|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BETI2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BETI2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etika II
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Etika II6
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
22 / 27
|
1 / 6
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/BETI2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obsahem kursu je výklad a kritická diskuse základních myšlenkových proudů anglosaské etiky, utilitarianismu, kantianismu (či obecněji "konsekvencialismu" a "deontologie") a etiky ctností. Důraz bude kladen na diskusi o problémech, v jejichž etickém uchopení se jednotlivé proudy liší (pojetí zodpovědnosti, emocí, lásky a přátelství, pojetí já, apod.) - studenti tak budou vedeni k systematickému uchopení problému a obhajobě vlastního stanoviska.
Kurz bude probíhat formou přednášky kombinované s vedenou četbou textu.
|
Požadavky na studenta
|
1. Pravidelná a aktivní účast na přednášce (max. 3 absence), příprava formou zadané četby a průběžné plnění zadaných písemných úkolů včetně tří odevzdaných krátkých resumé (dle zadání)
2. Test z probrané látky
|
Obsah
|
- Přehled a vývoj anglosaských etických teorií
- Uvedení do metaetiky
- Konsekvencialismus
- Kantianismus
- Etika ctností
- Environmentální etika
- Vybrané problémy aplikované etiky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Beran, O., Pacovská, K. Problémy etiky I. Pavel Mervart, Červený Kostelec. 2022.
-
Základní:
Beran, O., Pacovská, K. Problémy etiky II. Pavel Mervart, Červený Kostelec. 2022.
-
Základní:
M. Sandel. Spravedlnost: Co je správné dělat. Karolinum 2015.
-
Základní:
Platón. Ústava II. Oikoymenh, Praha.
-
Základní:
Pacovská, K. Vina, láska, náhoda. Pavel Mervart, 2018.
-
Základní:
Beran, O., Cíbik, M., Pacovská, K. Základní etické teorie. Pavel Mervart, Červený Kostelec. 2022.
-
Základní:
Kant, I. Základy metafyziky mravů. Oikúmené, Praha. 2014.
-
Rozšiřující:
B. Williams. Ethics and the Limits of Philosophy. 1985.
-
Rozšiřující:
Nussbaumová, M. Křehkost dobra. Oikoymenh, Praha, 2000.
-
Rozšiřující:
Kolář, P. a Svoboda, V. Logika a etika. Úvod do metaetiky. Filosofia, 1997.
-
Doporučená:
Taylor, Ch. Etika autenticity. Praha: Filosofia, 2001.
-
Doporučená:
Garvey,J. Etika klimatické změny.
-
Doporučená:
Barabas, M. M. Nussbaumová: Křehkost dobra. Reflexe 27, 2004.
-
Doporučená:
B. Williams. Morality. 1972.
-
Doporučená:
Stocker, M. The Schizophrenia of Modern Ethical Theories.. Journal of Philosophy, 14: 453?66, 1976.
-
Doporučená:
Hursthouse, R. Virtue Ethics.
-
Doporučená:
Crisp, Slote. Virtue Ethics. Oxford: Oxford University Press, 1997.
-
Doporučená:
Foot, P. Virtues and Vices. Oxford University Press, New York, 2002.
-
Doporučená:
MacIntyre, A. Ztráta ctnosti. Praha, Oikoymenh, 2004.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
30
|
Domácí příprava na výuku
|
60
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Absolventi kurzu získají základní přehled v současné anglosaské etice.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Posouzení zadané práce
- Rozbor díla tvůrčího charakteru
|
|
|
|