|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KFR / BFIPR
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KFR
/
BFIPR
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Philosophical Propedeutics
|
Form of course completion
|
Examination
|
Form of course completion
|
Examination
|
Accredited / Credits
|
Yes,
7
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
2
[HRS/WEEK]
Seminar
1
[HRS/WEEK]
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
42 / 47
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Substituted course
|
KFI/BFIPR
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem kursu je probrat možné přístupy k filosofii, nastínit historii vzniku filosofie včetně kontextů, z nichž se rodí a v nichž dává smysl. Zajímat nás bude rovněž vztah filosofie, vědy, umění, náboženství a politiky, aneb jedinečnost filosofie. Studenti kromě schopnosti vyložit a precizně vyjádřit místo filosofie ve společnosti, v životě a na akademické půdě, budou obeznámeni se základní filosofickou terminologií. Naučí se číst a rozebírat filosofický, tj. vysoce abstraktní text. Na závěr kurzu odevzdají svůj vlastní text.
Cílem kurzu je rovněž probrat a nacvičit se studenty základní principy odborné filosofické práce, čtení a psaní. Seznámíme se se zásadami parafrázování a řádného citování odborných textů, probereme psaní bibliografických odkazů a další náležitosti psaní odborných prací.
|
Requirements on student
|
Předpokladem získání zápočtu je pravidelná a aktivní účast na přednáškách i seminářích a průběžné plnění zadaných úkolů. Zkouška bude udělena za úspěšné napsání závěrečné seminární práce, která bude splňovat nároky odborného textu a za schopnost referovat domácí povinnou četbu.
Povinná literatura:
Ladislav Hejdánek, Úvod do filosofování, Oikúmené 2012 (viz Archiv Ladislava Hejdánka: Archiv Ladislava Hejdánka | texty dostupné online (hejdanek.eu)
Zdeněk Kratochvíl, Výchova, zřejmost, vědomí, Hermann a synové, Praha 1995, s. 14-110 (viz materiály ke stažení)
Doporučená literatura (DALŠÍ DOPORUČENÁ LITERATURA JE PŘÍMO VE SLOŽCE LITERATURA):
Cokoliv od autorů, o nichž budeme mluvit v hodinách.
Murial Barberyová, S elegancí ježka, Host, Brno 2008.
E. R. Dodds, Řekové a iracionálno, Praha 2000.
Zdeněk Kratochvíl, Hérakleitos, Herrmann a synové, Praha 2006 - viz www.fysis.cz
Zdeněk Kratochvíl, Archaická moudrost, v: Jan Bouzek, Z.K., Od mýtu k logu, Herrmann a synové, Praha 1994, s. 45-175.
Bernard Williams, Shame and Necessity, University of California Press 1993.
Martha Nussbaumová, Křehkost dobra, Oikoymenh, Praha 2000.
Jan Patočka, Sókratés, Praha 1991 (a jiná vydání).
Zdeněk Kratochvíl, Mýtus, filosofie, věda, M. Jůza a E. Jůzová, Praha 1996.
Miroslav Petříček, Úvod do (současné) filosofie, Hermann a synové (mnoho reedicí).
|
Content
|
Program:
1. Etymologie, významy a první výskyty slova filo-sofia. Jedinečnost filosofie: filosofie - věda - umění - náboženství - politika
(četba: Kafka: Káča; Carson: Eros the Bittersweet)
2. Mýtus jako kontext rodící se filosofie (od mýtu k logu)
(četba: Otto: Mýtus a slovo)
3. Hérakleitos. Základní terminologie související s rodící se filosofií.
(četba: www.fysis.cz - výklad Hérakleitových zlomků B 8, 9, 17, 22, 29, 35, 40, 49, 51, 53, 54, 89)
4. Pýthagorás a zlatý řez. Základní terminologie související s rodící se filosofií.
(četba: Kratochvíl: Řecké předpoklady výchovy v: Výchova, zřejmost, vědomí, Hermann a synové, Praha 1995, s. 64-110)
5. Miléťané, etický zlom, sedm mudrců, poznej sebe sama
(četba: Kratochvíl: Řecké předpoklady výchovy v: Výchova, zřejmost, vědomí, s. 64-110)
6. Filosofie jako reflexe. Základní terminologie související s rodící se filosofií. Filosofie praktická a/nebo akademická.
