|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAA / MUMV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAA
/
MUMV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do metodologie výzkumu výuky Aj
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úvod do metodologie výzkumu výuky anglického jazyka
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / 15
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KAA/UPEV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Poznámka
|
předmět musí být zapsán současně s MUPX2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento studijní předmět je součástí tzv. klinické komponenty, kterou tvoří následující předměty: Učitelská praxe II, Reflektivní seminář II, Hodnocení univerzitním učitelem a Hodnocení uvádějícím učitelem. Jako celek klinická komponenta umožní další profesní rozvoj studentů učitelství, ať již v oblasti odborných znalostí a dovedností i obecných způsobilostí. Realizace klinické komponenty je vystavěna na úzké spolupráci univerzitních učitelů (didaktiků), uvádějících učitelů (mentorů) a studentů učitelství.
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými základy metodologie pedagogického výzkumu v příslušné vědní disciplíně, s výzkumnými přístupy, strategiemi, metodami a technikami využívanými při zkoumání výuky anglického jazyka a umožnit jim získané znalosti prakticky aplikovat při realizaci vlastních výzkumných šetření menšího rozsahu v rámci předmětu Učitelská praxe II, v rámci seminářů je pak prezentovat a kriticky hodnotit a rozvíjet tak dovednosti potřebné pro realizování empirického výzkumu ve vlastní praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Realizace akčního výzkumu.
Zpracování zadaných úkolů z oblasti výzkumu v didaktice cizích jazyků v průběhu praxe v digiportfoliu, prezentace a obhajoba dílčích úkolů v seminářích.
Ústní zkouška (kolokvium - prezentace a obhajoba závěrečné zprávy akčního výzkumu založená na studentech předem předložených materiálech a seznamu přečtené literatury, sdílení požadovaných materiálů alespoň 3 dny před ústním pohovorem).
Studijní materiály a opory jsou zpracovány v LMS Moodle.
Detailní info k jednotlivým úkolům a termínům: viz kurz v Moodle.
|
Obsah
|
Výzkumné strategie a metody výzkumu výuky (průzkum, experiment, etnografie, fenomenologie, zakotvená teorie, smíšený výzkum, případové studie, akční výzkum).
Fáze výzkumu. Výzkumné otázky a hypotézy.
Otázky kvality výzkumu (validita, reliabilita, kredibilita, atd.).
Zpracování, analýza a prezentace výzkumných zjištění. Forma a obsah výzkumné zprávy.
Akční výzkum, jeho metodologie a design (diagnostická a intervenční fáze); Metody a nástroje pro sběr dat a pro jejich analýzu; Způsoby prezentace akčních výzkumů pro různé cílové skupiny (forma a obsah); Otázky kvality akčního výzkumu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hinkel, Eli. Handbook of research in second language teaching and learning.. New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-99872-7.
-
Základní:
Švaříček, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
-
Základní:
Mackey, Alison and Susan M. Gass. Second language research : methodology and design, 2nd. edition.. New York, 2016. ISBN 978-1-138-80855-3.
-
Doporučená:
Nunan, David. Research methods in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. ISBN 0-521-42968-4.
-
Doporučená:
BROWN,J.D. Understanding Research in Second Language Learning. Cambridge, 2002.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
-
Doporučená:
Chráska, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice : základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0765-5.
-
Doporučená:
Pospíšilová, Linda a Irena Reimannová. Virtual English Student Teacher. Bildung und Sprachen in Europa / Education and Languages in Europe, 2013.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
13
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Samostatná kritická četba
|
13
|
Příprava prezentace (referátu) v cizím jazyce
|
12
|
Projekt individuální
|
13
|
Terénní výzkum
|
13
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student si osvojí základy metodologie pedagogického výzkumu výuky anglického jazyka, dokáže identifikovat výhody a nevýhody jednotlivých výzkumných přístupů, strategií, metod a technik využívaných při zkoumání výuky anglického jazyka. Dokáže realizovat vlastní vlastní výzkumné šetření menšího rozsahu v rámci předmětu Učitelská praxe II, svůj výzkumný projekt umí prezentovat a kriticky hodnotit. Získá tak dovednosti potřebné pro realizování empirického výzkumu ve vlastní praxi. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody samostatných akcí
- Nácvik dovedností
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonu studenta
- Rozbor portfolia studenta
- Obhajoba vlastního projektu
|
|
|
|