnou měrou jako při prezenční výuce
3/ detailní obeznámenost se zadanými texty (dostupné v Moodle)
4/ každý student připraví prezentaci zadaného tématu (skupinová práce)
5/ závěrečná písemná práce ověřující schopnost literárně-kritického myšlení (viz požadavky na prezenční výuku, bod 3)
|
Obsah
|
Introduction - What is literary theory? What is its use? What is 'meaning' and 'interpretation'?
Beginnings: Aristotle, Plato.
New Criticism and Russian Formalism: T.S. Eliot, C. Brooks, R.P. Warren, V. Shklovsky, V. Propp.
Structuralism: R. Jakobson, Claude Lévi-Strauss, F. De Saussure.
Marxist and Class Criticism: T. Eagleton, R. Williams.
Post-coloniality and Ethnic Studies - E. Said, H. Bhabha.
Feminism - H. Cixous, L. Mulvey.
New Historicism - A. Sinfield, S. Greenblatt.
Reader-Response Theory, Phenomenology, Reception Theory - W. Iser.
Psychoanalysis - S. Freud, J. Lacan.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BARRY, Peter. Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. Manchester: Manchester University Press, 2009.
-
Základní:
Critical Theory Today: A User-Friendly Guide
(TYSON, Lois)
-
Základní:
BRONTE, Charlotte. Jane Eyre. London: Penguin books, 2006.
-
Základní:
CULLERS, J. Literary Theory: A Very Short Introduction. Oxford: OUP, 2011.
-
Doporučená:
GUERIN, W. L. A Handbook of Critical Approaches to Literature. New York: OUP, 1998.
-
Doporučená:
BALDICK, C. Criticism and Literary Theory 1890 to the Present. London; New York: Longman, 1996.
-
Doporučená:
PEPRNÍK, M. Směry literární interpretace XX. století (texty a komentáře. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004.
-
Doporučená:
CUDDON, J. A. The Penguin dictionary of literary terms and literary theory. KNIHOVNA UPA. London: Penguin Books, 1998.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) v cizím jazyce
|
8
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Samostatná kritická četba
|
30
|
Semestrální práce
|
30
|
Celkem
|
114
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti získají sociálněkulturní, textové a analytické komptence. Absoloventi předmětu budou schopni interpretovat literární text pomocí zvoleného teoretického východiska. |
Vyučovací metody |
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|