|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFR / MSOFI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFR
/
MSOFI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současná filozofie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 30
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 20
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/MSOFI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je uvést "neprofesionální filosofy" na cestu filosofického myšlení prostřednictvím interpretace zásadních myšlenkových proudů 19. a 20. století. Uvést na cestu myšlení znamená vstoupit do dialogu s těmi, kteří po této cestě kráčejí a kteří jsou sami spolurealizátory takového dialogu, neboť jejich myšlení opět povstává z rozhovoru s těmi, kteří mysleli před nimi. Základním východiskem nám bude novověké založení filosofického tázání u Descarta a jeho radikalizace u Spinozy. Poté budeme pokračovat Kantovým stanoviskem autonomie a jeho specifickým rozvíjením u Schopenhauera. Protiváhou Schopenhauerovu existenciálnímu pesimismu je Nietzschovo radikální přitakání životu. Jak je po Nietzschovi možné zůstat křesťanem budeme řešit spolu s Kierkegaardem a Jaspersem. Nové hledání odpovědi na ztracený ideál lidství budeme hledat u Sartra a Heideggera, abychom závěrečné přednášky věnovali myslitelům filosofie dialogu, Buberovi a Levinasovi.
|
Požadavky na studenta
|
Povinnou literaturou jsou výňatky z primárních textů jednotlivých autorů uvedených v sylabu.
Doporučené: Miroslav Petříček, Úvod do současné filosofie.
Atestace:
Podmínkou absolvování kurzu je aktivní účast s dvoutřetinovou docházkou; vypracování písemné práce k jednomu z probíraných témat a přehledová znalost témat ostatních.
Písemná práce: minimální rozsah 4ns, využití minimálně jednoho cizojazyčného sekundárního titulu s jeho kritickým zhodnocením.
|
Obsah
|
Struktura:
1. Uvedení do kurzu: pojem filosofie, platonismus. Četba: Platón, Ústava, "podobenství o jeskyni".
2. Založení moderního tázání u Descarta. Četba: René Descartes, Karteziánské meditace, III. meditace.
3. Filosofická cesta za štěstím. Spinoza. Četba: Spinoza, Etika, kniha V.
4. Základní diference kantovského kriticismu. Četba: Immanuel Kant, Základy metafyziky mravů, část I.
5. Metafyzický pesimismus. Schopenhauer. Četba: Arthur Schopenhauer, Svět jako vůle a představa.
6. Přitakání životu. Nietzsche. Četba: Friedrich Nietzsche, Tak pravil Zarathustra, Předmluva.
7. Skok víry. Kierkegaard. Četba: Sören Kierkegaard, Bázeň a chvění.
8. Existence a volba. Sartre. Četba: J.-P. Sartre, Existencialismus je humanismus.
9. Humanismus a vazba k bytí. Heidegger. Četba: Marin Heidegger, Dopis o humanismu.
10. Filosofie dialogu. Buber. Četba: Martin Buber, Já a ty, část I.
11. Radikální jinakost Druhého člověka. Četba: Emmanuel Lévinas, Etika a nekonečno.
12. Cesta filosofie jako autonomie v dialogu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D. ,
-
Přednášející:
PhDr. Antony Fredriksson, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D. (100%),
Mgr. Ondřej Sikora, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Antony Fredriksson, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D. (100%),
Mgr. Ondřej Sikora, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
THURNHER, R.; RÖD, W.; SCHMIDINGER, H.;. Filosofie 19. a 20. století. Oikúmené, Praha, 2009.
-
Základní:
PETŘÍČEK, M. Úvod do současné filosofie.. Hermann a synové,, 1992.
-
Doporučená:
FRANK, M. Co je neostrukturalismus. Praha: Filosofia, 2001.
-
Doporučená:
PEREGRIN, J. Kapitoly z analytické filosofie.. Praha: Filosofia,, 2005.
-
Doporučená:
VALENTA, L. Problémy analytické filosofie.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc,, 2003.
-
Doporučená:
GRONDIN, J. Úvod do hermeneutiky. Praha: Oikúmené,, 1997.
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
30
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Příprava na zápočet
|
30
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Účast na přednáškách a samostatná práce s povinnou odbornou literaturou. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Rozbor díla tvůrčího charakteru
|
|
|
|