|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / BVEDY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
BVEDY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filosofie vědy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
22 / 30
|
3 / 5
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/BVEDY
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Metodologie či filosofie vědy se pokouší z různých hledisek interpretovat:
Problematický vztah mezi vědou a přirozeným postojem
Co je základem vědeckosti vědy
Z jakých východisek věda vzešla
Jak se věda vyvíjela a proměňovala
Jak probíhá vědecký provoz či výzkum
Co lze nebo naopak nelze od vědy očekávat.
*Další informace a texty viz studijní materiály.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast (min. 80 %).
Diskuse nad zvoleným tématem.
Vypracování zápočtového testu na základě četby dané literatury a probírané tématiky.
|
Obsah
|
Od Aristotela po Galileiho - Od uzavřeného k neomezenému či nekonečnému vesmíru.*
1) Několik úvodních poznámek ke starověkému, středověkému a novověkému vidění světa
2) Aristarchos ze Samu a Hipparchos z Níkaie
3) Era(to)sthenés z Kyrény a Klaudios Ptolemaios
4) Mikuláš Kusánský a Mikuláš Koperník I
5) Mikuláš Koperník II, Leonardo da Vinci
6) Giordano Bruno a Francis Bacon
7) Tycho O. Brahe
8) Johannes Kepler
9) Galileo Galilei I
10) Galileo Galillei II
11) Vznik moderní vědy a mechanický vesmír
12) Střet mezi tzv. klasickou fyzikou a kvantovou teorií
* Přednáška je úvodním kurzem do filosofie a historie vědy i pro studenty nestudující filosofii (seznámení s vývojem vědecko-filosofického myšlení od antiky po novověk s přesahem do střetu mezi klasickou fyzikou a kvantovou teorií).
** V rámci samostudia si studenti prostudují Strukturu vědeckých revolucí od T. Kuhna a k přehlednému výkladu historické a holistické koncepce vývoje vědy u T. Kuhna si studenti prostudují B. Fajkuse kap. 2/IV z jeho knihy Filosofie a metodologie vědy.
Další informace a texty viz studijní materiály.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
B. Fajkus. Filosofie a metodologie vědy. Praha, 2005.
-
Základní:
T. Kuhn. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1997.
-
Doporučená:
D. Špelda. Astronomie v antice; Astronomie ve středověku. Ostrava, 2006.
-
Doporučená:
H. Couperová, N. Henbest. Dějiny astronomie. Praha, 2009.
-
Doporučená:
G. Galilei. Dialóg o dvoch systémech světa. Bratislava, 1962.
-
Doporučená:
G. Bruno. Dialogy. Praha, 2008.
-
Doporučená:
G. Galilei, J. Kepler. Hvězdný posel / Rozprava s hvězdným poslem. Příbram, 2016.
-
Doporučená:
Z. Horský. Kepler v Čechách. Praha, 1980.
-
Doporučená:
Z. Horský. Koperník a české země ? Soubor studií o renesanční kosmologii a nové vědě. Červený Kostelec, 2012.
-
Doporučená:
J. Patočka. Lovaňské přednášky. Praha, 2016.
-
Doporučená:
Aristotelés. O nebi, O vzniku a zániku. Martin, 2012.
-
Doporučená:
M. Koperník. O obězích nebeských sfér ? První kniha. Praha, 2016.
-
Doporučená:
A. Koyré. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Praha, 2004.
-
Doporučená:
J. Kepler. Sen neboli měsíční astronomie. Praha, 2004.
-
Doporučená:
S. Toulmin, J. Goodfield. The Fabric of the Heavens. The Development of Astronomy and Dynamics. Chicago, London, 1999.
-
Doporučená:
K. Fergusonová. Tycho a Kepler ? Nesourodá dvojice, jež jednou provždy změnila náš pohled na vesmír. Praha, 2009.
-
Doporučená:
M. Kusánský - J. Patočka, P. Floss (eds.). Výbor z díla. Mikuláš Kusánský ? Život a dílo renesančního filosofa, matematika a politika. Praha, 2001.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Studenti, kteří získají vědomosti o problematice vědeckosti vědy od antického Řecka po 20. století, budou schopni fundovanější orientace v základních myšlenkových a vědeckých paradigmatech, jež v každodenním životě ovlivňují náš způsob života a myšlení, což budou moci uplatnit i v praktických dovednostech. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|