(četba: Ladislav Hejdánek, Úvod do filosofování, Oikúmené 2012.)
7. Společenské a duchovní předpoklady vzniku filosofie - vznik polis, písma, tragédie atd.
(četba: Patočka: Kulturní předpoklady, v: Sókratés, s. 28-64. Ukázka z tragédie Sofoklés: Antigona, Mahenova činohra Národního divadla Brno, záznam: ČT 2008)
8. Sofisté
(četba: Patočka: Kulturní předpoklady, v: Sókratés, s. 28-64)
9. Jak se píše a vypadá dnešní filosofická (akademická) literatura: formální i obsahová stránka.
10. Současná filosofie - nejsilnější proudy u nás i ve světě.
(četba: Miroslav Petříček, Úvod do (současné) filosofie, Hermann a synové.)
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D. ,
-
Lecturer:
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D. (100%),
Mgr. Diana Kalášková (100%),
Mgr. Ondřej Krása, Ph.D. (100%),
-
Seminar lecturer:
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D. (100%),
Mgr. Diana Kalášková (100%),
Mgr. Ondřej Krása, Ph.D. (100%),
Mgr. Jakub Trnka, Ph.D. (100%),
|
Literature
|
-
Recommended:
R. Kraut. Aristotle's Ethics. Stanford Enczclopedia of Philosophy.
-
Recommended:
T. Snyder. Cesta k nesvobodě: Rusko, Evropa, Amerika. Paseka, Prostor, 2019.
-
Recommended:
E. S. Anderson. Is Women's Labor a Commodity?. Philosophy and Public Affairs 19, 1990.
-
Recommended:
Picha, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno, Masarykova univerzita, 2014.
-
Recommended:
M. C. Nussbaum . Křehkost dobra, část III. Praha, Oikoymenh 2003.
-
Recommended:
GELLNER, E. Nacionalismus. Brno: CDK, 2003.
-
Recommended:
M. Gregor, P. Vejvodová. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. CPress, 2018.
-
Recommended:
D. Frede. Plato's Ethics.
-
Recommended:
Miroslav Hroch (ed.). Slon, Praha, 2003. Pohled na národ a nationalismus. Čítanka textů..
-
Recommended:
J. Janda. Pojetí spravedlnosti v Platónově Ústavě a Aristotelově Etice Nikomachově. Reflexe 35, 2008.
-
Recommended:
E. Wyller. Pozdní Platón. Rezek, Praha, 1996.
-
Recommended:
G. Orwell. Poznámky k nacionalismu in Úpadek anglické vraždy: eseje III.. Argo, Praha, 2015.
-
Recommended:
J. Jirsa (ed.). Rozum, ctnosti, duše. OIKOYMENH, 2010.
-
Recommended:
Markoš, Ján. Sila rozumu v bláznivej dobe. Manuál kritického myslenia. N press, 2019.
-
Recommended:
PLATÓN. Spisy I-V. Praha : Oikúmené, 2003.
-
Recommended:
M. Sandel. Spravedlnost: Co je správné dělat. Karolinum 2015.
-
Recommended:
Rezek, Hurychová (eds). Spravedlnost jako zdatnost . Praha: OIKOYMENH, 1996.
-
Recommended:
N. Warburton. The Basics of Essay Writing. London, Routledge, 2006.
-
Recommended:
Szymanek, Krzysztof. Umění argumentace. Úlohy na zkoumání argumentů. Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.
-
Recommended:
A. MacIntyre. Ztráta ctnosti. Praha, Oikoymenh 2004.
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Kontaktní výuka
|
45
|
Samostatná kritická četba
|
60
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Total
|
165
|
|
Prerequisites - other information about course preconditions |
Otevřená mysl, ochota upřímně se zamýšlet nad vlastním i okolním životem, jednáním a myšlením. |
Competences acquired |
Studenti by po absolvování kurzu měli ovládat základní filosofickou terminologii. Naučí se číst a rozebírat filosofický, tj. vysoce abstraktní text. |
Teaching methods |
- Dialogic (discussion, interview, brainstorming)
- Work with text (with textbook, with book)
- Methods of individual activities
- Work-related activities
|
Assessment methods |
- Oral examination
- Written examination
- Discussion
|
|
|
|