|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / METI3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
METI3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etika III
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / 10
|
0 / 0
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/METI3
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
|
Požadavky na studenta
|
Požadavkem k atestaci je aktivní účast na semináři a písemná práce v rozsahu 5-10 stran.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je uvést studenty do vybraných problému etiky od antiky po 20. stol. Etika je tu představena jako základní lidské úsilí o racionální zodpovězení otázek po dobrém životě. Na základě přednášek bude student s to rozlišovat určité dějinné důrazy na etická témata, bude schopen identifikovat základní problémy jednotlivých etických škol a bude je s to pochopit v historickém kontextu doby. Předmět seznámí posluchače se základními termíny a etapami etického myšlení. Předmět výběrově pokrývá myslitele a problémy na poli etiky od antiky po 20. století.
1. Uvedení do problému etiky
2. Sókratés
3. Platón
4. Aristotelés
5. Epikureismus, stoicismus a skepticismus6.
6. Křesťanství a etika
7. Augustinus
8. Kantova morální filosofie
9. Hegel
10. Marx
11. Nietzsche
12. J. S. Mill
13. Etika v analytické tradici
Seminář předmětu etika se bude věnovat etice pozornosti:
Je tomu opravdu tak, že přemýšlení o věcech morálky dělá člověka lepším? Koneckonců rozvíjet teoretickou disciplínu, jejímž cílem není teorie sama, ale správné jednání, dobrý život apod., není zcela samozřejmé. A co když oblast etiky, jak ji obvykle známe, nemá podobu frapantních morálních dilemat, o nichž by se dalo dlouze diskutovat? Stává se navíc, že když se zeptáme člověka, kterého pokládáme za dobrého, proč udělal ten či onen dobrý čin, řekne, že zkrátka nemohl jinak. Podobná zjištění nás nutí přemýšlet nejen o vztahu kontemplativního a praktického postoje v etice, ale také o tom, co je pro nás eticky relevantní situace. Východiskem našeho zkoumání bude "etika pozornosti". Neboť nejen naše činy a volby, ale i možnosti, mezi kterými volíme, a dokonce i význam toho, co vnímáme, a způsob, jakým o věcech mluvíme, jsou do značné míry spoluurčovány tím, zda a čemu věnujeme pozornost. Nejprve se výběrově podíváme, jak je pojem pozornosti vypracován ve filosofické tradici. Uvidíme přitom, že tento koncept umožňuje promýšlet vztah člověka ke skutečnosti i k času, vztah jedné osoby k druhé, nebo dokonce vztah jednotlivce či společenství k tomu, co je krásné či posvátné. Pozornost totiž není jen aktivním soustředěním a usebráním (jak to chápe sv. Augustin a jeho následovníci), ale zároveň i schopností nechat se něčím nebo někým upoutat. Tohoto pasivního (a do jisté míry tělesného) aspektu pozornosti, si více všímají moderní autoři, jako je např. Maurice Merleau-Ponty. Na semináři se pokusíme postavit si před oči pojem pozornosti v jeho různých aspektech, mimo jiné i na základě studia fenomenologických autorů. Těžištěm seminárního čtení však budou zejména eticky zaměřené texty Simone Weil a Iris Murdoch (v dostupných či pracovních překladech). Požadavkem k atestaci je aktivní účast na semináři a buď přednesený a odevzdaný referát nebo předem konzultovaná písemná práce v rozsahu asi 5 stran.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Weil, S. "Bojujeme za spravedlnost?". in: T. Hejduk, K. Pacovská (eds.), Filosofie lásky a přátelství,, 2016.
-
Základní:
Weil, S. Duchovní autobiografie, in: Salve, 2/20, přek. Irena Gobelová. Praha, 2013.
-
Základní:
MerleauPonty, Maurice. Fenomenologie vnímání. Praha: Oikoymenh, 2013. ISBN 978-80-7298-485-5.
-
Základní:
Murdoch, Iris. The sovereignty of Good. London: Routledge, 1971. ISBN 978-0-415-25399-4.
-
Základní:
Weil, S. Tíže a milost, přel. A Beguivin. Kalich, Praha, 2009.
-
Základní:
O. Koupil, M. Kyralová, P. Mareš. Vyznání. Kostelní Vydří, 2015.
-
Doporučená:
Karfíková, L. Attention in Augustine, in: Rhizomata2021, str. 247-270.
-
Doporučená:
Caston,V. Connecting traditions: Augustine and the Greeks on intentionality, in: D. Perler ( vyd.), Ancient and medieval theories of intentionality, str. 23-45.. Leiden, 2001.
-
Doporučená:
Ricoeur, Paul:. Čas a vyprávění I. Praha, OIKOYMENH 2000..
-
Doporučená:
Caprioglio Panizza, S. The Ethics of A ttention, Engaging the Real withIris Murdoch and Simone Weil. Routledge, New York, London, 2022.
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|